پنج‌شنبه، ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left مقایسه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بانوان ایران و آمریکا؛ ایرانی‌ها بُردند بازگشت

مقایسه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بانوان ایران و آمریکا؛ ایرانی‌ها بُردند

زنان ایرانی که در دهه‌های اخیر به دلیل توانمندی‌های بالا و ظرفیت‌های چشمگیر، پیشرفت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف را کسب کرده‌اند این بار در مسابقه‌ای بین زنان ایرانی و آمریکا این موضوع به خوبی نمایان شده است.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، زنان ایرانی که در دهه‌های اخیر به دلیل توانمندی‌های بالا و ظرفیت‌های چشمگیر، پیشرفت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف را کسب کرده‌اند این بار در مسابقه‌ای بین زنان ایرانی و آمریکا این موضوع به خوبی نمایان شده است.

بانوان ایرانی در سال‌های اخیر در عرصه‌های مدیریتی، علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اشتغال، ورزشی، هنری و دیگر فعالیت‌ها این توانمندی و ظرفیت‌ها را به نمایش گذاشته‌اند و جامعه جهانی نیز به این ظرفیت‌های گسترده بانوان اذعان دارند.

به همین منظور معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با پخش فیلمی کوتاه بخشی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های حوزه بانوان را به نمایش گذاشته که با عنوان مسابقه زنان ایران و آمریکا مطرح شده که در نهایت براساس آمار و داده‌های موجود بانوان ایرانی ۶ بر ۲ پیروز این مسابقه در برابر آمریکا هستند.

در این فیلم کوتاه به موضوع زنان تحصیل‌کرده، نرخ امید به زندگی، خودکشی زنان، محرومیت دختران از ورود به دبستان، تعداد زندانیان زن، آمار کرسی‌های تدریس در دانشگاه‌ها توسط بانوان، استفاده از مرخصی زایمان برای مادران باردار و اینکه در کدام کشور زنان کمتری پس از زایمان جان خود را از دست می‌دهند اشاره شده است.

در کدام کشور زنان تحصیل کرده بیشتری فعالیت دارند؟

در این فیلم کوتاه، در ایران ۶۰ درصد و در آمریکا ۵۷ درصد زنان تحصیل‌کرده هستند که این موضوع نشان از بُرد بانوان ایرانی در برابر بانوان آمریکایی است.

براساس اطلاعات موجود ۶۰ درصد فرصت‌های دانشگاهی به بانوان ایرانی اختصاص دارد و تعداد بانوان تحصیلکرده سه برابر مردان در سال‌های اخیر اعلام شده است.

طبق داده‌های آماری تعداد کل دانشجویان علوم پزشکی ۱۲۲ هزار و ۷۲۳ نفر اعلام شده است اما قبل از انقلاب ۶ درصد از دانش‌آموختگان از بانوان بودند که این رقم بعد از انقلاب به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

نرخ امید به زندگی در کدام کشورها بیشتر است؟

در بخش دیگری از این فیلم، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به موضوع نرخ امید به زندگی اشاره شده است که طبق آن نرخ امید به زندگی در میان بانوان ایرانی ۷۸ سال و در آمریکا ۸۱ سال است.

اما براساس اطلاعات موجود، رشد آموزش و وضعیت بهداشت یکی دیگر از عرصه‌هایی است که نشان از تکامل و پیشرفت در حوزه زنان دارد؛ به طوری که امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۸ سال رسیده است.

خودکشی زنان در کدام کشور کمتر اتفاق می افتد؟

در بخش دیگری از این مسابقه بین بانوان ایرانی و آمریکایی به موضوع نرخ خودکشی در بین زنان اشاره شده است که طبق این آمارها در ایران نرخ خودکشی بانوان ۲.۴ زن به ازای هر ۱۰۰ زن است اما این رقم در آمریکا ۷.۵ زن به ازای هر ۱۰۰ زن است.

در کدام کشورها دختران بیشتری از ورود به دبستان محروم می‌شوند؟

مسابقه بین بانوان ایران و آمریکا همچنین درباره محرومیت دختران از ورود به دبستان بود که در ایران این رقم ۰.۹ درصد اما در آمریکا ۴.۳ درصد است.

پیشرفت‌های حوزه بانوان در کمتر از نیم قرن گذشته چنان چشمگیر بوده است که فقط در بخش رشد وضعیت سواد دختران نسبت به پسران این موضوع نمود خوبی دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ میزان بیسوادی زنان و دختران با نسبت ۹۹.۳ درصد ریشه‌کن شده و نسبت دانش‌آموزان دختر به پسر ۲۸ درصد رشد داشته است.

حرکتی که زنان در ۴۰ سال گذشته در بخش‌های مختلف داشتند، چشمگیر است و وضعیت زنان اکنون با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست. سواد زنان از ۳۵ به ۹۵ درصد رسیده است.

کدام کشور زنان زندانی کمتری دارد؟

بخشی از این مقایسه میزان زنان زندانی در این دو کشور است که در ایران ۳.۱ درصد کل زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند این در حالی است که در آمریکا ۶.۹ درصد زندانیان زن هستند.

سیداسدلله جولایی رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور درباره جمعیت زندانیان زن اینگونه توضیح داده و گفته است: با توجه به جمعیت ۱۲ هزار و هشت نفری زندانیان جرایم غیرعمد، زنان با ۳۸۷ مورد منتهی به محکومیت‌های مالی تنها سه درصد آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: اکنون ۱۲ هزار زندانی جرایم غیرعمد در سطح ندامتگاه‌ها تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد ۳۸۷ مورد زن و ۱۱ هزار و ۶۲۱ نفر را مردان شامل می‌شوند.

در کدام کشور زنان کرسی‌های تدریس بیشتری در دانشگاه در اختیار دارند؟

حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی و اعضای هیات علمی یکی دیگر از پیشرفت‌های حوزه بانوان در سال‌های اخیر بوده است که در این فیلم هم به خوبی به آن اذعان شده است.

در ایران ۲۴ درصد کرسی‌های دانشگاهی در اختیار بانوان است اما در آمریکا ۴۹.۸ درصد به بانوان اختصاص داده شده است.

براساس اطلاعات موجود، اکنون حضور بانوان در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری ۲۵.۲ درصد از مدیران دولتی کشور در همه سطوح عالی، میانی و پایه مدیریت اجرایی، فعالیت یک هزار و ۱۲۱ زن قاضی در کشور، رشد ۲۲۷ درصدی زنان داوطلب نمایندگی مجلس در دوره یازدهم، کسب ۱۱۱ کرسی مجلس شورای اسلامی توسط زنان در ۱۱ دوره، ارتقای میزان مشارکت زنان در مجلس به ۵.۵۹ درصد و حضور ۱۶.۵ برابری زنان نماینده مجلس شورای اسلامی از دور اول از دستاوردهای زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ است.

همچنین در حوزه آموزشی سهم زنان در عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها ۳۳.۳ درصد و در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ۳۴ درصد افزایش داشته و تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های کشور ۵۶ درصد رشد داشته است.

اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ۲۱ هزار و ۱۶۶ نفر هستند که ۹ هزار و ۳۴۰ نفر از آنان را بانوان دانشمند تشکیل می‌دهند.

از این تعداد ۷۵۱ نفر استاد تمام، یک هزار و ۷۵۵نفر دانشیار، پنج هزار و ۸۰۹ نفر استادیار و یکهزار و ۳۲ نفر نیز مربی هستند.

کدام کشور مرخصی زایمان بیشتری برای زنان در نظر گرفته است؟

در ایران مدت، زمان استفاده از مرخصی زایمان ۹ ماه برای بانوان دارای یک فرزند است اما برای بانوان با دوقلو و بیشتر یکسال است اما در آمریکا این مزایا برای بانوان باردار وجود ندارد.

در کدام کشورها زنان کمتری پس از زایمان جان خود را از دست می‌دهند؟

این آمارها مربوط به سال ۲۰۱۷ است که در ایران ۲۵۰ نفر اما در آمریکا ۷۲۰ مادر باردار جان خود را پس از زایمان از دست داده است.

اما براساس آمارهای جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرگ مادران باردار قبل از انقلاب ۲۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار مورد بوده که اکنون به ۲۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار مورد رسیده است.

این پیشرفت‌های حوزه زنان و خانواده نشان از توجه ویژه به تحکیم بنیان خانواده در ایران دارد و اکنون بانوان در همه عرصه‌ها به عنوان پیشگام و پیشرو فعالیت دارد.

انتهای پیام/

mdi-tag مقایسه بانوان ایران و آمریکا mdi-tag زنان ایرانی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
12970
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۴۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۷:۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو