جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left آغاز توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد به نرخ دولتی بازگشت

آغاز توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد به نرخ دولتی

از هفته قبل عرضه گوشت قرمز منجمد آغاز شده است و از روز قبل هم روند نزولی قیمت‌ها شروع شد به طوری که در هفته گذشته لاشه گوسفند بیش از ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت ولی اکنون بیشتر لاشه‌ها با قیمت کمتر از ۲۰۰ هزار تومان فروخته شدند.
دانلود

روزنامه ایران: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نوسانات افزایشی در قیمت گوشت قرمز و اهتمام ویژه دولت در تأمین سبد پروتئین خانوار با قیمت مناسب، اقدام به توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد گوسفند و گوساله با قیمت مناسب کرده است.

در همین راستا نیز شرکت پشتیبانی تصمیم به عرضه ذخایر خود به بازار کرده است تا از طریق این راهکار جلوی گرانی بیشتر گوشت قرمز را بگیرد. این شرکت طی روزهای اخیر اقدام به توزیع گسترده گوشت گوساله و گوسفند منجمد به قیمت ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تومان کرده است.
محسن شیراوند معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز تأکید کرده است گوشت گوساله و گوسفند منجمد بدون هیچ محدودیتی در میزان عرضه و تناژ در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.
بر اساس این گزارش قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ران 155 هزار، کف دست 145 هزار، گردن 135 هزار، راسته 140 هزار و قلوه‌گاه 130 هزار تومان عرضه می‌شود همچنین هر کیلو گوشت گوساله ران 155 هزار، سردست 150 هزار، گردن 150 هزار، راسته 160 هزار و قلوه‌گاه 130 هزار تومان عرضه می‌شود.
این در حالی است که ران گوسفندی با قیمت 200 هزار، راسته با استخوان گوسفندی 190 هزار، کف دست گوسفندی 180 هزار، ران پاک کرده گوساله 210 هزار، سر دست پاک کرده گوساله 190 هزار، ماهیچه گوساله 200 هزار و قلوه‌گاه گوساله 155 هزار تومان در مراکز خرده‌فروشی عرضه می‌شود. اگرچه نرخ‌های مذکور بعضاً بیشتر هم بودند و به‌عنوان نمونه قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی بین ۱۹۸ تا ۲۴۰ هزار تومان، ران گوسفندی بین ۲۲۰ تا ۲۷۰ هزار تومان، گوشت گوساله بین ۱۹۵ تا ۲۴۴ هزار تومان و هر دست جگر بین ۲۲۰ تا ۲۸۸ هزار تومان است.

افزایش بی‌سابقه ذخیره‌سازی گوشت قرمز

منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اقدام دولت مبنی بر توزیع گوشت منجمد در میادین میوه و تره‌بار گفت: شرکت پشتیبانی امور دام همواره وظیفه ذخیره‌سازی و تأمین گوشت قرمز و مرغ را از منابع داخلی و خارجی به عهده دارد و هر زمان بازار با کمبود گوشت مواجه شود و یا قیمت آن بالا برود، ذخایر خود را روانه بازار می‌کند. این روند تا زمانی که قیمت‌ها به تعادل برسد، ادامه خواهد داشت ضمن اینکه بخش خصوصی هم اقدام به ذخیره‌سازی گوشت کرده است.
وی ادامه داد: این شرکت موظف است جلوی شتاب قیمت‌ها و افزایش کمبودها را بگیرد درحالی که اکنون بازار با اشباع مواجه شده و کمبودی هم وجود ندارد. شرکت پشتیبانی امور دام منابع زیادی از ذخیره‌سازی گوشت قرمز را از داخل و خارج انجام داده است به طوری‌ که ذخیره‌سازی گوشت گوسفندی از دام‌های داخلی و بخشی از گوشت گوساله هم از کشور برزیل تأمین شده است. پوریان با تأکید بر ذخیره‌سازی نامحدود گوشت منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام افزود: طبق اظهارنظر جعفری مدیر بازرگانی شرکت پشتیبانی میزان ذخیره‌سازی گوشت توسط این شرکت در یک قرن اخیر کم‌نظیر بوده است.
به گفته رئیس شورای تأمین دام کشور، نسبت موجودی گوشت قرمز در قیاس با تقاضا در شرایط فعلی و حتی ماه‌های آینده بسیار بیشتر است اما با این حال قیمت‌ها رشد داشته‌اند. تجارت قبلی نشان می‌دهد هر زمان دولت اقدام به توزیع گوشت قرمز منجمد و گوشت مرغ همسو با افزایش قیمت‌ها کرده، منجر به تعدیل قیمت‌ها در بازار شده است.


وی تصریح کرد: دو تفاوت عمده میان توزیع گوشت مرغ و گوشت قرمز وجود دارد زیرا مصرف مرغ روزانه ولی گوشت قرمز ماهانه است اما با این شرایط سیاست عرضه گوشت منجمد در موقع گرانی موفق بوده است.
پوریان تصریح کرد: در گذشته شرکت پشتیبانی اقدام به خرید گوشت گوساله و منجمد کردن آن می‌کرد ولی اکنون گوشت گوسفندی هم منجمد می‌شود. قبلاً دولت کمتر اقدام به خرید ذخایر داخلی برای ذخیره‌سازی می‌نمود اما اکنون ذخیره‌سازی از منابع داخلی بیشتر شده است.
پوریان با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر گفت: افزایش قیمت گوشت کاذب است که به علت موج بالا رفتن قیمت‌ها در بازار مواد غذایی رخ داد و گوشت قرمز هم از قاعده گرانی مستثنی نماند. در ماه‌های گذشته شاهد گرانی در همه کالاهای مصرفی بودیم و این موضوع همسو با بالا رفتن نرخ ارز جهش یافت.
وی اضافه کرد: عده‌ای یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز را صادرات دام می‌دانند در صورتی‌که صادرات دام هیچ ارتباطی به این گرانی ندارد.دام به صورت محدود به بعضی از کشورهای همسایه صادر شد و اکنون هم تقریباً متوقف شده است ضمن اینکه تعداد دام در کشور بالاست. ما برای صادرات دام فقط گوسفند صادر کردیم و گوساله صادر نشد اما چرا قیمت گوساله بالا رفته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت صادرات تأثیری در افزایش قیمت‌ها نداشته است.

رئیس شورای تأمین دام کشور در پایان سخنانش با بیان اینکه آغاز توزیع گوشت منجمد توانسته قیمت‌ها را تا حدودی تعدیل کند، افزود: از هفته قبل عرضه گوشت قرمز منجمد آغاز شده است و از روز قبل هم روند نزولی قیمت‌ها شروع شد به طوری که در هفته گذشته لاشه گوسفند بیش از 200 هزار تومان قیمت داشت ولی اکنون بیشتر لاشه‌ها با قیمت کمتر از 200 هزار تومان فروخته شدند.
روند صعودی قیمت گوشت قرمز در شرایطی ادامه دارد که اتحادیه‌های تولید تأکید دارند مازاد دام در کشور وجود دارد. دولت برای کنترل قیمت بازار ابتدا صادرات دام را محدود و سپس متوقف کرد و حالا به توزیع گسترده گوشت اقدام کرده تا قیمت را در بازار متعادل کند.
عده‌ای معتقدند افزایش قیمت مرغ پس از حذف ارز دولتی موجب شده تقاضا برای گوشت بیشتر شود و همین عاملی برای افزایش قمیت شده بود. ضمن اینکه برخی کارشناسان فروشندگان را عاملی برای بالا بردن قیمت گوشت قرمز معرفی می‌کنند زیرا به طور معمول فروشندگان نهایی که گوشت را به‌صورت مستقیم به خریداران عرضه می‌کنند، به‌دنبال ربط دادن افزایش قیمت سایر کالاهای مصرفی به نرخ گوشت هستند بنابراین صادرات و قاچاق دام نمی‌تواند عامل افزایش قیمت باشد.
بر اساس اظهارات دیگر، دلالان نیز بر گرانی گوشت قرمز بی‌تأثیر نبوده‌اند زیرا طبق اظهار نظر تولیدکنندگان، آنها هیچ نفعی از افزایش قیمت‌ها نمی‌برند زیرا با بالا رفتن قیمت، تقاضا پایین می‌آید اما دلالان با در اختیار داشتن پول نقد لاشه را از کشتارگاه‌ها خریداری کرده و به بازار عرضه می‌کنند. دامداران به راحتی امکان انجام کشتار را ندارند و نمی‌توانند گوشت را به بازار عرضه کنند اما دلالان که از افراد قدیمی این حوزه هستند، این کار را انجام می‌دهند. حالا و با توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد گوسفند و گوساله به نرخ دولتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، امیدواری به کاهش قیمت در بازار بیشتر شده است.

برش
​​​​​​​هر زمان دولت اقدام به توزیع گوشت قرمز منجمد و گوشت مرغ همسو با افزایش قیمت ها کرده، منجر به تعدیل قیمت ها در بازار شده است
ذخیره سازی نامحدود گوشت منجمد قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام شده است
افزایش قیمت گوشت کاذب است که به علت موج بالا رفتن قیمت ها در بازار مواد غذایی رخ داد
با آغاز عرضه گوشت قرمز منجمد از هفته قبل، روند نزولی قیمت گوشت کلید خورده است
برخی یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز را صادرات دام می دانند در صورتی که صادرات دام هیچ ارتباطی به این گرانی ندارد

انتهای پیام/

نفیسه امامیخبرنگار
mdi-tag گوشت قرمز mdi-tag گوشت منجمد mdi-tag وزارت جهاد
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11411
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو