گروه فرهنگی ایران آنلاین: برنامه هفتم توسعه یک برنامه پنج ساله (از ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷) برای نظام جمهوری اسلامی ایران است. این برنامه شامل ۲۲ فصل و ۷ بخش مختلف است که مشمول بخشهای اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی، اداری، حقوقی و قضایی است. در دولت سیزدهم این لایحه تصویب و توسط سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.
با توجه به اهمیت صنعت بازی در انتقال مفاهیم فرهنگی و ارزآوری برای کشورها در برنامه هفتم توسعه به صنعت بازی هم اشاره شده است. به همین منظور با حبیب داستانی بنیسی مدیرعامل نخستین شرکت دانشبنیان تولیدکننده بازیهای رایانهای در ایران که در تهیه پیشنویس بندهای مربوط به بازیهای رایانهای در برنامه هفتم توسعه نقش داشته است به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
رفع زیرساختی مشکلات تولید و توسعه بازی در کشور
ایران آنلاین: چه شد که به نوشتن برنامه هفتم توسعه روی آوردید؟
مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تهران از ما درخواست کردند تا سیاستهای کلی و پیشنهادی خود را درباره بازیهای دیجیتالی برای درج در برنامه هفتم توسعه کشور تدوین کنیم. تیر سال گذشته این درخواست ابلاغ شد و پیشنویسی با کمک یکی از مسئولان بنیاد ملی بازیهای رایانهای آماده کردیم. ۲ جلسه در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و بعد هم ۲ نفر از کارشناسان مرکز مطالعه این طرح را مورد بررسی قرار دادند. نهایتا ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ به صورت رسمی در مرکز تحقیقات جهت استفاده نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی منتشر شد.
در این پیشنویس، هدفمان هم این بود که به صورت زیرساختی مشکلات تولید و توسعه بازی در کشور برطرف شود. از ویژگیهای این متن جامعیت آن نسبت به ابعاد مختلف صنعت بازیهای دیجیتالی است. این قوانین شامل آموزش، پژوهش، سواد بازی، تولید، توسعه و… که با نگاه ایجابی و با هدف توسعه صنعت بازی نوشته شد.
هدف رسیدن به جایگاه نخست غرب آسیا در تولید و انتشار بازیهای رایانهای
ایران آنلاین: چه پیشنهاداتی برای سند هفتم توسعه ارائه کردید؟
اول یک رویکرد و یک هدف اعلام کردیم و ۸ اقدام ذیل آن تعریف شد. رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تقویت تولید بازیهای دیجیتالی غیر مضر و تعمیم سواد بازیهای دیجیتالی است. هدف هم رسیدن به جایگاه نخست غرب آسیا در زمینه تولید و انتشار بازیهای رایانهای است.
ایران آنلاین: درباره ۸ اقدام هم بگویید.
۸ اقدام در این راستا تعریف شد که به آن اشاره میکنم.
۱. ایجاد، ارتقا و ساماندهی آموزشهای علمی و مهارتی مطالعات در تولید بازیها.
۲. تقویت و ساماندهی طرحهای پژوهشی و پایاننامههای علمی و فنی بازیهای دیجیتالی.
۳. توسعه سواد بازیهای دیجیتالی و تفکر انتقادی درباره بازیهای دیجیتالی.
۴. تصویب قانون کپیرایت در خصوص بازیهای رایانهای داخلی و خارجی.
۵. ساماندهی سازوکار اعطای مجوز به بازیهای دیجیتالی داخلی و خارجی.
۶. فراهم کردن بستر توزیع سریع، گسترده، نظامند بازیها و نظارت بر مبانی تولید آنها.
۷. حمایت همه جانبه از تولید بازیهای غیر مضر داخلی و اقتصاد ضریب ویژه برای تولیدکنندگان بازیهای ایرانی و اسلامی و موضوعات مهم کشور مثلا خانواده.
۸. تدوین و اجرای قوانین و مقررات مورد نیاز برای بازیها در سطوح مختلف.
این ۸ مورد اقداماتی بود که بعد از بررسیهای مختلف به آن رسیدیم.
درآمد ایران از صنعت بازی بیشتر از فروش نفت میشود
ایران آنلاین: کدام یک از این ۸ اقدام در این برنامه تصویب شده است؟
نسخه اول آن را که دیدم هیچکدام از متنهای آماده شده در آن نیامده بود، فقط یک کلمه بازی در آن لحاظ شده بود. بعدا شنیدم حدود ۳ پاراگراف درباره بازیهای رایانهای به آن اضافه شده است.
ایران آنلاین: چرا این ۸ اقدام به طور کامل در سند هفتم توسعه نیامده است؟
خیلی از افراد هنوز هم به اهمیت بحث بازیها پی نبردهاند. این صنعت را سرسری در نظر میگیرند و به اقتصاد و فرهنگ آن توجهی نمیشود. درآمد برخی از کشورها در حال حاضر از صنعت بازی است. اگر تلاش کنیم درآمد ایران از صنعت بازی حتی بیشتر از فروش نفت در کشور میشود. عدم شناخت صنعت مهم بازی باعث بیتوجهی میشود.
انتهای پیام/