روزنامه ایران: بعد از دوسال رکورد گردشگری بهدلیل هجوم کرونا، وقوع ناآرامیهای اخیر هم نگذاشت تا حضور تورهای ورودی گردشگری درکشور جان بگیرد و بسیاری از تورها لغو شد.نشست معاون گردشگری کشور با رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف بهانه گفتوگو با «علی اصغر شالبافیان» شد تا او به «ایران» بگوید برنامههای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای گذر از شرایط موجود چیست؟
یک نشست آنلاین با برخی از رایزنهای ایران در کشورهای مختلف برگزار کردید. انتظارتان از رایزنها برای جذب گردشگر کشورهای مختلف چیست و آنها چه برنامهای برای افزایش گردشگر ورودی به ایران انجام دارند؟
یکی از برنامههای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سال گذشته استفاده حداکثری جمهوری اسلامی از رایزنان فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی و... در خارج از کشور بود، بر همین اساس در مهرماه سال گذشته تمامی رایزنان اقتصادی که قرار بود به کشورهای محل خدمت اعزام شوند به یک نشست توجیهی با حضور معاون اقتصادی وزیر خارجه دعوت شدند. در این نشست تمامی انتظارات، فعالیتها و برنامههایی که رایزنان اقتصادی میتوانند برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر به کار گیرند به آنها اعلام شد. همچنین در فواصل مختلف یک نشست خاص با هر کدام از این رایزنها قبل از حضور در کشور مقصد برگزار کردیم، برای مثال رایزن اقتصادی پاکستان در جلسه معاونت گردشگری حضور پیدا کرد و کتابچه تحقیقات بازار کشور پاکستان به وی داده و دغدغهها و نکاتی که باید مد نظر قرار میداد، توضیح داده شد. در این جلسات معمولاً فعالین بخش خصوصی گردشگری هم حضور دارند. محتوای تبلیغاتی از جمله تصاویر، کلیپها و ظرفیتهای گردشگری در قالب یک بسته به آنها ارائه شد. در این جلسات یادآوری شد که چه برنامهها و خواستههایی باید انجام بگیرد. از جمله برنامههای رایزنها شناسایی بخش خصوصی قدرتمند کشورهای مقصد و ایجاد ارتباط با آنها از طریق نشستهای آشنایی با هدف معرفی ظرفیتهای ایران است. هدف ما این بود که این نشستها در نهایت منجر به دعوت بخش خصوصی توانمند کشورهای هدف در قالب تورهای معرفی و نشستها و جلسات (B2B)در ایران شود. بعد از گذشت یک سال ما در یک جلسه آنلاین با حضور برخی از رایزنهای اقتصادی به بررسی نقاط قوت برنامهریزیها و ضعفهای احتمالی پرداختیم. برنامههای پیشرو معاونت گردشگری مثل نمایشگاه گردشگری را به اطلاع آنها رساندیم و انتظارات را عنوان کردیم.
چرا تنها برخی از کشورها انتخاب شده بودند؛ کشورهایی که فاصله مسافتی آنها با ایران متفاوت بود و لزوماً همسایگان ما که بارها اعلام شده بازار اول و مهم گردشگری کشور هستند نبودند؟
ما با همه رایزنها در ارتباط هستیم اما با توجه به زمان جلسه امکان حضور همه رایزنها در این برنامه نبود. جلسه با رایزنان یک برنامه مستمر است. پیشتر هم یک نشست با رایزنان فرهنگی داشتیم، بهدنبال برگزاری همین نشست با رایزنان بازرگانی هم هستیم. رایزنان بازرگانی زیر مجموعه سازمان توسعه تجارت هستند.
کشور پاکستان یا هند را مثال زدید. آیا دو کشور در لیست کشورهای گردشگر فرست منطقه قرار دارند؟
طبیعتاً براساس اولویت بازارهای هدف، فعالیت بازاریابی ما هم انجام میشود اما بعضی از بازارها هم هستند که پتانسیل بسیار خوبی دارند و کمتربه ظرفیت آنها توجه شده است، بهعنوان مثال کشور هند ظرفیت بسیار خوبی برای جلب گردشگر دارد، لازم است معرفی شایستهای را بتوانیم انجام بدهیم و همچنین یک ارتباط منسجم و پایداری بین بخش خصوصی این قبیل کشورها صورت بگیرد. برخی از کشورهای دیگر مثل روسیه، یا کشورهای حوزه بریکس مثل برزیل و چین و هندوستان، ظرفیتهایی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند و باید ظرفیتهای آنها فعال شود.
در همه دولتها سهمخواهی از بازارهای نوظهور گردشگری از جمله روسیه که شما هم از آن نام بردید بهعنوان برنامه وزارت میراث فرهنگی(سازمان) اعلام شده است. در برخی مواقع روسیه و ایران اعلام کردند که قصد دارند ویزای گروهی را لغو کنند که البته این برنامه به سرانجام نرسید. در نهایت اطلاعرسانی رسانهای منجر به افزایش شمار گردشگران خروجی از ایران به روسیه شد. مسئولان گردشگری روسیه هم بارها اعلام کردند برای اینکه ایران بتواند از بازار گردشگری روسیه سهم خود را بردارد باید در تلویزیون این کشور تبلیغ کند. مسئولان سابق وزارتخانه بارها اعلام کردند که پولی برای تبلیغ گردشگری در رسانههای خارجی ندارند آیا همچنان تبلیغ مؤثر گردشگری ایران منتظر تخصیص اعتبارات است؟
ما با توجه به ظرفیتهایی که داریم تبلیغ میکنیم. حتماً کمبود اعتبار داریم اما ظرفیتهایی هم داریم که میتوانیم در قالب آنها جاذبههای ایران را در کشورهای هدف تبلیغ کنیم. باید بتوانیم با هزینه کمتر و با استفاده از این ظرفیتها،خودمان را معرفی کنیم. پایگاههایی در جمهوری اسلامی و در خارج از کشور از جمله همین رایزنهای اقتصادی وجود دارد، اگر این عزیزان فعال شوند، میتوانند به تبلیغ گردشگری ایران کمک کنند.جامعه هدف یعنی شهروندان کشورهای هدف ایران را نمی شناسند. چند سال پیش مسئولان موزهای در هلند 150 اثر شاخص از ایران را بردند و به نمایش گذاشتند. اولین بروشور نمایشگاه را به زبان عربی منتشر کردند! در جلسه مطبوعاتی افتتاحیه نمایشگاه از جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی پرسیدند که این آثار چطور از حمله داعش به عراق جان سالم به در بردند. این مسائل نشان میدهد ما در زمینه تبلیغات بسیار کمبود داریم.ما برای اینکه بتوانیم در زمینه نشر و تولید محتوا به زبانهای خارجی فعالیت مؤثر داشته باشیم در قانون بودجه 1401 هزینه نشر و تولید محتوای خارجی در حکم هزینه قابل قبول مالیاتی را گنجاندیم و خوشبختانه این حکم در بودجه سال 1402 پیشنهاد شده است. براساس این قانون دولت به شرکتهایی مثل شرکتهای معدنی، پتروشیمی، بانکها و... اجازه میدهد بخشی از اعتبارات خود را در ذیل مسئولیت اجتماعی برای معرفی ایران و مقابله با «ایران هراسی» هزینه کنند. دستورالعمل آن با کمک سازمان امور مالیاتی تدوین و ابلاغ شده است.
انتهای پیام/