شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left تولید خودرو از ۷۷۷ هزار دستگاه عبور کرد بازگشت

تولید خودرو از ۷۷۷ هزار دستگاه عبور کرد

رشد تولید خودرو سازان، در کنار عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا باعث شد تا درآمدهای این شرکت‌ها با رشد ۱۱۰ درصدی مواجه شده و این صنعت برای اولین‌بار در۱۲ سال گذشته از زیان خارج شود.
دانلود

روزنامه ایران: توجه ویژه دولت سیزدهم و تبیین فرمان 10‌بندی برای تحول در صنعت خودرو باعث شد تا بار دیگر شاهد افزایش تولید در این صنعت باشیم، به‌طوری که آخرین آمار منتشر شده از طرف سه تولیدکننده بزرگ خودروی سواری کشور نشان می‌دهد رشد تولید و فروش خودروسازان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۶.۴ و ۳۳.۳ درصد افزایش یافته است.

رشد تولید در خودرو سازان جاده مخصوص، در کنار شروع عرضه بخش قابل توجهی از خودرو‌های تولیدی در بورس کالا باعث شد تا درآمدهای این شرکت‌ها نیز در مدت مذکور با رشد 110 درصدی مواجه شود و شاهد آن باشیم که این صنعت برای اولین‌بار در12 سال گذشته از زیان خارج شده است.
بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از طرف شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، این سه شرکت در 9 ماهه 1401 حدود 777 هزار و 701 خودروی سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با 667 هزار و 710 خودروی تولید شده در 9 ماهه 1400، حدود 110 هزار خودرو بیشتر است.

همچنین با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده مبنی بر تکمیل خودروهای ناقص در پارکینگ‌های خودروسازان، بیش از 836 هزار و 533 خودرو تا پایان آذرماه به فروش رسیده که در مقایسه با آمار فروش سال گذشته، افزایش 209 هزار و 402 واحدی را نشان می‌دهد.

ازطرفی، آمار مربوط به فروش قطعات و ارائه برخی خدمات خودروسازان نیز از افزایش 24 هزار درصدی درآمدها از این محل حکایت دارد که عملکرد خیره‌کننده‌ای را برای سال 1401، به ثبت می‌رساند. با احتساب ارقام بالا، درآمدهای شناسایی شده خودروسازان در 9 ماهه 1401 از 151 هزار و 300 میلیارد تومان بالاتر می‌رود.این رقم رشد بیش از 110 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به نمایش گذارده است.

بر اساس ارقام مندرج در جداول تولید و فروش خودروسازان، بیشترین درصد تغییر درآمدی در شرکت پارس خودرو اتفاق افتاده و شرکت ایران خودرو نیز بیشترین درصد تغییر در تولید و فروش را به ثبت رسانده است. از نظر کارشناسان، با توجه به افزایش عرضه خودرو در بورس کالا که منجر به رشد قابل توجه درآمدهای خودروسازان در آذر ماه شده، می‌توان پیش‌بینی کرد تا پایان سال درآمد و سودسازی خودروسازان به شکل قابل توجهی افزایش یابد.با این حال، از نظر کارشناسان امر، ورود خودروهای خارجی در کنار افزایش نسبی قیمت نهاده‌های تولید، می‌تواند به‌عنوان یک ریسک‌ بر سر راه خودروسازان ایرانی شناخته شود.

سود‌سازی خودروسازان در نتیجه تداوم عرضه‌ها در بورس کالا

طی روزهای گذشته، شرکت‌های خودرویی صورت‌های مالی حسابرسی نشده خود را برای 9 ماهه 1401، منتشر کردند و مشخص شد شرکت ایران‌خودرو توانسته پس از 12 سال از زیان خارج شود و بیش از 114 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند. این موضوع که در ماه‌های گذشته و در پی افزایش درآمدهای ناشی از عرضه خودرو در بورس کالا قابل انتظار بود واکنش مثبت سهامداران و کارشناسان را در پی داشته و خوشبینی را در خصوص خروج صنعت از بحران افزایش داده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها، احسان حریرچی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با سودسازی شرکت ایران خودرو در صورت‌های مالی ۹ ماهه، به سایت بورسان گفته است: اگر فرض کنیم که روند فروش خودرو در بورس کالا ادامه داشته باشد، می‌توان به آینده شرکت ایران خودرو بواسطه اختلاف قیمت کنونی شرکت با قیمت‌هایی که در بورس کالا معامله می‌شود، امیدوار بود.حریرچی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ادامه روند عرضه در بورس کالا در سال‌های آتی سودسازی شرکت ایران خودرو را مثبت خواهد کرد.
وی افزود: به نظر می‌رسد با ادامه روند موجود و ادامه عرضه‌ها در بورس کالا، در آینده نزدیک سودآوری این صنعت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. شاید اخبار ضد و نقیض از عرضه خودرو در بورس کالا دست‌اندازی باشد اما به طور قطع عرضه‌ها ادامه خواهد یافت و خودروسازان پس از ۱۲ سال رنگ سود را به خود خواهند دید.
این کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری با تأکید بر اینکه تنها راه فروش خودرو در فضای رقابتی بورس کالا است، اظهار کرد: فروش ایران خودرو و سایپا در بورس کالا فضای رقابتی را بیش از پیش توسعه داده و شرکت ایران خودرو به روال بهتر سودسازی برمی‌گردد.

انتهای پیام/

mdi-tag تولید خودرو mdi-tag خودرو mdi-tag خودرو سازان mdi-tag خودرو بورسی
پرونده

بازار داغ خودرو

اخبار عرضه و قیمت گذاری خودرو (وزرات صمت و شورای رقابت)

mdi-card-text-outline ۲۸۰ mdi-play-box ۲۰ mdi-camera ۲
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

آغاز عرضه خودروهای وارداتی ۴ بهمن در بورس

mdi-calendar ۰۲ بهمن - ۱۴:۰۵

رکورد تولید خودرو در کشور باز هم شکست

mdi-calendar ۲۲ دی - ۰۹:۲۰

رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو تا پایان آذرماه

mdi-calendar ۱۲ دی - ۱۰:۳۴
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
13356
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-folder-outline پرونده
بازار داغ خودرو
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۴۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۰:۴۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو