جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left ارزآوری ۲۵۰ میلیون دلاری صادرات محصولات جالیزی بازگشت

ارزآوری ۲۵۰ میلیون دلاری صادرات محصولات جالیزی

کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از ملغی شدن عوارض ۱۰۰ درصدی صادرات محصولات جالیزی در سال‌جاری خبر می‌دهد.
دانلود

روزنامه ایران: صادرات محصولات کشاورزی طی هشت ماه نخست سال‌جاری به 4 میلیون و 855 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 968 میلیون دلار رسیده است که حدود 25 درصد از صادرات این محصولات به جالیزی‌ها از جمله هندوانه، خربزه، ملون، طالبی، خیار و کدوحلوایی اختصاص دارد.
این آمار نشان‌دهنده آن است که صادرات محصولات جالیزی مانند سنوات گذشته همچنان روندی افزایشی دارد، از این رو با تصمیم دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای الگوی کشت و تغییر تولیدات کشاورزان به سمت محصولات اساسی، وزارت کشاورزی قصد دارد با اعمال تعرفه سنگین روی صادرات محصولات جالیزی از سال آینده مزیت کشت این محصولات و خروج آنها را از کشور از بین ببرد.
به طوری که کارشناسان کشاورزی معتقدند تنها برای تولید یک کیلوگرم هندوانه بسته به شرایط اقلیمی، بافت خاک و ارقام مورد استفاده 200 تا 400 لیتر آب مورد نیاز است. به همین ترتیب برای تولید یک هندوانه 10 کیلویی 4 هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

ضرورت ابلاغ تعرفه صدور محصولات جالیزی

در همین خصوص محسن شیراوند معاون وزیرجهادکشاورزی از اعلام تعرفه جدید صادرات محصولات جالیزی در ابتدای بهمن و اعمال آن ۶ ماه بعد خبرداد و گفت: این اقدام به منظور اجرای قانون بودجه و جایگزینی کشت محصولات اساسی به جای محصولات جالیزی انجام می‌شود.
به گفته شیراوند، حداقل تعرفه‌ها، ۱۰۰ درصد قیمت پایه صادراتی خواهد بود.
وی با اشاره به مجوز اعمال این تصمیمات به تبصره ذیل ماده ۸ قانون بودجه گفت: براساس اختیارات قانونی که وزارت جهاد کشاورزی دارد با هدف تنظیم بازار داخلی، این عوارض وضع شده است.

بلاتکلیفی وضع عوارض صادراتی بر محصولات جالیزی

با این حال کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از ملغی شدن عوارض 100 درصدی صادرات محصولات جالیزی در سال‌جاری خبر می‌دهد و معتقد است با توجه به اسناد بالادستی این امر باید 6 ماه قبل از اجرا به کشاورزان اطلاع داده شود و مصوبه هیأت وزیران را نیز داشته باشد، به همین دلیل باید شاهد اجرایی شدن این امر در آینده‌ای نزدیک باشیم.
از طرف دیگر علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت، در صورتی تعرفه‌گذاری برای صادرات محصولات کشاورزی مجاز است که دستگاه‌های متولی، شش ماه قبل، آن را اعلام کنند.
در حال حاضر، از مجموع زمین‌های زراعی کشور، حدود 6.6 درصد به محصولات جالیزی اختصاص دارد. همچنین میزان تولید این محصولات سالانه حدود 29 میلیون تن است که تنها حدود 10 درصد آن، یعنی 3,2 میلیون تن صادر می‌شود.

صادرات 250 میلیون دلاری محصولات جالیزی

بر اساس آمار گمرک در هشت ماه نخست سال‌جاری یک میلیون و 169 هزار تن انواع محصولات جالیزی به ارزش 247 میلیون دلار صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته یک میلیون و 78 هزار تن انواع محصول جالیزی به ارزش 239 میلیون دلار صادر شده بود. بنابراین، این آمار نشان می‌دهد به لحاظ وزنی با رشدی 8 درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد 3 درصدی روبه‌رو شده است.
طی هشت ماه نخست سال‌جاری بیشترین صادرات محصولات جالیزی مربوط به هندوانه بوده به طوری که 799 هزار و 716 تن هندوانه به ارزش 174 میلیون دلار صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 776 هزار و 512 تن هندوانه به ارزش 181 میلیون و 536 هزار دلار صادر شده بود.


این آمار نشان دهنده آن است که صادرات این میوه جالیزی با رشدی 3 درصدی به لحاظ وزنی و کاهش 4 درصدی به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است. از طرف دیگر 259 هزار و 71 تن خربزه به ارزش 41 میلیون دلار در سال‌جاری صادر شده، این در حالی است که در هشت ماه نخست سال گذشته 207 هزار و 598 تن از این محصول به ارزش حدود 31 میلیون دلار صادر شده بود.
این آمار نشان‌دهنده آن است که صادرات این میوه جالیزی با رشدی 25 درصدی به لحاظ وزنی و با رشدی 32 درصدی به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است.
همچنین طی این مدت 71 هزار و 143 تن خیار و خیارترشی به ارزش 23 میلیون و 674 هزار دلار صادر شده، این در حالی است که در هشت ماه نخست سال گذشته 56 هزار و 670 تن از این محصول به ارزش بیش از 18میلیون دلار صادر شده بود.
این آمار نشان‌دهنده آن است که صادرات این میوه جالیزی با رشدی 25 درصدی به لحاظ وزنی و رشدی 33 درصدی به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است.
از طرف دیگر 40 هزار تن کدو حلوایی به ارزش 8 میلیون و 435 هزار دلار از کشور صادر شده، این در حالی است که در هشت ماه نخست سال گذشته 36 هزار و 601 تن از این محصول به ارزش حدود 8 میلیون دلار صادر شده بود.
این آمار نشان‌دهنده آن است که صادرات این میوه جالیزی با رشدی 8 درصدی به لحاظ وزنی و به لحاظ ارزشی رشدی 3 درصدی را تجربه کرده است.

صادرات محصولات جالیزی به 46 کشور جهان

طی هشت ماه نخست سال‌جاری محصولات جالیزی کشورمان به 46 کشور جهان صادر شده است که عمده این کشورها اروپایی هستند به طوری که در این بازه زمانی کشورهای اتریش، ارمنستان، اسپانیا، استرالیا، استونی، افغانستان، امارات، انگلیس، اوکراین، ایسلند، آلمان، بحرین، بلاروس، بلغارستان، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، دانمارک، مقدونیه، رومانی، سوریه، سوئیس، سوئد، عراق، عمان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالزی، مجارستان، مغولستان، نروژ، نیوزیلند، هلند و یونان واردکننده هندوانه، خربزه، ملون، طالبی، خیار، خیارترشی و کدوحلوایی کشاورزان ایرانی بوده‌اند.

انتهای پیام/

امین محمودیخبرنگار
mdi-tag محصولات جالیزی mdi-tag ارز آوری
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

تعرفه‌های صادراتی محصولات جالیزی، موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

mdi-calendar ۳۰ مهر - ۱۳:۱۲
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11407
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۳۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۹:۴۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو