ion

ایران آنلاین / دکتر امین مرادی عضو هیئت مدیره انجمن جراحی زانو،آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی  در گفتگو با « ایران آنلاین » می گوید: آرتروز زانو درحقیقت تخریب و فرسایش مزمن غضروف مفصلی زانو است. غضروف مفصلی  روی استخوان های مفصل زانو (پشت کشک زانو، پایین استخوان ران و بالای استخوان درشت نی) را می پوشاند. این غضروف در زمان بروز آرتروز زانو دستخوش تغییراتی تدریجی شده خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد، به مرور سخت و سفت می شود، ترک بر می دارد و حین انجام فعالیت یا در اثر ضربه راحت تر از پیش آسیب می بیند و فرسوده می شود. بنابراین چون استخوان ها نمی توانند به سهولت روی غضروف ناهموار حرکت کنند، استخوان تحریک می شود و باعث ایجاد درد زانو می شود.

دکتر مرادی می افزاید : در صورتی که تخریب  غضروف مفاصل که بافتی زنده هستند بیشتر از میزان بازسازی آن باشد ، زانو دچار آرتروز شده و به صورت آبشاری تخریب می شود.

عضو هیت مدیره انجمن جراحی زانو،آرتروسکپی و آسیب های ورزشی  اظهار می کند:  در صورتی که تخریب غضروف در مرحله اولیه باشد امکان درمان آرتروز زانو وجود دارد اما وقتی میزان تخریب بیشتر از حد طبیعی باشد ، آرتروز دیگر درمان ندارد و فقط باید آن را کنترل کرد یا  مانع از گسترش آن شد که حداقل فرد بتواند به زندگی روزمره خود ادامه دهد .

وی خاطرنشان می کند: در مراحل اولیه آرتروز ، حرکات ناگهانی و نادرست در مفصل زانو باعث بروز درد و تورم در زانو می شود که با دارو های ضد التهابی و یک دوره درمان غیر جراحی و فیزیوتراپی  2 الی 3 ماهه می‌توان مشکل را حل کرد.

دکتر مرادی اظهار می کند : علت بیشتر مراجعات جوان ها به پزشک، بیماری کندرو مالاسی یا  نرم شدگی و ساییدگی غضروف کشکک زانو است. در این بیماری خم کردن زانو، با صدای خش خش همراه خواهد بود. این وضعیت پیش زمینه آرتروز است درحالی که با تغییر شیوه زندگی و ورزش مناسب و یا درست گرم کردن بدن و انجام ندادن سریع برخی از ورزش ها می‌توان این نوع مشکل زانو را برطرف کرد . فیزیو تراپی وآب درمانی زیر نظر پزشک متخصص نیز در این امر تاثیرگذار است.

 عضو هیت مدیره انجمن جراحی زانو،آرتروسکپی و آسیب های ورزشی در پاسخ به این پرسش که  چه راهکاری برای پیشگیری از آرتروز زانو وجود دارد ، بیان می کند: برای پیشگیری، از خم کردن طولانی مدت زانو، بالا و پایین رفتن زیاد از پله مخصوصا پله بلندتر از حد استاندارد ، بالا و پایین رفتن زیاد  در مسیرهای دارای سراشیبی و به طور کلی هر حرکتی که به زانو فشار زیاد ایجاد کند باید پرهیز کرد .

دکتر مرادی می افزاید: عضله چهار سر زانو که در حقیقت مثل بالشتک زانو است باید تقویت شود تا نیروی کمتری وارد غضروف زانو شود هر چه این عضله بیشتر تقویت شود احتمال بروز آرتروز کمتر خواهد شد.

این متخصص ارتوپدی اظهار می کند : انحراف پا پرانتزی به دلیل اینکه وزن بدن از وسط زانو رد نمی شود در درازمدت  ممکن است باعث ایجاد آرتروز در فرد شود.  البته همه افراد دارای پای پرانتزی نیاز به درمان ندارند، مگر اینکه  باعث ایجاد درد یا مشکل شود. در این صورت فرد باید به پزشک متخصص مراجعه  کند تا درمان های لازم صورت گیرد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی در مورد ارتباط چاقی با آرتروز زانو عنوان می کند : افزایش وزن با وارد آوردن نیروی زیاد به مفصل زانو موجب ایجاد آرتروز می‌شود در حالی که با کاهش مصرف مواد غذایی و ایجاد تحرک لازم و  انجام ورزشهای مناسب می توان به وزن ایده آل رسید .

وی تاکید می کند : متاسفانه در سال های اخیر تعداد کسانی که به مطب متخصص زانو مراجعه می‌کنند بیشتر شده است. شاید یکی از علل آن شیوه زندگی نامناسب باشد که موجب بالارفتن وزن و ضعف عضلات اطراف مفصل زانو  و در نهایت تخریب غضروف زانو می شود . اگر می‌خواهید  از آرتروز پیشگیری کنید  با شروع درد در ناحیه زانو حتما به متخصص مراجعه کنند زیرا در مرحله ابتدایی می توان تا حدودی جلوی تخریب مفصل را گرفت و مشکل را برطرف کرد . همچنین درصورت احساس قفل شدن و یا بی ثباتی در زانو و نیز وجود انحراف در اندام بهتر است به  پزشک  متخصص مراجعه کنید چرا که می توان با بکار گیری توصیه های متخصص و انجام ورزش هوازی و شنا در دراز مدت به درمان  آرتروز کمک کند.

گفتنی است ؛ پنجمین کنگره بین المللی دو سالانه انجمن جراحی زانو ، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی  تا ۲۸ بهمن 96 در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش با حضور متخصصان جراحی زانو از ۵ قاره جهان در حال برگزاری است.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.