یکشنبه، ۰۶ آبان ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left یادم نبود جای «پله» حرف زدم بازگشت

شمشیرگران از خاطره نقش‌گویی پادشاه فوتبال در «فرار به سوی پیروزی» به «ایران» گفت

یادم نبود جای «پله» حرف زدم

زندگی رهبران سیاسی، چهره‌های مطرح فرهنگ و ورزش موضوعاتی الهام‌بخش برای ساخت آثار سینمایی است.
دانلود

روزنامه ایران: فرقی نمی‌کند طرفدار حوزه مورد بحث باشید یا نه، همین که شخصیتی تبدیل به اسطوره شود کنجکاوی‌ درباره کم و کیف و مسیر تبدیل شدن او به یک ستاره شکل می‌گیرد و همین میل و اشتیاق، انگیزه‌ای است برای فیلمسازان حوزه مستند و داستانی تا سراغش بروند و برش‌هایی از زندگی او را تصویر کنند. «پله» اسطوره فقید فوتبال جهان، از جمله ستاره‌های عرصه فوتبال است که چند فیلم مستند و داستانی با محوریت زندگی‌اش ساخته شده است. مهمترین فیلم داستانی که درباره پله ساخته شده «پله: تولد یک افسانه» است که در آن از دوران کودکی پله تا حضورش در تیم ملی برزیل در سن هفده سالگی و فتح جام جهانی در سال 1958 روایت شده است. معروف‌ترین مستندی هم که در رابطه با زندگی این اسطوره ساخته شده، «پله» از تولیدات نتفلیکس است که حقایقی ناگفته از زندگی او را بیان می‌کند. اما علاوه بر آثاری با محوریت زندگی پله، این اسطوره فوتبال مانند برخی از ستاره‌های این عرصه در برهه‌ای از زندگی به حوزه سینما ورود کرد و در تعدادی از فیلم‌ها و سریال‌ها به‌عنوان بازیگر ظاهر شد. مهمترین و آشناترین این آثار برای مخاطبان کشورمان، «فرار به سوی پیروزی» جان هیوستون است که در دهه شصت در سینماهای ایران روی پرده رفت و مدتی بعد از تلویزیون ایران پخش شد. او در این فیلم در کنار سیلوستر استالونه، مایکل کین، ماکس فون سیدو و بابی مور نقش‌آفرینی کرده است.
«فرار به سوی پیروزی» داستان یک بازی تخیلی بین تیمی از سربازان آلمان نازی با تیمی از زندانیان آنها در جنگ جهانی دوم است. «پله» در این فیلم نقش سرجوخه لوئیس فرناندز را برعهده دارد که در جریان جنگ جهانی دوم به اسارت نیرو‌های آلمان نازی درمی‌آید. او به تیم منتخب زندانیان راه پیدا می‌کند و همراه با این تیم به مصاف تیم ملی آلمان نازی می‌رود. گل قیچی برگردان او که در یک برداشت گرفته شد، از صحنه‌های ماندگار تاریخ سینمای جهان است.

فرقی نمی‌کند پله باشد یا بازیگر بالیوود
«پله پادشاه فوتبال بود نظیر نداشت. انگار فوتبال با پله مطرح شد. برای هم‌نسلان من پله فصل دگرگونی فوتبال بود.» این عبارات بخشی از صحبت‌های خسرو شمشیرگران، گوینده نقش شخصیت پله در «فرار به سوی پیروزی» است. او از تیتراژگوهای مهم تاریخ دوبله ایران است و ورودی بسیاری از فیلم‌های داستانی و سریال‌ها و نریشن قابل‌توجهی از آثار مستند با صدای اوست. شمشیرگران تیتراژ اکثر کارهایی که خسرو خسروشاهی به عهده داشته را گفته و در برخی از آثار همچون «فرار به سوی پیروزی» جای نقش‌های کوتاه صحبت کرده است.
او با اعلام این نکته که تا زمان ضبط کار از گویندگی به جای «پله» خبر نداشته، ادامه می‌دهد: «روزی که دعوت شدم نمی‌دانستم جای چه نقشی قرار است حرف بزنم. خسرو پله را گذاشت جلوم و گفت من جای آن بگویم. همیشه همین طور است، زمانی‌که پشت میکروفون می‌نشینم خبردار می‌شوم که قرار است جای چه کسی حرف بزنم. هیچ وقت به این فکر نکرده‌ام الان که به استودیو می‎روم قرار است چه کار کنم و جای چه کسی حرف بزنم. دیالوگ را که جلوی رویم می‌گذارند خبردار می‌شوم قرار است جای چه کسی حرف بزنم.»
شمشیرگران درباره نقش‌گویی جای «پله» و ثبت صدایش روی نقش او در خاطرات سینمایی ایرانی‌ها می‌گوید: «هر کاری که ما می‌کنیم برای مخاطب و خودمان یک خاطره به جا می‌گذارد اما این قدر کارها زیاد است که گاهی فراموش می‌کنیم.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا با شنیدن خبر مرگ «پله» خاطرات دوبله این فیلم برایش زنده نشده، می‌افزاید: «نه فراموش کرده بودم. حتی با شنیدن خبر مرگ پله هم به یاد نیاوردم که روزی جای او در این فیلم نقش گفته‌ام. برخی خاطرات کاریشان را با جزئیات به یاد می‌سپارند و برخی هم مثل من نه. البته آنقدر تعداد کارها زیاد بوده که نمی‌توانم به خاطر بسپارم. با گفت‌و‌گوی شما به یاد آوردم.»
این دوبلور پیشکسوت درباره تفاوت نقش‌گویی چنین شخصیت‌هایی توضیح می‌دهد: «اگرچه «پله» با سه قهرمانی در جام جهانی پرافتخارترین بازیکن این مسابقات در طول تاریخ محسوب می‌شود اما واقعاً برای من فرقی نمی‌کند که جای بازیگر هالیوود حرف بزنم یا بالیوود یا فوتبالیست و.... اما اینکه پله الان یک اسطوره است برایم جذاب است.»
شمشیرگران در پایان با تأکید بر اینکه «پله» را با اسطوره شدن در زمین فوتبال به یاد می‌آورد و نه سینما، درباره اولین مواجهه‌اش با تصویر او در سینما می‌گوید: «من این فوتبالیست را مثل همه مردم دنیا تحسین می‌کردم. البته الان اطلاعاتم نسبت به قبل بیشتر شده است. با همه خاطرات و شنیده‌ها، من پله را با خاطره‌ای که خود تعریف می‌کند به خاطر می‌آورم. وقتی در 9 سالگی‌ گریه پدرش بعد از باخت برزیل به اروگوئه در فینال جام جهانی ۱۹۵۰ را می‌بیند و به پدر که عشق به فوتبال و تکنیک را به او آموزش داده می‌گوید اگر من آنجا بودم برزیل قهرمان می‌شد و قول می‌دهد برزیل را قهرمان کند و در 17 سالگی موفق می‌شود با گلزنی در فینال برزیل را قهرمان جهان کند.»

انتهای پیام/

mdi-tag پادشاه فوتبال mdi-tag پله mdi-tag اسطوره فقید فوتبال جهان mdi-tag فرار به سوی پیروزی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11425
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۳۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو