جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left طرح «کاهش آلایندگی» مغلوب «زوج و فرد» شد بازگشت

«ایران» از برگشت طرح‌های از رده خارج شده ترافیکی به تهران گزارش می‌دهد

طرح «کاهش آلایندگی» مغلوب «زوج و فرد» شد

در حالی‌که دیروز هوای تهران با شاخص عدد ۱۵۸، برای چندمین بار، مرز ناسالم را رد کرد و رنگ ۲۳ ایستگاه را به رنگ قرمز درآورد، تهران‌نشین‌ها با یک اتفاق غیرمنتظره دیگر هم مواجه شدند؛ پس از سال‌ها از برچیده شدن طرح معروف «زوج و فرد»، معاون استاندار تهران به یکباره اعلام کرد که از شنبه این طرح در سطح پایتخت و از در منزل اجرایی می‌شود.
دانلود

روزنامه ایران: در حالی‌که دیروز هوای تهران با شاخص عدد 158، برای چندمین بار، مرز ناسالم را رد کرد و رنگ 23 ایستگاه را به رنگ قرمز درآورد، تهران‌نشین‌ها با یک اتفاق غیرمنتظره دیگر هم مواجه شدند؛ پس از سال‌ها از برچیده شدن طرح معروف «زوج و فرد»، معاون استاندار تهران به یکباره اعلام کرد که از شنبه این طرح در سطح پایتخت و از در منزل اجرایی می‌شود. براساس این طرح فقط خودروهایی اجازه خروج در روز شنبه را داشتند که پلاکشان در رقم آخر زوج باشد. با وجود این دیروز 45 هزار خودرو تا ظهر وارد محدوده شدند تا نشان دهند ترسی از پرداخت جریمه 20 هزار تومانی و نرخ عوارض ندارند! این خبر را روز گذشته رئیس پلیس پایتخت تهران اعلام کرد. مسئولانی که دیروز این طرح را دوباره زنده کردند از خود نپرسیدند که وقتی کرایه ورودی تاکسی 5 هزار تومان است، مگر می‌شود با این نرخ ناچیز جریمه، خودروسواران را متقاعد کرد که در صف‌های طولانی مترو و اتوبوس و در انتظار تاکسی‌های فرسوده، ساعت‌ها در این هوای آلوده تنفس کنند؟
طرح زوج و فرد زمانی به عنوان یکی از ناکارآمدترین طرح‌های ترافیکی تهران معرفی شده بود که باید هر چه زودتر برای آن جایگزینی پیدا کرد. این اتفاق هم افتاد و پس از بررسی‌ها و جلسات کارشناسی بی‌شمار نهایتاً طرح زوج و فرد به خاطره‌ها پیوست و طرحی روی کار آمد که قرار بود از اساس کاهش آلایندگی هوای تهران را دنبال کند؛ طرحی که طراحش، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بود و شعارش هم این بود که دیگر از دردسرهای طرح «زوج و فرد» که شهروندان را به زحمت انداخته بود، خبری نیست. بر این اساس سهمیه 20 روز فصلی برای خودروسوارها مطرح شد و پس از چند ماه مانور تبلیغاتی، طرح جایگزین به محدوده مشخص تهران آمد. حالا پس از گذشت حدوداً 6 سال از اجرای این طرح نه‌تنها خبری از کاهش آلایندگی هوای تهران نیست که اتفاقاً در مقایسه با آمارهای گذشته، معلوم نیست تا چه اندازه اثرگذار بوده است! آن هم بعد از اجرای طرحی که قرار بود منطبق بر میزان آلودگی باشد! با این توصیف باید از طراحان و مجریان طرح «ال ای زد» پرسید در دفاع از این بی‌برنامگی چه پاسخی برای تهران‌نشین‌ها دارند. طرح زوج و فرد که زمانی قرار بود فقط برای چند ماه در پایتخت اجرایی شود، به علت نبود طرح جایگزین نزدیک به دو دهه دوام آورد و آنقدر پیش رفت که بالاخره صدای اعتراضات شهروندان بلند شد. عده‌ای به ناعادلانه بودن طرح ایراد گرفتند که فقط محدوده معینی از شهر را هدف قرارداده بود و در مقابل برخی دیگر بدون هیچ محدودیتی آزادانه تردد می‌کردند. این‌ بار اگرچه محدوده سراسری تعیین شده است، اما باز هم نمی‌توان در مقابل اجرای طرحی که زمانی متمولین را تشویق به خرید دو پلاک (زوج و فرد) کرده بود، سکوت کرد. بی‌برنامگی در اجرای طرح‌ها در کاهش آلایندگی‌ها فقط به اجرای ضربتی طرح‌های منسوخ برنمی گردد. تعطیلی مهدکودک‌ها! مدارس و دانشگاه‌ها در شرایطی که امکان تعطیلی همه شهر وجود ندارد، بی‌فایده است. این را می‌توان از مشاهدات میدانی برداشت کرد که موجب شده بسیاری از والدین فرزندانشان را به محل کار خود بیاورند یا به اجبار و تعهدنامه، آن مهد یا مدرسه را در یک روز آلوده باز نگه دارند! در طرح کاهش قرار بود که از ورود خودروهای فرسوده جلوگیری شود، اما سؤال این است در شرایطی که نرخ خودرو سر به فلک گذاشته و فرایند نوسازی با دست‌اندازهای بی‌شماری روبه‌روست، از کدام خودروی فرسوده باید گذر کرد؟ حتی اگر بدانیم یک خودروی فرسوده 30 برابر یک خودروی استاندارد، آلودگی ایجاد می‌کند!

تهران به انواع طرح‌های ترافیکی نیاز دارد
با این همه همچنان برخی مدیران شهری از اجرای طرح‌های ترافیکی در تهران دفاع می‌کنند.
سید محمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ‌وقت نمی‌توان گفت طرحی صد درصد مفید بوده یا نبوده به «ایران» می‌گوید: «طرح زوج و فرد هم در زمان خودش جواب داد، اما وقتی سالانه حدود 300 هزار خودرو به تهران اضافه می‌شود یا حجم خودروهای تهران 8 برابر ظرفیت معابرش است، چگونه می‌توانیم از کارایی طرح‌های ترافیکی ایراد بگیریم؟ معتقدم هر طرحی در تهران در زمان خودش مؤثر است مثل شناور شدن ساعت کاری و آموزشی که حدوداً 16 درصد از بار ترافیکی تهران کاست. حتی اگر طرحی 5 درصد هم مفید باشد نباید به بهانه کم‌اثر بودن حذف شود. تهران البته به اجرای چند طرح در کنار هم نیاز دارد چون برخی طرح‌ها سریعاً راه‌های گریز هم پیدا می‌کنند، بنابراین نباید طرحی از اساس متوقف شود.
او با بیان اینکه روزانه بیش از 4 میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند، می‌گوید: «حتی اگر 100 هزار خودرو هم تخلف کنند باز در مقیاس میلیونی جوابگوست. مثلاً جمعه ترافیک تهران روان‌تر به‌نظر می‌رسید. اگر بخواهیم وضعیت را مدیریت کنیم‌، بالاخره عده‌ای هم به زحمت می‌افتند که لازمه زندگی در چنین شرایطی است.»

نرخ‌های سربه فلک کشیده تاکسی‌ها در روزهای آلوده
سردار حسن رحیمی، فرمانده انتطامی تهران بزرگ گفته است، 420 تیم اختصاصی از مأموران پلیس راهور را برای اجرای طرح روز شنبه بسیج کرده‌اند، اما مردم حق دارند که بدانند چرا وقتی محدودیت‌های تردد ایجاد می‌شود ظرفیت حمل و نقل عمومی اضافه نمی‌شود و نرخ تاکسی اینترنتی که تا هفته گذشته حدوداً 50 هزار تومان بود حالا باید به بهانه پلاک زوج راننده، دو برابر شود؟ چرا اطلاع‌رسانی درباره اجرای طرح‌های محدودکننده دیر انجام شده و دقیقه 90 صورت می‌گیرد؟ چه‌بسا دانشجویان زیادی که از شهرستان به تهران آمده و والدینی که به مأموریت‌های شهرستان رفته و حالا باید دوباره برگردند!
محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ادامه آلودگی هوا تا فردا خبر داده که البته ممکن است تا پایان هفته تداوم یابد، اگرچه از عصر چهارشنبه ورود یک سامانه بارشی به تهران پیش‌بینی شده است. این درحالی است که ما هفته گذشته، شنبه و یکشنبه با عدد 67 و 83 دو روز قابل قبول را پشت‌سر گذاشتیم، اما این وضعیت چندان دوام نیاورد.
از طرفی باید از مسئولان شهری پرسید چرا فقط مردم باید تاوان اجرای طرح‌های ترافیکی دیرهنگام را پرداخت کنند و اصولاً نه تنها به ظرفیت حمل و نقل عمومی در این روزها اضافه نشده که مصوبه «کاهش هزینه بلیت مترو و اتوبوس درروزهای آلودگی هوا» طبق مصوبه شهرداری هم ابلاغ نشده است. علیرضا زاکانی به این سؤال البته پاسخ داده و گفته است که این مصوبه را با تمام وجود پذیرفتیم اما به دلیل اینکه زیرساخت‌های این مسأله مهیا نشده بود، فعلاً نتوانسته‌ایم اجرا کنیم.

انتهای پیام/

حمیده امینی فرد
mdi-tag آلودگی mdi-tag طرح زوج و فرد mdi-tag طرح ترافیک
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11455
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۲:۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو