ایران پلاس: راننده تاکسی اینترنتی هم میگوید: به خاطر بارندگی، ترافیک سنگین است و ازهر مسیری هم برویم باز به ترافیک میخوریم. آقای زمانی با نگرانی دوباره به ساعتش نگاه میکند.
راننده میگوید: برای رفتن به فرودگاه امروز باید زودتر راه میافتادی. آقای زمانی اما دیروز روز شلوغی داشته و دیر خوابیده و صبح خواب مانده. حالا با این بارندگی و ترافیک مضاعف باید بیخیال پرواز شود و بلیت را کنسل کند.
به هر حال گاهی به دلایل شخصی یا مشکلات پیشبینی نشده، برنامه سفر پروازی ما به هم میریزد و مجبور میشویم آن را لغو کنیم، اما در چه زمانهایی میتوان پول بلیت را پس گرفت و چقدر جریمه شامل لغو سفر میشود؟
هر شرکت هواپیمایی شیوه محاسبه خاص خود را در زمینه لغو پرواز دارد، از اینرو بهتر است هر فردی با آژانسی که بلیت را تهیه کرده است، تماس بگیرد. بهعنوان نمونه شرکت هواپیمایی ایران ایر، اگر مسافر تا ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز، بلیتش را لغو کند، از مبلغ کلی بلیت 30 درصد بهعنوان جریمه کسر میکند و بقیه آن پرداخت میشود. اگر مسافر 3 تا نیم ساعت قبل از پرواز، سفرش را لغو کند، 60 درصد از هزینه بلیتش کسر شده و مابقی آن مسترد میشود.
البته باید گفت بلیتهای سیستمی و چارتری، روند خاص خود را دارد. اگر مسافر مجبور شود بلیت سیستمی خود را لغو کند، باید به حساب کاربری خود در یکی از سیستمهای آنلاین فروش بلیت وارد شده و گزینه لغو را انتخاب کند. در ادامه میزان خسارت و نحوه پرداخت مابقی پول بلیت، اطلاعرسانی میشود. اگر مسافر حساب کاربری و امکان ورود به سایت را نداشت، میتواند از آژانس مسافرتی یا پشتیبانهای سیستم آنلاین خرید بلیت کمک بگیرد.
لغو کردن بلیتهای چارتری (دربستی) به این راحتی نیست. این بلیتها فقط از طریق چارترکننده لغو میشود. از آنجا که هر شرکت چارترکننده قوانین خاص خود را دارد، نمیتوان به طور مشخص میزان خسارت یا مبلغ قابل استرداد را اعلام کرد. برخی از شرکتهای هواپیمایی در برخی شرایط، هیچ مبلغی برای کنسل شدن بلیت پس نمیدهند.
قبل از خرید بلیت، شرایط کنسلی بلیت را در سایت شرکت هواپیمایی مربوط یا کارشناسان آژانس یا سایت معتبر فروش آنلاین، مطالعه کنید.
انتهای پیام/