شنبه، ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left کاهش عوارض پسماند روستاییان بازگشت

مردم روستای یوسف‌آباد زنجان به کیسه‌های پلاستیکی «نه» گفتند

کاهش عوارض پسماند روستاییان

چند سالی از ساماندهی پسماندها در روستای «یوسف‌آباد» در استان زنجان می‌گذرد. روستایی با ۳۷۰ خانوار و جمعیتی برابر ۱۲۲۲ نفر از توابع بخش باغ حلی سلطانیه که حالا با نام «روستای پاک» از آن یاد می‌شود.
دانلود

روزنامه ایران: روستایی سرسبز و طرفدار محیط زیست که در معابرش هیچ سطل زباله‌ای تعبیه نشده و تمام پسماندهای خانگی به‌صورت خشک و‌ تر در منازل روستایی تفکیک می‌شود. همه مردم این روستا از بزرگ و کوچک نزدیک به 2 سال است که آستین‌ها را بالا زده و ضمن مدیریت بهینه پسماندها، بهره‌گیری از کیسه‌های پلاستیکی را به حداقل رسانده‌اند.
«صادق اسدی» دهیار روستای یوسف‌آباد به «ایران» می‌گوید: از سال 1399 طرح ساماندهی پسماندها با عنوان تفکیک زباله از مبدأ در این روستا کلید خورده و با جدیت از سوی مسئولان و مردم پیگیری شد. ابتدا مطالعاتی در خصوص تجربیات دیگر کشورهای توسعه یافته انجام داده و برای بازدهی بیشتر، کار را از منازل مسکونی آغاز کردیم. پیش از آغاز طرح، بحث زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را به طور جامع و کامل بررسی کرده و با درنظر گرفتن نکات مثبت و منفی، طرح را به‌صورت فراگیر در کل روستا اجرا کردیم.دهیار روستای یوسف‌آباد، زیرساخت‌ها را مهم‌ترین مؤلفه مدیریت پسماندها دانسته و می‌گوید: برای اجرای طرح ابتدا بسترهای لازم فرهنگی و عناصر لازم از قبیل ماشین‌آلات و نیروی خدماتی را در میان مردم روستا فراهم کرده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خانه بهداشت و آموزش و پرورش، جلساتی را برای آموزش جوامع محلی برگزار کردیم. با توجه به نقش مؤثر زنان روستایی در مدیریت پسماند، کار را با آموزش این گروه ارزشمند آغاز کردیم. مهم‌ترین موضوع مطرح شده در همان روزهای آغازین این بود که چرا ما نباید مانند بقیه روستاییان در معابر عمومی سطل زباله داشته باشیم؟ در چندین جلسه معضلات ناشی از قرارگیری زباله‌ها در معابر عمومی نظیر آلودگی، عدم کنترل تخلیه پسماند خانوار در ساعت مشخص به سطل زباله و در نهایت، شکایت خانوار همجوار از رسوب زباله، عدم تجمع حیوانات وحشی و... شرح داده شده و نمایی روشن از سلامت محیط زیست با مدیریت پسماندها در منازل مسکونی به تصویر کشیده شد. ابهامات برطرف شده و در نهایت مردم آستین‌ها را برای مدیریت بهینه پسماندها بالا زدند.
به گفته او، در اغلب روستاها به‌دلیل جمع‌آوری دیرهنگام سطل‌های زباله، آلودگی گسترش پیدا کرده و سلامت مردم مورد تهدید قرار می‌گیرد. ضمن اینکه تجمیع زباله‌ها چهره‌ای نامطلوب را به تصویر کشیده و زیبایی و طراوت روستا را در تلی از زباله‌ها پنهان می‌کند. اما در روستای یوسف‌آباد به جای نصب سطل‌های زباله در معابر عمومی نسبت به تحویل 2 عدد سطل زباله به هر خانوار اقدام و مقرر شد هر خانوار، زباله‌ها را در خانه تفکیک کرده و پسماندهای خشک و‌ تر را پس از جداسازی در سطل‌ها بریزند. داخل هر سطل، بروشور آموزشی نیز قرار داده و در آن انواع جداسازی پسماند و... را آموزش دادیم. همزمان بنرهای اطلاع‌رسانی از آغاز طرح را در معابر اصلی روستا نصب کرده و مردم را برای همکاری بیشتر تشویق کردیم.
طبق گفته دهیار روستای یوسف آباد، مردم پسماندهای خانگی را تفکیک کرده و دو بار در هفته (روزهای جمعه و دوشنبه) بیرون از خانه (در ورودی منازل) می‌گذارند. ماشین حمل زباله از مسیرهای تعیین شده عبور کرده و زباله‌ها را به‌صورت تفکیک شده (تر و خشک) جمع‌آوری می‌کند. جالب اینجاست که دیگر در این روستا کسی زباله‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی قرار نمی‌دهد. در حقیقت این طرح، مصرف پلاستیک در روستا را به حداقل رسانده و مدیریت صحیح پسماند را در وجود روستاییان نهادینه کرده است.
اسدی تصریح می‌کند: روستاییان سال‌هاست که هیچ هزینه‌ای صرف خرید کیسه‌های پلاستیکی نمی‌کنند. عوارض سالانه‌ای نیز از آنها برای مدیریت پسماند اخذ می‌شود. افرادی که همکاری بیشتری دارند، عوارض پسماند کمتری نیز پرداخت می‌کنند. ۴۷ درصد پسماند روستایی خشک است که با این طرح تقریباً نیمی از زباله‌ها به سیستم بازیافت بازمی‌گردند. پیاده‌سازی این طرح در سطح کلان، اقدامی بزرگ محسوب شده و می‌تواند بخش زیادی از پسماندهای خانگی را به گونه‌ای مطلوب مدیریت کند. در کنار بسترسازی‌های فرهنگی، یک اپلیکیشن موبایلی نیز طراحی کرده و زمان ورود و خروج ماشین‌ها و... را در آن تعریف کردیم. مردم با کمک این اپلیکیشن پسماندهای خود را به‌صورت منظم تحویل داده و از آموزش بیشتری بهره‌مند می‌شوند.
«مریم شیرمحمدی» بانوی خانه‌داری است که در روستای «یوسف‌آباد» زندگی کرده و طرح تفکیک پسماند را یکی از بهترین اقدامات برای حفاظت از محیط زیست روستا معرفی می‌کند. او در گفت‌و‌گو با «ایران» از سختی و مشقت جداسازی زباله‌های‌ تر و خشک در چند ماه اول اجرای طرح سخن گفته و می‌گوید: اوایل طرح گاهی زباله‌های خشک و‌ تر را بدرستی تشخیص نمی‌دادیم. حتی گاهی زباله‌ها را جابه‌جا ریخته و تحویل مأموران می‌دادیم. اما حالا همه آموزش دیده و آگاه شده‌اند. از طرفی مردم دیگر رغبتی به خرید کیسه پلاستیکی نداشته و از ضرر و زیان آن نیز آگاه شده‌اند. هیچ سطل زباله‌ای در معابر عمومی دیده نشده و محیط زیست روستا کاملاً پاک است.

انتهای پیام/

بیتا میرعظیمیخبرنگار
mdi-tag پسماند mdi-tag عوارض پسماند mdi-tag کیسه های پاستیکی mdi-tag بازیافت
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11194
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۸:۳۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو