جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left دفاع از حقوق بشر همراه با جنگ طلبی و خشونت… بازگشت

دفاع از حقوق بشر همراه با جنگ طلبی و خشونت افزایی

چهار هفته از آغاز سال نو میلادی ۲۰۲۳ می‌گذرد و در همین مدت محدود، ۶۶ نفر در تیراندازی‌های جمعی آمریکا کشته شده‌اند؛ کشوری با ۵ درصد جمعیت کره خاکی که ۳۱ درصد از جرایم ناشی از تیراندازی‌های جهان در آن رخ می‌دهد.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، چهار هفته از آغاز سال نو میلادی ۲۰۲۳ می‌گذرد و در همین مدت محدود، ۶۶ نفر در تیراندازی‌های جمعی آمریکا کشته شده‌اند؛ کشوری با ۵ درصد جمعیت کره خاکی که ۳۱ درصد از جرایم ناشی از تیراندازی‌های جهان در آن رخ می‌دهد.

تیراندازی‌های جمعی در آمریکا به اتفاقی روزمره بدل شده است به طوری که با رصد اخبار و گزارش های رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری آمریکایی، روزانه دست کم به یک مورد تیراندازی برخواهید خورد.

در تازه‌ترین تیراندازی جمعی در شهر «هف‌مون‌بی» در ایالت کالیفرنیا، دست‌کم ۷ نفر کشته شدند. این دومین حادثه مرگبار تیراندازی در روزهای اخیر بود.

پیشتر نیز در پی تیراندازی در «مونتری پارک» در ایالت کالیفرنیا دست کم ۱۰ نفر کشته و ۱۶ تن زخمی شدند. قبل از آن هم در یک تیراندازی جمعی دیگر در باشگاهی شبانه در شهر «بَتن‌روژ» واقع در ایالت لوئیزیانا، دست‌کم ۱۲ نفر زخمی شدند.

در تازه‌ترین آمار «آرشیو خشونت با اسلحه» در آمریکا، از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی که تاکنون کمتر از چهار هفته از آن می گذرد، دست کم ۶۶ نفر در جریان تیراندازی‌های جمعی در این کشور کشته شده‌اند!

قانون جنجالی «آزادی حمل سلاح»

وقوع کشتار در این مدارس و اماکن عمومی همواره توجه‌ها را به سمت قانون آزادی حمل سلاح جلب می کند؛ قانونی که از دیدگاه ناظران، تأثیر غیرقابل انکاری در رخدادهای خشونت‌بار آمریکا دارد.

لازم به ذکر است، «قانون کنترل سلاح» در آمریکا که در سال ۱۹۶۸ به تصویب رسید و مقررات حمل سلاح را در سطح فدرال مدیریت می‌کند. قوانین آمریکا حداقل سن ۱۸ سال را برای داشتن سلاح‌های کوچکی مانند شات‌گان، کُلت و مانند آن لازم می‌داند و برای دریافت دیگر انواع سلاح، متقاضی دستکم باید ۲۱ سال سن داشته‌ باشد.

برپایه گزارش روزنامه «گاردین» با اینکه شهروندان آمریکا حدود ۵ درصد از مردم جهان را شامل می‌شوند اما مالکیت ۴۲ درصد از تمام سلاح‌های غیرنظامی دنیا را در اختیار دارند. همچنین بر پایه داده‌های «اسمال آرمز سروی»، برای هر ۱۰۰ آمریکایی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست.

اگرچه شمار دقیق سلاح‌هایی که در اختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند فروش غیرقانونی و سلاح‌های ثبت نشده مشخص نیست اما بنا بر داده‌های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می‌شود که آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیرنظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند.

جایگاه لابی‌ اسلحه در معادلات سیاسی

لابی اسلحه در آمریکا در دهه‌های اخیر با درآمد بسیار زیادی که از محل هدایای دریافتی از صنایع اسلحه‌سازی، پخش آگهی برای اسلحه‌سازان و کمک‌های شهروندان طرفدار حمل سلاح به‌ دست آورده، موفق شده‌ است که بر سیاست کشور در مورد آزادی حمل سلاح تأثیر چشمگیری بگذارد.

«انجمن ملی سلاح» (NRA) به عنوان سازمانی غیرانتفاعی آمریکایی که ترویج دهنده مالکیت سلاح‌های گرم و آموزش نحوهٔ استفاده از آن در است، ۱۵ برابر لابی ضدسلاح، برای تبلیغات خرج می‌کند و از طریق نفوذ سیاسی خود توانسته که جلوی تغییر قوانین در این حوزه را بگیرد.

کمتر کسی است که از رویکرد دو حزب اصلی آمریکا در قبال حمل اسلحه بی‌خبر باشد. حمایت جمهوریخواهان از آزادی حمل سلاح و مخالفت دموکرات‌ها با آن همواره در گفتار و عمل نمود می‌یاید به طوری که یکی از موضوعاتی است که در برهه‌های مختلف به ویژه در دوره رقابت‌های انتخاباتی محل مناقشه است.

اولین قانون مهم برای کنترل سلاح گرم از سوی دموکرات‌ها به سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد که برپایه آن، تولید و ساخت سلاح‌های با خشاب پرظرفیت ممنوع شد اما ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۴ این محدودیت لغو شد.

روزنامه «نیویورک تایمز» به تازگی در گزارشی به رویارویی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در این زمینه پرداخته و می‌نویسد که برای بایدن و موافقان طرح، سازش کنونی منعکس کننده چندین دهه کار روی قانون ایمنی اسلحه بود.

پس از تیراندازی سال ۲۰۱۲ در مدرسه ابتدایی «سندی هوک» در نیوتاون و کشته شدن ۲۰ کودک، بایدن معاون رئیس جمهور وقت از سوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری، مأموریت یافت تا فهرستی از اقدامات اجرایی در مورد اسلحه تهیه کند اما تلاش برای تصویب قانون کنترل اسلحه در سنا شکست خورد.

البته نمی‌توان به دعوای دو حزب اصلی در آمریکا بر سر اسلحه اشاره کرد اما از قدرت و نفوذ لابی‌های این کشور همچون «اِن. آر. اِی» (NRA) یا همان «انجمن ملی سلاح» آمریکا که همسویی چشمگیری با جمهوریخواهان دارد، غافل بود.

انجمن ملی اسلحه آمریکا با نفوذ زیاد و اعضای پرشمار خود وزنه‌ای سنگین در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به شمار می‌رود و در راه یافتن ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ نقش موثری داشت.

وبسایت شبکه «الجزیره» با استناد به گزارش «اوپن سکرتز» یک سازمان غیرانتفاعی که دخل و خرج‌ها را در سیاست ایالات متحده ردیابی می‌کند، در این ارتباط نوشت، از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۲۰، گروه‌های حامی اسلحه ۱۷۱.۹ میلیون دلار برای لابی کردن با هدف تاثیر مستقیم بر قوانین پرداخت کرده‌اند و «ان. آر. ای» به تنهایی از سال ۱۹۹۸ مبلغ ۶۳.۸۵۷.۵۶۴ دلار در این زمینه پرداخت کرده‌ است.

همچنین بر پایه این گزارش، گروه‌های حامی اسلحه در یک بازه زمانی ۱۰ ساله از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ مبلغ هنگفتی بالغ بر ۱۵۵.۱ میلیون دلار را برای به اصطلاح مخارج خارجی پرداخت کرده‌اند که «ان. آر. ای» از سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۴۰ میلیون دلار در چنین مواردی هزینه کرده‌ است. این مبلغ شامل تمام هزینه‌هایی است که خرج حمایت از یک نامزد انتخاباتی می‌شود بدون آنکه به طور مستقیم با وی هماهنگی صورت گیرد.

در مجموع در آمریکا دو انتخاب مشخص پیش روی قانون‌گذاران و سیاستمداران آمریکایی وجود دارد؛ اینکه بین سود سرشار ناشی از خرید و فروش تسلیحات و در مقابل، امنیت و آینده کودکان و شهروندان خود یکی را برگزینند.

سود سرشار اسلحه سازان آمریکا از تنش های بین المللی

لابی های اسلحه در آمریکا نه تنها در زمینه داخلی بلکه در معادلات خارجی نیز با تحریک سیاستمداران کشور به ایجاد و تشدید بحران های جهانی دامن می زنند تا از این طریق سیل سلاح های خود را راهی بازارهای خارجی کنند.

به عنوان نمونه شروع بحران اوکراین نیز بهانه ای شد که آمریکا با سرعت بخشی به پروژه «روس هراسی» درآمد بالایی از فروش تسلیحات به دست آورد. به گفته یک مقام عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا، فروش تسلیحات نظامی این کشور نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و واشنگتن در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی ۵۰ میلیارد دلار اسلحه به سایر کشورهای جهان فروخته است.

با نگاهی به درآمد بزرگترین شرکت های اسلحه سازی جهان که عمدتا آمریکایی هستند، می توان به پشت پرده چرایی سیاست های جنگ افروزانه آمریکا در خارج نیز پی برد.

بر پایه گزارشی که «انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» (سیپری) انتشار داده است کمپانی آمریکایی «لاکهید مارتین» با فروش ۶۰ میلیارد دلار سلاح در سال ۲۰۲۱ در جایگاه نخست شرکت های اسلحه سازی جهان قرار داشت که چهار شرکت بعدی «ریتون»، «بوئینگ»، «نورث روپ گرومن» و «جنرال داینامیکس» نیز آمریکایی بودند.

در چنین شرایطی باید یک بار دیگر در ارتباط با ادعاهای آمریکا و برخی کشورهای غربی برای دفاع از حقوق بشر در جهان و سیاست های خشونت طلبانه و جنگ افروزانه آنها به تامل و ارزیابی بیشتر پرداخت تا زوایای مختلف آن بهتر مشخص شود.

انتهای پیام/

mdi-tag حقوق بشر mdi-tag جنگ طلبی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
13784
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۵۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو