حالا با پایان یافتن مسابقات جام جهانی و خالی شدن باکس پخش فوتبال به عنوان جذابترین رویداد ماه گذشته، نیاز به جایگزینی تولیدات بیش از پیش احساس میشود. بر همین اساس، شبکه سوم سیما با دو سریال جدید هم خارجی و هم ایرانی برای جبران این خلأ پخش تلاش کرده است مخاطب را به دنبال کردن تولیدات تلویزیونی باز گرداند.
سریالی جدید در ژانر جذاب پلیسی
سریال «تمامرخ» با موضوع تحریم و تروریسم اقتصادی یکی از همین آخرین تولیدات سیماست که پخش آن از شنبه ۳ دی ماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه سیما آغاز شده و تا 30 قسمت ادامه خواهد داشت. سریالی که نویسندگان و تولیدکنندگانش آن را در ژانر پلیسی و جنایی تعریف کردهاند تا به پشتوانه پربازدید شدن سریالهای قبلی از این دست، تماشا شدن این باکس تلویزیونی را تضمین کنند.
تهیهکنندگی این سریال را ابوالفضل صفری و کارگردانی آن را محمود معظمی برعهده داشته و داستان آن، افرادی را به تصویر میکشد که شخصیت متزلزلی دارند و طمعِ پول زیاد، سبب میشود به خیانت و حتی وطنفروشی تن دهند.
ستاره فرانسوی منچستر در سریالی جنایی
دومین اثر نمایشی که برای این شبها آماده شده شاید کمتر مشابهی در سالهای قبل تلویزیون داشته باشد. سریال «لغزش» یا نام اصلی «منابع غیر انسانی» محصول کشور فرانسه است که در آن اریک کانتونا، ستاره قدیمی تیم منچستر یونایتد به ایفای نقش یک متخلف اقتصادی میپردازد. این سریال 6 قسمتی، داستان مدیر اجرایی ارشد شرکتی را روایت میکند که شش سال بیکاری موجب اذیت و تحقیر وی شده است و به همین خاطر دست به کارهای خلافی میزند.
این سریال هم از شنبه ۳ دی ماه ساعت ۱۸ به روی آنتن شبکه سه رفته و انتظار میرود در باکس پخش سریالهای خارجی این شبکه، جایگاه متفاوتتری را نسبت به آثار قدیمیتر از آن خود کند.
در انتظار جبران افت کمی و کیفی باکس نمایشی تلویزیون
با تمام اینها بسیاری از ناظران و کارشناسان و مخاطبان صدا و سیما معتقدند تولید آثار نمایشی در تلویزیون با افت کمسابقهای مواجه شده است. این واقعیت از افزایش پخش آثار تکراری سالهای گذشته، پربازدیدتر شدن این آثار به نسبت آثار تازهتولید و افت آمار تماشای این سریالها، غیرقابل انکار به نظر میرسد.
اما نظرات درباره چرایی افت کمی و کیفی تولیدات نمایشی متفاوت و متنوع است و تغییرات مدیران و شیوههای مدیریتی تنها بخشی از این علتها را توضیح میدهد. رقابت با بسترهای پخش بسیار متنوع داخلی و خارجی و رویگردانی تولیدکنندگان آثار از صدا و سیما به سمت این بسترهای پخش یکی دیگر از این علتها شمرده میشود. مشکلات اقتصادی و افزایش هزینههای تولید هم که دستکم نیمدهه است بشدت گریبان صدا و سیما را گرفته، یکی دیگر از علل کاهش آماری تولیدات تلویزیونی است.
مخاطب را از بازار تلویزیون مأیوس نکنیم
هرچند رضایت مخاطبان از تولیدات نمایشی جدید هنوز قابل سنجش نیست اما به نظر میرسد نوعی جابهجایی نسلی و رویکردی در میان مؤلفان آثار تلویزیونی در حال وقوع است که انتظار میرود در مقطع گذار سطح کیفی آثار را تاحدودی دچار چالش کند یا دستکم منطبق بر سلیقه از پیش ساختهشده نسل پیشین تولیدکنندگان و مخاطبان نباشد. با این همه برای قضاوت سطح کیفی آثار و میزان اقبال و رضایت مخاطبان به آنها، باید دستکم یک دهه برای قضاوت، صبوری کرد و همین مسأله، قمار روی شیوههای مدیریتی را سنگینتر و چالشیتر میکند.
گذشته از همه واقعیتهای موجود، ظهور چند اثری که به شکلی غیرقابل تردید مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرند و آیندهای درخشان را برای تولیدکنندگان آن آثار و رسانه ملی نوید دهند، میتواند شروعی امیدبخش برای آینده جدید تلویزیون باشد. آثاری که حتماً محصول اتفاق و شانس نیست و باید با برنامهریزی دقیق، شناسایی و اقناع مؤلفان خوشفکر و خوشقریحه در عرصه نویسندگی و کارگردانی، انتخاب دقیق محتوای جذاب و بهروز و مورد توجه تماشاگران تلویزیون و البته مقادیری ریسکپذیری، به سرعت در مسیر تولید قرار گیرند پیش از آن که مخاطب تلویزیون از بازار صدا و سیما برای پیدا کردن کالای دلخواهش، امید ببرد.
انتهای پیام/