امیر تجلینیا، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایران آنلاین، در خصوص نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان «نماد»، گفت: انجام تکالیف برنامه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان «نماد» که برعهده وزارت آموزش و پرورش و با همکاری دستگاهها بوده، همواره یکی از اولویتهای این وزارت خانه در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است.
وی با تاکید براینکه در اجرای این برنامه با نصب العین قراردادن منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری از هیچ کوششی دریغ نشده است، عنوان کرد: مفاد و ساز و کارهای این برنامه به دلیل جامعیت در فرایندهای فنی و ابزارها و محتواهایی که برای آن تولید شده است، یکی از اقدامات تاثیرگذار برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، کودکان و نوجوانان و حتی خانوادهها در سراسر کشور است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش به بیان برخی از اقدامات این وزارتخانه در سال تحصیلی 1402-1403 پرداخت و گفت: طراحی و راهاندازی نسخه سوم سامانه «نماد» در چارچوب سامانه یکپارچه وزارت آموزش و پرورش به آدرس www.my.medu.ir، تحلیل نتایج غربالگری و تهیه نمایه فردی برای هر دانشآموز بر اساس نتایج آزمون و تولید محتوا برای آموزش دانشآموزان، والدین و کارکنان از جمله این اقدامات است.
تجلینیا استانداردسازی، بررسی روایی محتوایی و سازه آزمون غربالگری آسیبهای اجتماعی و بارگذاری در سامانه نماد را از دیگر اقدامات این وزارتخانه برشمرد و اظهار کرد: برگزاری دوره آموزشی_توجیهی مدیران مراکز مشاوره و کارشناس مسئولان مشاوره ادارات کل استانها در راستای اجرای برنامه نماد در سال تحصیلی 03-1402 از جمله آموزش کامل سامانه نماد، مصاحبه تشخیصی، مداخلات چند سطحی و اجرای غربالگری نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: آموزش تمامی کارشناسان مشاوره و پیشگیری، رؤسای ادارات، مدیران مراکز مشاوره، معاونان پیشگیری استانها و کارشناسان مناطق در خصوص اجرای برنامه نماد در سال تحصیلی 03-1402 و تحلیل نتایج غربالگری و برنامهریزی به منظور ارائه مداخلات پیشگیرانه و رشدی نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اجرای غربالگری پایه روانشناختی نماد برای دانشآموزان پایه هفتم، هشتم و دهم در تمامی مدارس کشور از تاریخ 25 آبان ماه تا 25 بهمن ماه صورت گرفت و اجرای غربالگری برای پایههای اول، سوم، پنجم در تمامی مدارس کشور از اسفند ماه 1402 نیز آغاز شد.
به گفته تجلینیا، اجرای مصاحبه تشخیصی در سطح مدارس برای دانشآموزان شناسایی شده از طریق تحلیل نتایج غربالگری انجام شده و راهاندازی گروه جهادی در سامانه نماد برای استفاده از ظرفیت مردمی نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی به خانههای یاریگران زندگی (پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر) نیز اشاره کرد و گفت: این خانهها مرکزی برای تجمیع و ارائه خدمات گوناگون آموزشی و ترویجی پیشگیرانه برای دانشآموزان و سایر گروههای مخاطب است و اهدافی همچون ظرفیتسازی برای گسترش خدمات آموزشی و ترویجی پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر را دنبال میکند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش همچنین توسعه دسترسی عادلانه دانشآموزان، مدارس و خانوادهها به خدمات پیشگیرانه را از دیگر اهداف خانههای یاریگران زندگی برشمرد و عنوان کرد: هدایت و راهبری فعالیتهای پیشگیرانه در سطح مدارس و مناطق، تسهیلگری برای رشد ایدهها و ابتکارات کانونهای یاریگران زندگی نیز از دیگر اهداف ما در راستای اجرای این طرح است.
انتهای پیام/