ایران پلاس: طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، حمایتها از این 5 سکو و کسب و کارهایی که روی این سکوها فعالیت میکنند شامل پرداخت، حمایت تبلیغاتی در قالب بستههای مختلف از طریق رسانه ملی و سکوها، حمایت و مشوقهای مالیاتی، تأمین تجهیزات و زیرساخت فنی لازم برای سکوها، اعطای تسهیلات، خدمات لجستیک و اعتباربخشی به کسب و کارها است.»
ولی در شرایط کنونی که محدودیتهای اینترنتی، کسب و کارهای مجازی را با مشکلات عدیدهای روبهرو کرده است، راهاندازی چنین سامانهای چقدر میتواند کمک کننده باشد؟ دو تن از کارشناسان در این باره به پرسشهای «ایران» پاسخ دادهاند.
اعمال رفتاری متناسب با بحران
«رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران» معتقد است: روی این 5 سکو قرار است از کسب و کارهای مجازی حمایت شود ولی ایکاش این اقدامها را پیش از اعمال محدودیتها انجام میدادند.
«حسین اسلامی» با بیان اینکه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال پس از رفع موانع و محدودیتهای ایجاد شده اینترنتی میتواند مثبت باشد به «ایران» میگوید: با ایجاد محدودیتها در اینترنت اکنون برای کسب و کارهای فضای مجازی زلزلهای رخ داده است و در این شرایط بحران، باید رفتاری متناسب با آن اعمال شود از اینرو قبل از هرگونه اقدام و حمایتی باید دسترسی آزاد به اینترنت که مهمترین درخواست صنف آی تی است، فراهم شود تا بتوان از شرایط کنونی عبور کرد.
امیدواریم هرچه سریعتر با تدبیر مسئولان مربوطه به شرایط قبل از شهریور ماه بازگردیم. کسب و کارهای مجازی ترجیح میدهند در شرایط رقابتی فعالیت کنند و بعید میدانم کسب و کار مجازی به رشد در انحصار، اقبالی نشان دهد. از سوی دیگر تنها با اعتمادسازی است که میتوان مخاطبان را به کسب و کارهایی که روی پلتفرمهای داخلی فعال هستند، جذب کرد.
نگران از دست دادن سرمایههای انسانی هستیم
اسلامی، دومین اقدام مهم را تنظیم قوانین عنوان میکند: تنظیمگران قانون و مقررات در حوزههای بیمه و مالیات باید از اقدامهای سختگیرانه جلوگیری کنند و با آسانگیری در این حوزهها اجازه دهند تا شرایط بحران سپری شود.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران تأکید میکند با زلزلهای که رخ داده است ما نگران از دست دادن سرمایههای انسانی هستیم. از اینرو امیدواریم با درایت مسئولان شرایط به حالت عادی بازگردد.
حمایت زیرساختی، نیاز اصلی
«عادل طالبی» عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز معتقد است کسب و کارهای اینترنتی به حمایتهای مادی نیاز ندارند، بلکه مانند تمام کسب و کارهای دنیا به حمایت از نوع زیرساختهای فنی و تنظیمگری قوانین و مقررات نیاز دارند.
طالبی به «ایران» میگوید: در تمام دنیا زیرساختها را دولتها فراهم میکنند و با هزینه اندک یا حتی رایگان در اختیار کسب و کارهای فضای مجازی خود قرار میدهند. دولتها از رویدادهای بینالمللی در حوزه کسب و کارهای آنلاین حمایت و زمینه تبادل اطلاعات و بهبود ارتباطات آنها را فراهم میکنند، این در حالی است که در کشور ما زیرساختها را بخش خصوصی فراهم میکند.
شفافسازی کنید
طالبی میگوید: متأسفانه در کشور ما حمایتها بیشتر مالی است و این دسته از حمایتها همیشه رانت و فساد میآورد. از سوی دیگر در ارائه حمایتها نیز هیچگونه شفافیتی وجود ندارد به طوری که دو سال است از صندوق نوآوری و شکوفایی خواسته شده تا درباره 11 هزار میلیارد تومانی که به شرکتهای نوآفرین و دانشبنیان پرداخت شده، شفافسازی کرده و دستاوردهای این نوع حمایت را رسانهای کند ولی با محرمانه کردن آن از این شفافسازی شانه خالی میکنند. این در حالی است که استفاده از حمایتهای دولتی شامل محرمانگی نمیشود برعکس باید اعلام شود تا همه بدانند که این مبالغ در چه زمینهای هزینه شده و دستاوردها چه بوده است.
طالبی به این نکته اشاره میکند که در سامانه جدید به نکات جدیدی مانند مالیات، تسهیلگری در فرایندها، مجوزها و... اشاره شده که بر خلاف حمایتهای مادی، اقدام صحیحی است.
به گفته این فعال فضای مجازی، مسئولان این سامانه میتوانند مشکلات بیشتری از کسب و کارها را حل کنند: بهعنوان مثال هم اکنون کسب و کارها بهدلیل بالا بودن هزینهها امکان فعالیت در املاک تجاری را ندارند ولی از آنجایی که این دسته از کسب وکارها دارای مشتریان حضوری نیستند، میتوانند در املاک خانگی نیز فعالیت کنند. از اینرو بهتر است با شهرداریها در این زمینه رایزنی کنند تا آنها بتوانند بدون مزاحمت و پلمب شدن کار کنند.
تأمین اجتماعی دورکارها را هم بیمه کند
طالبی به مشکل دیگری هم در زمینه تأمین اجتماعی اشاره میکند: تأمین اجتماعی افرادی را که برای شرکتها دورکاری میکنند، بیمه نمیکند، این درحالی است که باید در این زمینه هم تسهیلگری صورت بگیرد و امکان بیمه کردن کارمندان دورکار از سوی کارفرماهای آنها فراهم شود.
به گفته وی، در کشور هنوز دیتاسنترهای پایدار نداریم از اینرو دیتاسنترهای پایدار نیز باید در کشور ایجاد شود.
طالبی تأکید میکند: اگر قرار است اقتصاد دیجیتالی در کشور ایجاد شود به حمایتهای میان مدت و بلندمدت نیاز است تا بخش خصوصی با رضایت پا پیش بگذارد و برای کسب و کارهای مجازی سرمایهگذاری کند. از اینرو به نظر نمیرسد که با حمایت از چند سکو که شرایط انتخاب آنها نیز شفاف نیست، بتوانیم در شرایط کنونی و با محدودیتهای اعمال شده روی اینترنت، اوضاع را بهبود بخشیده و مخاطبان و کسب و کارها را به سکوهای انتخابی جذب کنیم.
انتهای پیام/