شنبه، ۰۵ آبان ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left طرح یکهزار میلیارد تومانی دولت برای توسعه شبکه آب وفاضلاب… بازگشت

طرح یکهزار میلیارد تومانی دولت برای توسعه شبکه آب وفاضلاب قم

قم به خاطر شرایط اقلیمی خود به‌صورت ذاتی و از دیرباز در وضعیت تنش آبی قرار داشته است؛ این استان  طی فصل آبی امسال شرایط خوبی نداشته و از چند سال گذشته نیز با خشکسالی و کاهش بارندگی روبه‌رو است.
دانلود

روزنامه ایران: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی استان قم برداشت می‌شود و علاوه بر آن ۱۳۰ میلیون مترمکعب نیز از سرشاخه‌های رود دز به قم اختصاص می‌یابد.
علاوه بر آب، فاضلاب در قم نیز وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد به‌نحوی‌که هم‌اکنون میانگین توسعه شبکه فاضلاب قم حدود ۴۲ درصد است این در حالی است که این رقم در کلانشهرهای دیگر کشور افزون بر ۶۸ درصد است، به‌عبارت‌دیگر قم ازنظر توسعه شبکه فاضلاب ۹ سال از متوسط کشوری عقب‌تر بوده و توسعه آن معادل سال ۹۲ شهرهای بزرگ کشور است، طبق قانون و افق [پروژه های قابل حصول] وزارت نیرو متوسط توسعه شبکه فاضلاب در کلانشهرها در سال ۱۴۰۰ باید از مرز ۷۲ درصد عبور می‌کرد.
طبق ارزیابی مسئولان استانی، برای اینکه وضعیت فاضلاب در استان قم به یک شرایط پایدار برسد باید یکهزار و ۴۵ کیلومتر شبکه جدید احداث شود تا ظرفیت خدمات‌رسانی به جمعیت کنونی استان را داشته باشد.
حل مشکلات دسترسی به آب شرب و توسعه فاضلاب در مناطق مسکونی قم از منظری دیگر هم پراهمیت است. بدون توسعه شبکه فاضلاب در قم عملاً امکان احداث و اسکان مردم در طرح‌های نهضت ملی مسکن غیرممکن می‌شود و لازم است تا این طرح‌ها هر چه زودتر به سرمنزل مقصود برسد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه دولت به تأمین پایدار آب و اجرای طرح‌های جامع آب‌رسانی به شهرها و مناطق محروم کشور، بارقه امید نسبت به بهبود وضعیت تنش آبی قم جان تازه‌ای به خود گرفته است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون علاوه بر اجرای ده‌ها طرح آب‌رسانی در روستاها و بخش‌های تابعه استان، هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای توسعه شبکه فاضلاب اختصاص‌یافته که می‌تواند شرایط استان را طی سال‌های آتی، بهبود ببخشد. به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به اقدامات قابل‌ ملاحظه در حوزه آب و فاضلاب در داخل شهر و بخش‌های تابعه، گفت: به‌واسطه اجرای یکی از این پروژه‌ها به ۱۵ روستای بخش قمرود در بخش مرکزی قم آب باکیفیت و سالم منتقل‌شده است. حسن بختیاری با اشاره به اینکه بخش مرکزی قم جزو مناطق محروم استان به شمار می‌رود، یادآور شد: برای انتقال آب به این ۱۵ روستای محروم بخش مرکزی افزون بر ۶ میلیارد تومان هزینه شده است. وی بابیان اینکه از محل اعتبارات سال گذشته سفر رئیس جمهور به قم، خط انتقال آب شرب از قم به بخش قنوات نیز در دست اجرا است، گفت: این طرح هم‌اکنون با اعتباری بالغ ‌بر ۴۵ میلیارد تومان، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با تأکید بر روند پرسرعت اجرای طرح‌های حوزه آبفا، خاطرنشان ساخت: از ابتدای سال جاری افزون بر ۲۶۴ میلیارد تومان طرح از محل اعتبارات تملک دارایی هزینه شده است. بختیاری از اصلاح شبکه‌های آب‌رسانی در روستاهای استان به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های شاخص استانی یادکرد و اظهار داشت: با اصلاح این شبکه‌ها ضمن پایداری بیشتر در تأمین آب، از هدر رفت و انحراف آب تخصیصی جلوگیری به عمل می‌آید؛ اعتبارات این طرح از محل منابع تملک دارایی تأمین شده است.
وی همچنین با اشاره به احداث مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی در شهر قم، تصریح کرد: این مخزن در راستای پایداری تأمین آب شرب شهر قم از محل اعتبارات تنش آبی در حال احداث است که افزون بر ۷۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته‌ شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی این مخزن را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این مخزن مهم در اواسط سال ۱۴۰۲ به‌صورت رسمی وارد فاز بهره‌برداری شود.
وی با اشاره به مصوبات سفر سال گذشته رئیس جمهور به قم در حوزه فاضلاب، خاطرنشان ساخت: یکی از مهم‌ترین مصوبات این سفر اختصاص یکهزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه فاضلاب قم بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم یادآور شد: این اعتبار برای احداث خط انتقال و تصفیه‌خانه شهر قم در قالب یک پروژه سه‌ساله هزینه خواهد شد. بختیاری با تأکید بر آغاز قریب‌الوقوع عملیات اجرایی این طرح کلان، گفت: با اجرای کامل آن جمع‌آوری فاضلاب و استفاده‌های ثانویه از آن روند بسیار مطلوبی می‌تواند به خود بگیرد و علاوه بر آن مشکلات کنونی شهر در توسعه اندک شبکه فاضلاب را بهبود ببخشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم همچنین با اشاره به توافقنامه همکاری بین شهرداری شهر دستجرد و شرکت آب و فاضلاب استان، گفت: با اجرای این توافقنامه شهر دستجرد اولین شهر در بین شهرهای کوچک کشور خواهد بود که دسترسی صد درصدی به شبکه فاضلاب در آن ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

mdi-tag شبکه آب وفاضلاب قم mdi-tag شبکه آب وفاضلاب mdi-tag استان قم mdi-tag دولت mdi-tag دولت سیزدهم mdi-tag توسعه شبکه آب وفاضلاب قم
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11190
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۸:۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو