چهارشنبه، ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left ۱۵۸ هزار مهارت‌آموز فنی در ۹ ماهه امسال شاغل شدند بازگشت

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌‎ای کشور در گفت‌وگو با «ایران»:

۱۵۸ هزار مهارت‌آموز فنی در ۹ ماهه امسال شاغل شدند

بی‌تردید بزرگترین چالش حال حاضر کشور ایجاد اشتغال است، به‌گونه‌ای که دولت سیزدهم با تدوین و اجرای برنامه‌های متنوع به مقابله آن پرداخته است. همه این طرح‌ها در ذیل سیاستگذاری زیست بوم ملی اشتغال تدوین و در حال اجراست.
دانلود

روزنامه ایران: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌‎ای کشور گفته است: در 9 ماهه امسال، بیش از 158 هزار مهارت‌آموز فنی و حرفه‌ای که در قالب طرح‌های مختلف این سازمان آموزش دیده بودند در کارگاه‌های تولیدی- صنعتی مشغول به‌کار شده‌اند.
بی‌تردید بزرگترین چالش حال حاضر کشور ایجاد اشتغال است، به‌گونه‌ای که دولت سیزدهم با تدوین و اجرای برنامه‌های متنوع به مقابله آن پرداخته است. همه این طرح‌ها در ذیل سیاستگذاری زیست بوم ملی اشتغال تدوین و در حال اجراست.
زیست‌بوم اشتغال، دو گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته را به‌عنوان مخاطب در نظر دارد و تلاش می‌کند برای افراد بیکار شغل ایجاد کرده و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را نیز بهبود بخشد. در این زیست بوم 22 رسته شغلی در سطح ملی، هشت رسته در سطح استانی و سه رسته در هر ناحیه در نظر گرفته شده است تا با تقویت این مشاغل، بهبود فضای کسب و کار را شاهد باشیم.

با توجه به اینکه اشتغال، امری تک بعدی و صرفاً تسهیلات‌محور نیست در نتیجه اشتغال‌آفرینی گسترده، نتیجه تقسیم کار در منظومه‌ای منسجم و چندبعدی متشکل از مردم، صاحبان کسب و کار و دولت است که معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با راه‌اندازی پایگاه‌های مردمی اشتغال‌آفرین و با استفاده از ظرفیت مساجد، پایگاه‌های بسیج، گروه‌های جهادی، هیآت و سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب تعاونی‌های خدمات اشتغال این فناوری اجتماعی بومی را بر اساس زیست‌بوم ملی اشتغال سازمان یافته طراحی کرده که با استفاده از این پایگاه‌ها، ارائه خدمات اشتغال‌آفرین به مردم واگذار شده است.

با وجود این می‌توان گفت فرایند رونق اقتصادی که از سال گذشته آغاز شده ممکن است با همراه شدن با تله جمعیتی با اختلال مواجه و ایران در سال‌های آینده دچار کمبود نیروی کار شود. به این منظور، انگیزه‌سازی و مهارت‌افزایی در میان جوانان برای آمادگی ورود به مشاغل تکنیکی در ابتدای جوانی از برنامه‌های جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

به‌عبارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب برنامه‌هایی همچون طرح کهاد مختص دانشجویان، طرح نخلستان مختص دانش‌آموختگان دانشگاهی و طرح آموزش در محیط واقعی کار برای نیروی کار ساده به مقابله با پدیده بیکاری پرداخته است.

اشتغال 102 هزار نفر از طریق مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی

غلامحسین حسینی‌نیا به روزنامه ایران می‌گوید که طرح مهم مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار تعریف شده است که با کمک اتاق اصناف در قالب یک میلیون و ۴۰۰ هزار صنف اجرایی می‌شود و انقلاب اساسی در حوزه اشتغال ایجاد می‌کند. حسینی‌نیا می‌گوید: در این طرح از ظرفیت بخش خصوصی برای ارائه خدمات آموزشی بهره‌گیری می‌شود تا کارآموزان در محیط کار واقعی آموزش اصول بنگاهداری را یاد بگیرند و پس از اتمام دوره مهارت‌آموزی، برای خود شغل ایجاد کنند.

به عقیده رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و 30 درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به‌صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌وری ملی می‌شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط کار واقعی اشاره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: شبکه بزرگ صنفی، شبکه‌ای بسیار ارزشمند و ملی است که ظرفیت‌های گسترده‌ای برای مباحث مهارتی نیز ایجاد کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی - از مجموع ۳ میلیون واحد صنفی- آمادگی و ظرفیت مشارکت در اجرای طرح «آموزش در محیط واقعی کار» را دارند که این واحدهای صنفی از یک نفر تا چندین نفر را شامل می‌شوند.
غلامحسین حسینی‌نیا به روزنامه ایران می‌گوید: تعداد کسانی که در محیط واقعی کار از طریق مراکز جوار کارگاهی آموزش در 9 ماهه امسال آموزش دیده‌اند، 127 هزار و 690 نفر بوده که همگی توسط صنوف و مراکز خصوصی وابسته به کارگاه‌های تولیدی آموزش دیده‌اند که از این تعداد، 102 هزار نفر جذب کارگاه‌های خصوصی صنعتی شده‌اند.

افزایش 6 برابری مراکز جوار کارگاهی در دولت سیزدهم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: تا ابتدای دولت سیزدهم ۵۴۷ مرکز جوارکارگاهی داشتیم اما حالا این رقم به 3 هزار و 181 واحد رسیده و امید ما این است که هر کارخانه یک مرکز جوارکارگاهی داشته باشد، همچنین به دنبال کیفیت افزایی این مراکز هستیم.
به عبارتی تعداد مراکز جوار کارگاهی در مدت دولت سیزدهم حدود 6 برابر شده است.طبق گفته او، آمار عملکرد طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در خوشه‌های آموزشی صنعت 51 درصد، خوشه خدمات 34 درصد، کشاورزی 8 درصد و فرهنگ و هنر 7 در سال گذشته بوده است.
حسینی نیا با تأکید بر توسعه طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، تصریح کرد: در این طرح، مهارت‌های نرم، نظیر: تعامل و ارتباط سازنده با مخاطب در مهارت آموزی علاوه بر مهارت‌های شغلی، نهادینه می‌شود و از این رو سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بودجه ویژه‌ای را برای مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار در نظر گرفته است. حسینی نیا، «سرمایه‌های انسانی» را یکی از مهمترین ارکان اصلی پیشرفت کشور برمی‌شمارد: «به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر و بر اساس توسعه نهضت توسعه مهارت آموزی در گام دوم انقلاب، استاندارد جهانی و جمعیت کشور، ارائه آموزش‌های مهارتی (شامل مهارت‌های نوآموزی و به آموزی) دست کم برای ۴ میلیون نفر ضروری است.»
بیش از 56 هزاردانشجو و دانش‌آموخته دانشـــگاهی از طـــریق طــــرح‌های مهارت‌افزایی استخدام شدند
در 9 ماهه امسال بنا به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از 56 هزار دانشجو و دانش آموخته دانشگاهی از طریق طرح‌های مهارت‌افزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی (کهاد و نخلستان) در کارگاه‌های تولیدی مشغول به‌کار شده‌اند. حسینی نیا با اشاره به اجرای طرح نخلستان از سوی سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای می‌گوید: این طرح مختص فارغ‌التحصیلانی است که رشته‌های تحصیلی آنها در بازار کار مشتری ندارد و آموزش‌های مهارتی به منظور مهارت افزایی آنها پیش‌بینی شده است. طبق گفته وی، در این طرح آموزش مهارتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب دوره‌های شش ماهه و یک دوره کارورزی سه ماهه در مراکز و پارک‌های علم و فناوری درنظر گرفته شده است.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از طرح «کهاد» به عنوان یکی دیگر از طرح‌های سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای در جهت مهارت افزایی دانشجویان نام می‌برد و می‌گوید: در این طرح دوره‌های آموزش تلفیقی یا هیبریدی مهارتی در کنار آموزش‌های کلاسیک پیش‌بینی شده که ۵۴۰ ساعت ‌آموزش را شامل می‌شود.

غلامحسین حسینی‌نیا/معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی:

طرح آموزش‌های مهارتی محیط کار واقعی، به عنوان «بوت کمپ مهارتی» در حوزه اشتغال است.
4 میلیون واحد صنفی درکشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و 400 واحد، قابلیت اجرای طرح استاد شاگردی را که همان توانایی فعالیت در محیط کار واقعی نوین است ، دارند.
در همه کارخانه‌های کشور که دست کم ۵۰ کارگر دارند، طرح آموزش‌های مهارتی محیط کار واقعی اجرایی می‌شود تا هم‌ کارگران از آموزش‌های مهارتی استفاده کنند و هم نوآموزان جویای کار، آموزش‌های مهارتی را در محیط واقعی کار فرا بگیرند.

انتهای پیام/

mdi-tag فنی و حرفه‌‎ای mdi-tag اشتغال mdi-tag کار آفرین
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با «ایران»:

ثبت یک میلیون کدملی تأیید شده در سامانه اشتغال

mdi-calendar ۰۴ بهمن - ۱۰:۳۶

افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با امضای تفاهم‌نامه ایران و عمان

mdi-calendar ۲۶ دی - ۱۰:۴۸
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
13625
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۳۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو