جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left جنگ افروزی غول رسانه‌ای و ادعای کذبی که افشا شد بازگشت

گزارش اینترسپت از پشت پرده توئیتر

جنگ افروزی غول رسانه‌ای و ادعای کذبی که افشا شد

اخیراً یکی از خبرنگاران وب‌سایت خبری اینترسپت گزارشی منتشر کرده که گویای مداخله توئیتر در کمپین‌های تبلیغاتی ارتش امریکا است؛ موضوعی که توئیتر در ظاهر همواره با آن مقابله و برخورد کرده است.
دانلود

ایران جمعه: «لی فانگ» به مدت چند روز به برخی اسناد توئیتر دست یافته است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، توئیتر در اعلام ‌بی‌طرفی خود و‌ اینکه مدافع دولت نیست، به صراحت دروغ گفته است. گزارش فینگ بر‌این اساس است که «هر چند مدیران توئیتر سال‌ها ادعا کرده‌اند که ‌این شرکت تلاش‌های هماهنگی را برای شناسایی و خنثی کردن کمپین‌های تبلیغاتی مخفی تحت حمایت دولت در پلتفرم خود انجام می‌دهد، با‌این حال در پشت صحنه، غول شبکه‌های اجتماعی تأیید مستقیم و محافظت داخلی از شبکه حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و شخصیت‌های آنلاین ارتش ‌ایالات متحده را فراهم کرد و دسته‌ای از حساب‌ها را به درخواست دولت در لیست سفید قرار داد. پنتاگون از‌این شبکه که شامل پرتال‌های خبری تولید شده توسط دولت‌ ایالات متحده است، در تلاش برای شکل‌دهی افکار در یمن، سوریه، عراق، کویت و فراتر از آن استفاده کرده است.حساب‌های مورد بحث آشکارا وابسته به دولت‌ایالات متحده بودند. اما پس از آن به نظر می‌رسد پنتاگون تاکتیک‌ها را تغییر داد و شروع به پنهان کردن وابستگی خود به برخی از ‌این حساب‌ها کرد - حرکتی به سمت نوع دستکاری عمدی پلتفرم که توئیتر علنی با آن مخالفت کرده است، پیش رفت. با وجود چنین رفتاری، اگرچه مدیران توئیتر از‌این حساب‌ها آگاه بودند، اما آنها را تعطیل نکردند، بلکه اجازه دادند سال‌ها فعال بمانند».

تدارک موج خبری
برای امواج سهمگین جنگی

داستان این افشاگری از زمانی آغاز می‌شود که پس از خرید توئیتر توسط ‌ایلان ماسک، این میلیاردر شروع به دسترسی به اسناد شرکت کرد و در یک توئیت گفت: «ایده ما ‌این است که هر اقدام نامطلوبی در گذشته در توئیتر انجام شده، آشکار شود.»
در گزارش فانگ آمده: «کمک مستقیم توئیتر به پنتاگون حداقل به پنج سال قبل باز می‌گردد.»
در 26 جولای 2017، ناتانیل کالر، یک مقام رسمی‌که با فرماندهی مرکزی‌ایالات متحده کار می‌کرد به یک نماینده توئیتر در تیم سیاست عمومی ‌این شرکت ‌ایمیل زد و درخواست کرد تا صحت فهرستی از حساب‌های عرب زبان «لیست سفید» را که «ما برای تقویت پیام‌های خاص استفاده می‌کنیم» تأیید کند.
کالر نوشت: «ما حساب‌هایی داریم که در هشتگ‌ها فهرست‌بندی نمی‌شوند - شاید به‌عنوان روبات پرچم‌گذاری شده‌اند. تعداد کمی ‌از ‌این افراد طرفداران واقعی ‌ایجاد کرده بودند و ما امیدواریم بتوانیم آنها را نجات دهیم. کالر افزود: خوشحال است که مدارک بیشتری را از دفتر خود یا SOCOM، مخفف فرماندهی عملیات ویژه‌ ایالات متحده، ارائه دهد.
توئیتر در آن زمان یک سیستم تشخیص سوءاستفاده گسترده ‌ایجاد کرده بود که هدف آن تا حدی نشانه‌گذاری فعالیت‌های مخرب مربوط به سازمان‌های تروریستی فعال بود. در نتیجه غیرمستقیم ‌این تلاش‌ها، حساب‌های کنترل شده توسط ارتش که اغلب با گروه‌های افراطی درگیر بودند، به‌طور خودکار به‌عنوان هرزنامه علامت‌گذاری می‌شدند.
کالر در‌ایمیل خود یک صفحه گسترده با 52 حساب ارسال کرد. او برای شش حساب کاربری، از جمله @yemencurrent، حساب کاربری که برای پخش اطلاعیه‌ها درباره حملات پهپادهای امریکایی در یمن استفاده می‌شود، خدمات اولویت‌دار درخواست کرد. تقریباً در همان زمان، @yemencurrent، تأکید کرده بود که حملات پهپادی ‌ایالات متحده «دقیق» بوده و تروریست‌ها را کشته است، نه غیرنظامیان و حمله ‌ایالات متحده و عربستان سعودی به شورشیان حوثی در آن کشور را تبلیغ می‌کند.
سایر حساب‌های موجود در‌این فهرست بر تبلیغ شبه‌نظامیان مورد حمایت‌ ایالات متحده در سوریه و پیام‌های ضدایرانی در عراق متمرکز بود. یکی از اکانت‌ها در مورد مسائل حقوقی در کویت بحث می‌کرد. اگرچه بسیاری از حساب‌ها روی یک موضوع متمرکز باقی مانده بودند، برخی دیگر از موضوعی به موضوع دیگر منتقل شدند. به‌عنوان مثال، @dala2el، یکی از حساب‌های سنتکام، از پیام‌رسانی در مورد حملات پهپادی در یمن در سال 2017 به ارتباطات متمرکز دولت سوریه در سال‌جاری تغییر مکان داد.
گزارش‌های داخلی نشان می‌دهند در همان روزی که سنتکام درخواست خود را ارسال کرد، اعضای تیم یکپارچگی سایت توئیتر وارد یک سیستم داخلی شرکتی شدند که برای مدیریت دسترسی کاربران مختلف استفاده می‌شد و یک برچسب معافیت ویژه برای حساب‌ها اعمال کردند.»

جعل عمیق هویتی
و موج‌سازی علیه ایران

بایگانی‌اینترنت تاریخچه کامل هر حساب را حفظ نمی‌کند، اما اینترسپت، چندین حساب را شناسایی کرد که در ابتدا خود را به‌عنوان حساب‌های دولتی‌ ایالات متحده در بایوس خود ذکر کرده بودند، اما پس از قرار گرفتن در لیست سفید، هرگونه افشاگری مبنی بر وابستگی آنها به ارتش را افشا کرد و آنها را به‌عنوان حساب‌های دولتی معرفی کرد. براساس گزارشی که توسط محققان امنیت آنلاین وابسته به رصدخانه ‌اینترنت استنفورد منتشر شد، هزاران حساب گزارش داده‌اند که آنها مشکوک به بخشی از یک عملیات اطلاعاتی دولتی هستند که بسیاری از آنها از چهره‌های واقعی انسان استفاده می‌کردند. روندی که توسط هوش مصنوعی، به‌عنوان «جعل عمیق» نیز شناخته می‌شود.
محققان ‌این حساب‌ها را با یک اکوسیستم آنلاین گسترده مرتبط کردند که شامل وب‌سایت‌های «اخبار جعلی»، حساب‌های تلگرام و فیس‌بوک و شخصیت‌های آنلاینی بود که پیام‌های پنتاگون را اغلب بدون افشای وابستگی به ارتش‌ ایالات متحده بازتاب می‌دادند. برخی از گزارش‌ها ‌ایران را متهم می‌کنند که «امنیت آب عراق را تهدید می‌کند و کشور را با متا کریستال پر کرده است»، در حالی که برخی دیگر‌ این ادعاها را تبلیغ می‌کنند که ‌ایران در حال برداشتن اعضای بدن پناهندگان افغان است.
گزارش استنفورد به طور قطعی اکانت‌های ساختگی را به سنتکام گره نمی‌زند یا لیست کاملی از حساب‌های توئیتر ارائه نمی‌دهد، اما ‌ایمیل‌های دریافت شده توسط اینترسپت نشان می‌دهد که‌ ایجاد حداقل یکی از‌این حساب‌ها به طور مستقیم به پنتاگون وابسته بوده است.
یکی از اکانت‌هایی که کالر خواست تا در لیست سفید قرار گیرد@mktashif بود که به نظر می‌رسید از یک عکس عمیق جعلی برای پنهان کردن هویت واقعی آن استفاده می‌کرد. در ابتدا عنوان شد که یک حساب دولتی ‌ایالات متحده وابسته به سنتکام است، اما در مقطعی، این افشاگری حذف شد و عکس اکانت به عکسی که استنفورد شناسایی کرده بود به‌عنوان یک جعل عمیق تغییر یافت.
بیوگرافی جدید توئیتر ادعا می‌کند که ‌این حساب منبعی بی‌طرفانه از نظرات و اطلاعات است و تقریباً از عر‌بی به منظور خدمت به عراقی‌ها و اعراب ‌ترجمه شده است. ‌این حساب کاربری، قبل از تعلیق در اوایل سال‌جاری، به طور معمول پیام‌هایی را در توئیتر منتشر می‌کرد که ‌ایران و دیگر دشمنان ‌ایالات متحده از جمله شورشیان حوثی در یمن را محکوم می‌کرد.
یکی دیگر از حساب‌های سنتکام به نام
@althughur که محتوای ضدایرانی و ضد داعش را با تمرکز بر مخاطبان عراقی منتشر می‌کند، بیوگرافی توئیتر خود را از یک وابسته به سنتکام به یک عبارت عر‌بی ‌تغییر داد که به سادگی «نبض فرات» می‌خواند.

خون امریکا
رنگین‌تر است

اریک اسپرلینگ، مدیر اجرایی، یک سازمان غیرانتفاعی که در جهت راه حل‌های دیپلماتیک کار می‌کند، گفته است: «این بسیار نگران‌کننده است که پنتاگون برای شکل دادن به افکار عمومی‌ در مورد نقش ارتش ما در خارج از کشور تلاش می‌کند.کنگره و رسانه‌های اجتماعی باید اقدامات لازم را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که حداقل شهروندان ما از زمانی که پول مالیات آنها صرف‌ ایجاد یک چرخش مثبت در جنگ‌های بی‌پایان ما می‌شود، کاملاً مطلع هستند.»
این نگرانی در حالی است که سال‌هاست توئیتر متعهد شده است که تمام تلاش‌های تبلیغاتی و اطلاعات نادرست مورد حمایت دولت را تعطیل کند، اما در مقابل هرگز استثنای آشکاری برای ‌ایالات متحده قائل نشد. در سال 2020، نیک پیکلز، سخنگوی توئیتر، در شهادتی در برابر کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت: «‌این شرکت در حال بستن تلاش‌های هماهنگ شده دستکاری پلتفرم منتسب به سازمان‌های دولتی است و ما همچنان به سرمایه‌گذاری هنگفت در شناسایی، اختلال و شفافیت مربوط به عملیات اطلاعاتی تحت حمایت دولت ادامه می‌دهیم. هدف ما حذف بازیگران بد‌ و ارتقای درک عمومی‌ از ‌این موضوع مهم است.»
در سال 2018، توئیتر از تعلیق گسترده حساب‌های مرتبط با تلاش‌های تبلیغاتی مرتبط با دولت روسیه خبر داد. دو سال بعد، ‌این شرکت به بستن تقریباً هزار حساب کاربری به‌دلیل ارتباط با ارتش تایلند افتخار کرد. اما به نظر می‌رسد قوانین مربوط به دستکاری پلتفرم در مورد تلاش‌های نظامی ‌امریکا اعمال نشده است.
نه تنها توئیتر در سال 2017‌ این حساب‌ها را به صراحت به دستور ارتش در لیست سفید قرار داد، بلکه مقامات بلند پایه ‌این شرکت در سال‌های بعد ‌این حساب‌ها را بالقوه مشکل‌ساز اعلام کردند.

گلایه فیس‌بوک
از پنتاگون
​​​​​​​در کنار توئیتر، فیس‌بوک نیز از نفوذ ارتش امریکا ابراز گله‌مندی کرده است. مقامات فیس‌بوک در تابستان 2020 گزارشی ارائه دادند که حساب‌های جعلی منتسب به عملیات نفوذ سنتکام روی پلتفرم خود را شناسایی کرده و به پنتاگون هشدار داده‌اند که اگر سیلیکون ولی براحتی بتواند به ‌این حساب‌ها نفوذ کند، دشمنان خارجی نیز خواهند توانست چنین نفوذی را تدارک ببینند.
ایمیل‌های توئیتر نشان می‌دهند که در آن زمان، مدیران فیس‌بوک و توئیتر توسط وکلای ارشد پنتاگون برای شرکت در جلسات توجیهی طبقه‌بندی شده در یک مرکز اطلاعات محفظه‌ای حساس، که به‌عنوان SCIF نیز شناخته می‌شود، دعوت شدند که برای جلسات بسیار حساس استفاده می‌شود.
پس از تعلیق گسترده بسیاری از حساب‌های کاربری در ماه مه گذشته، تیم توئیتر تلاش کرد تا مانع از مشارکت خود در‌این کمپین شود و پس از انتشار داستان واشنگتن پست، تیم توئیتر به یکدیگر تبریک گفتند زیرا ‌این داستان نقش توئیتر را در کمپین روانی سنتکام به حداقل رساند. در عوض، داستان تا حد زیادی حول شروع بررسی عملیات روانی مخفیانه پنتاگون در رسانه‌های اجتماعی متمرکز شده است.
جامعه نظامی ‌و اطلاعاتی ‌ایالات متحده مدت‌هاست که استراتژی شخصیت‌های آنلاین جعلی و اشخاص ثالث را برای تقویت برخی روایت‌ها در کشورهای خارجی دنبال می‌کند، با ‌این‌ ایده که یک پرتال خبری فارسی زبان با ظاهر واقعی یا یک زن محلی افغان نفوذ ارگانیک بیشتری نسبت به بیانیه مطبوعاتی رسمی ‌پنتاگون دارد.
باید در نظر داشت که برای توجیه رفتارهای مخفی رسانه‌ای، بندهای قانونی نیز اضافه شده است. در سال 2019، قانونگذاران بخش 1631 را تصویب کردند که اشاره‌ای به ماده‌ای از قانون مجوز دفاع ملی است که به طور قانونی عملیات روانی مخفیانه ارتش را در تلاش برای مقابله با کمپین‌‌های اطلاعات نادرست آنلاین توسط روسیه، چین و سایر دشمنان خارجی تأیید می‌کند؛چنین مدعی دموکراسی.اما آیا این افشاگری سد راهی بر جوسازی‌های رسانه‌ای خواهد شد و یا همچون گذشته از طریق ایمیل‌های مخفی و جلسات محرمانه معلق و مسکوت خواهد ماند؟

انتهای پیام/

ونوس بهنوددبیر  تحریریه
mdi-tag توئیتر mdi-tag اینترسپت
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11282
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۵:۲۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو