سه‌شنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left تصویب مالیات بر سوداگری کلید خورد بازگشت

در صحن امروز مجلس؛

تصویب مالیات بر سوداگری کلید خورد

طرح مالیات بر عایدی سرمایه با عنوان مالیات بر سوداگری در دستور کار امروز مجلس بود؛ وزیر اقتصاد در شهریور ماه گذشته در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در تصویب این قانون شده و آمادگی این وزارتخانه را برای اجرای آن اعلام کرده بود.
دانلود

به گزارش ایران‌آنلاین، گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه با عنوان طرح مالیات بر سوداگری امروز به صحن مجلس رسید؛ طرحی که در صورت تصویب نهایی نقطه عطفی در نجات بازارهای کشورمان از سوداگری و دلالی خواهد بود و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در شهریور ماه گذشته طی نامه ای با توجه به خلاء چنین قانونی در کشور ما خواستار تسریع در بررسی آن شد.

در جریان بررسی این طرح، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یکی از چالش های مهم اقتصاد، نبود یک پایه مهم مالیاتی تحت عنوان طرح مالیات بر سوداگری در اقتصاد کشور است، در مجلس دهم این طرح جمع بندی شد، اما به دلیل مخالفت دولت وقت به جمع بندی نرسید، طرح مالیات بر عایدی سرمایه با توافق دولت سیزدهم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: امروز منابع اقتصاد کشور به جای جهت گیری در اقتصاد واقعی به سمت بازارهای سوداگرانه و فعالیت های غیر مولد هدایت می‌شود، البته تعدادی از نمایندگان هم درخواست کردند که این طرح مسکوت بماند.

وی با اشاره به وضعیت بازار ارز و خودرو در کشور تصریح کرد: یکی از راهکارهای ساماندهی بازار ارز و خودرو تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، این طرح نقش مهمی در ساماندهی بازار خواهد داشت.

پورابراهیمی با اشاره به اهمیت این طرح بیان داشت: تصویب این طرح مهمترین اقدام مجلس در سال جاری است، انتظار این است همه همکاران از این طرح حمایت کنند تا بتوانیم این طرح مهم را به سرانجام برسانیم، رییس جمهور و وزیر اقتصاد برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور از این طرح حمایت کرده اند.

نماینده مردم کرمان تصریح کرد: فضایی در کشور، حوزه بازار را به دلالی تبدیل کرده است و قانونی شدن این طرح می‌تواند در ساماندهی این بازارها مهم باشد.

مالیات بر عایدی سرمایه با هدف محدود کردن فعالیت های سوداگرانه، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش منابع عمومی و افزایش کارایی اقتصادی از چند ده سال پیش در کشورهای مختلف دنیا وضع شده است. مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) مالیاتی است که بر عایدی به میزان مابه التفاوت قیمت فروش و خرید یک دارایی در هنگام فروش آن به دست می آید.

کنترل سوداگری، افزایش درآمدهای دولت و بهبود عدالت مالیاتی از جمله مهم ترین مزایای این پایه مالیاتی است. افزایش هزینه فعالیت های غیرمولد همچون سفته بازی و سوداگری در بازار املاک، ارز، سکه و... به نحوی که به طور مؤثر مزیت خود را از دست دهند، یکی از اهداف وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. با وضع این مالیات انگیزه سوداگران برای مبادرت به خرید و فروش دارایی ها کاهش می یابد و تقاضای سوداگری کاهش و تقاضای واقعی و مصرفی خانوارها افزایش خواهد یافت.

بهبود عدالت مالیاتی هدف دیگر این طرح است؛ در حال حاضر همه کارمندان و کارگران قبل از دریافت حقوق خود، مالیات دولت را پرداخت می کنند اما سفته بازان و سوداگران غیررسمی به خصوص در حوزه زمین، مسکن، طلا و ارز با وجود فعالیت غیرمولد و حتی در مواقعی اخلال در نظام اقتصادی، مالیاتی پرداخت نمی کنند.

علاوه بر این تجارب بسیاری از کشورها نشان می دهد وضع مالیات بر عایدی سرمایه موجب افزایش درآمدهای مالیاتی می شود و سهم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی این کشورها مربوط به درآمدهای حاصل از این پایه مالیاتی است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تیر ماه سال ۹۹ اعلام وصول شد و گزارش شور اول بررسی آن در کمیسیون اقتصادی مجلس در خرداد ماه پارسال به صحن مجلس رسید اما دوباره به کمیسیون اقتصادی بازگشت و حالا گزارش شور دوم بررسی آن در کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس آمده است.

عدم پیش بینی زیرساخت اجرا و عدم تمهید سازوکاری جهت شناسایی کلیه درآمدهای اشخاص حقیقی غیرتجاری از جمله ایراداتی بود که نمایندگان در شور اول وارد کردند و بعد از بررسی مفصل در کمیسیون اقتصادی با اصلاح این موارد، در کنار توجه به لزوم کنترل سوداگری، به منظور حمایت از خانوارها و کسب وکارهای مستقر در سرزمین اصلی و مناطق آزاد، معافیت هایی در نظر گرفته شد.

این موارد از طریق معافیت ساخت مسکن، تخفیف عایدی سرمایه شرکت های تولیدی متناسب با میزان اشتغال و رونق واحد تولیدی، تخفیف عایدی سرمایه شرکت های مناطق آزاد تجاری-صنعتی، تعویق مالیاتی برای مشاغل، معافیت املاک مسکونی و خودرو و طلای مصرفی خانوار، در طرح مذکور لحاظ شده است.

تقاضای مصرفی خانوارها مشمول مالیات نمی‌شود

گفتنی است معافیت های این طرح به نحوی طراحی شده که تقاضای مصرفی افراد و خانوارها در دارایی هایی نظیر مسکن، خودرو، طلا و جواهرات، به هیچ وجه مشمول مالیات نشود؛ بلکه تنها سوداگرانی که بیش از حد مصرفی خود و خانوار خود به خرید و فروش مکرر دارایی های مذکور اقدام می کنند و در بازار اختلال به وجود می آورند، مشمول این مالیات می شوند.

تعدد و میزان معافیت های این طرح به گونه ای است که این مالیات به تعداد بسیار کمی از خانوارهای جامعه (کمتر از ۵ درصد بر اساس شواهد آماری) اصابت می کند.

انتهای پیام/

mdi-tag مالیات mdi-tag سوداگری mdi-tag مجلس شورای اسلامی mdi-tag کمیسیون اقتصادی mdi-tag دلالان mdi-tag محمدرضا پورابراهیمی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11495
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۶:۳۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۶:۳۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
شادا
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو