جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left سرگردانی قانون هوای پاک؛ سوال بی‌پاسخ شهروندان بازگشت

سرگردانی قانون هوای پاک؛ سوال بی‌پاسخ شهروندان

داستان تکراری و پر غصه آلودگی هوا، حاکی از آن است که روز گذشته هوای تهران و سه کلان شهر دیگر برای تمام گروهها، ناسالم بوده است، در حالیکه اجرای قانون هوای پاک همچنان بین ۲۳ دستگاه سرگردان است.
دانلود

به گزارش ایران‌آنلاین، این موضوع از گزارش مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، مشخص است که علاوه بر تهران، هوای کلانشهرهای اصفهان، کرج و اهواز به ترتیب با شاخص های ۱۶۸، ۱۵۹ و ۱۵۵ ناسالم برای تمام گروه ها و هوای کلانشهر اراک با شاخص ۱۲۹ برای گروه های حساس ناسالم است.

شهروندان و ساکنان کلان شهرها نیز با وجود قانون هوای پاک، توقع دارند تا از هوایی تمیز برخوردار باشند؛ قانونی که فصل الخطاب است و اجرای واقعی آن می تواند گره کور آلودگی هوا را به عنوان مهمترین دغدغه شهروندان، باز کند.

اما آنطور که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار ایرنا گفته است، این قانون بین ۲۳ دستگاه سرگردان است.

مهدی پیرهادی در این خصوص اظهار داشت: سال‌هاست که با فرارسیدن سرما، آلودگی هوا، جنجالی ترین تیتر اخبار شهر تهران می شود و صدها خطابه و تذکر و اخطار و تهدید از تریبون های رسمی و غیررسمی داده می شود ولی با عبور از بحران، مثل سایر قول و قرارها و برنامه ها از حافظه تاریخی مان پاک می شود.

وی تأکیدکرد: قانونی که قرار بود روزی هوای شهرمان را پاک کند، همچون طفلی سفیر و سرگردان بین ۲۳ وزارتخانه و سازمان و ارگان پاسکاری می شود.

قانون هوای پاک از وزارت کشور به سازمان محیط زیست و از سازمان محیط زیست به وزارت نفت و صمت و... و. پاسکاری می شود و باز هم شهروندان هزینه های سنگین این سوءمدیریت را پرداخت می کنند.

پیرهادی یادآور شد: بر اساس گزارش آخرین سیاهه انتشار سال ۹۶ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سهم آلودگی منابع ثابت شامل صنایع آلاینده، اماکن مسکونی، واحدهای اداری و تجاری و … در آلودگی هوای پایتخت در تولید ذرات معلق ۳۹.۲ درصد و در تولید آلاینده های گازی ۱۷.۱درصد گزارش شده است و منابع آلاینده متحرک بیش از ۶۱ درصد است.

به گفته وی، سهم آلایندگی صنایع در تولید ذرات معلق حدود ۱۷.۸ درصد، پالایشگاه‌ها ۴.۴ درصد، نیروگاه ها ۱۲.۱ درصد، پایانه های اتوبوس ۲.۳ درصد، خانگی و تجاری ۲.۳ درصد و راه آهن و فرودگاه ۰.۴ درصد گزارش شده است که بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران را شامل می شوند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران سهم آلایندگی صنایع در تولید آلاینده های گازی را حدود ۱.۹ درصد دانست و افزود: سهم پالایشگاه ها ۴.۱ درصد، نیروگاه ها ۵.۳ درصد، پایانه های اتوبوس ۰.۲ درصد، خانگی و تجاری ۳.۲ درصد و راه آهن و فرودگاه ۰.۴ و جایگاه های سوخت ۱.۹ درصد گزارش شده است.

در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، کماکان صدها واحد صنعتی آلاینده هوا در شهر تهران وجود دارد که موجب انتشار ریز گردها و آلودگی صوتی و بصری در شهر شده است

وی افزود: برغم مصوبه هیات دولت در ساماندهی استقرار واحدهای صنعتی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، کماکان صدها واحد صنعتی آلاینده هوا در شهر تهران وجود دارد که موجب انتشار ریز گردها و آلودگی صوتی و بصری در شهر شده است.

وی تاکید کرد: هرچند در روزهای اخیر ذرات معلق و ریزگردها آسمان آبی را از شهرمان ربوده و خاطر شهروندان را آزرده، ولی این پدیده شوم برای شهرواندان ساکن در مرزهای جنوبی شهر تهران اتفاق تازه ای نیست.

به گفته وی، کوره‌های آجرپزی محله دولت‌خواه، اسماعیل آباد و خاور شهر با بیش از یکهزار هکتار که اطراف بافت های مسکونی را محاصره کرده‌اند، علاوه بر آسیب های اجتماعی و از بین بردن سیما و منظر شهر، به عنوان منشا انتشار ریزگردها و آلاینده های محیطی در سطح محلات شهر تهران می باشد.

پیرهادی اظهارداشت: کافی است غروب یکی از روزهای پاییزی راهی منطقه ۱۹ و محله اسماعیل آباد و یا دولتخواه شوید؛ آن زمان است که معنی آلودگی هوا را بهتر درک می کنید.

وی گفت: بر اساس آنچه مسئولین اعلام می کنند این قاتلان خاموش که افزایش ۱۰ میکروگرم در مترمکعب ذرات معلق آلودگی در میانگین سالانه آن ها، می تواند میزان مرگ و میر را درحدود یک درصد افزایش دهد، که باید برای آن چاره جویی کرد.

اگر از ریزگردهای متهم به وارداتی بودن بگذریم، سوال این است آیا انتشار ریزگردها و آلاینده های انسان ساخت منتج از فعالیت غیر مجاز صنایع داخل حریم شهری تهران هم توسط هیچ نهاد و سازمانی قابل کنترل نیست؟
پیرهادی گفت: این وقایع حاصل عدم رسیدگی یک شبه و یک ساله و یک دهه نیست، بلکه گواه آشکاری بر عدم اعتلای شایسته به آرمان های حفاظت از محیط زیست شهری شهروندان است و این گواه تنها حکمی است که ما را ملزم به پاسخگویی می کند.

وی در این گفت و گو از سازمان محیط زیست خواست بر صنایع آلاینده شهر تهران نظارت داشته برخورد قانونی انجام دهد و نسبت به دستگاه هایی که به وظایف خود عمل نمی کنند اقدام قاطعانه تری داشته باشد، همچنین خواست گزارشی از عملکرد دستگاه هایی که به وظایف خود عمل نمی کنند را به مردم ارئه دهند.

به نظر می رسد دستگاههای مختلف دخیل در اجرای قانون هوای پاک، هر یک تلاش کرده اند که سهم قانونی خود را ارجاع کنند، مدیریت شهری بارها اعلام کرده است که شهرداری تهران از ۱۱ حکم محوله، وظایف خود را انجام داده است، سازمان ملی استاندارد نیز اعلام کرده است که ۹۱ درصد از وظایف خود را انجام داده است.

هرچند سایر دستگاه‌ها هنوز گزارشی از عملکرد خود ارایه نکرده اند اما این سوال شهروندان که با وجود قانون هوای پاک، چرا شاهد هوای ناسالم هستیم، همچنان باقی است.

انتهای پیام/

mdi-tag قانون هوای پاک mdi-tag آلودگی هوا mdi-tag سازمان حفاظت از محیط زیست
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
13437
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۸:۵۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۲۰:۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو