شنبه، ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left ۷۰۰ مکان طبیعی و تفریحی سواحل مَکُران چشم انتظار گردشگران+… بازگشت

۷۰۰ مکان طبیعی و تفریحی سواحل مَکُران چشم انتظار گردشگران+ فیلم

شهرستان چابهار با داشتن بیش‌از ۷۰۰ جاذبه طبیعی، تاریخی، گردشگری و جذابیت‌های منحصربفرد نظیر نوار ساحلی، کوه‌های مینیاتوری، موزه محلی، اسکله‌های صیادی، تالاب صورتی، ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای چشم انتظار گردشگران است.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، شهرستان چابهار با داشتن بیش‌از ۷۰۰ جاذبه طبیعی، تاریخی، گردشگری و جذابیت‌های منحصربفرد نظیر نوار ساحلی، کوه‌های مینیاتوری، موزه محلی، اسکله‌های صیادی، تالاب صورتی، ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای چشم انتظار گردشگران است.

چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و قلب سواحل مَکُران از بهترین نقاط این سواحل با آب و هوایی مطلوب، سواحل شنی ماسه‌ای و صخره‌ای سالانه میزبان صدها هزار مسافر است.

هوای بهاری در پاییز و زمستان و آثار طبیعی و تاریخی، چابهار را به جاذبه‌ای برای گردشگران تبدیل کرده و این بندر اقیانوسی به عنوان بهشت گردشگری منطقه بلوچستان و سواحل مَکُّران شناخته می‌شود.

چشم ‌اندازهای زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی، بازارهای سنتی و مدرن و دهها جاذبه دیگر آماده استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی است.

نمایشگاه صنایع دستی آثار دست هنرمدان بلوچ و نمایشگاه عیدانه، برگزاری جشن بهار طبیعت، جشنواره رقابت‌های بومی محلی، جشنواره موسیقی بلوچی برای پرکردن اوقات فراغت مسافران برنامه ریزی شده است.

منطقه آزاد چابهار در شرق خلیج زیبای چابهار و اسکله‌های تجاری و صیادی متعدد در نوار ساحلی چابهار- گواتر، سواحل ماسه‌ای، پدیده موج فشان دریا بزرگ، جنگل حرا، ساحل صخره‌ای، کوه‌های مریخی، درخت انجیر معابد، تمساح پوزه کوتاه (گاندو)، گل فِشان، ساحل شنی، زیستگاه لاک پشت دریایی، پرندگان مهاجر، دلفین‌های زیبا، فرش خزه‌ها، لیپار و دشتار و بسیاری جاذبه‌های طبیعی گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی مقصد مهم گردشگری چابهار و کنارک محسوب می‌شوند.

چابهار به دلیل همجواری با آب‌های اقیانوس هند آب و هوای مطلوب دارد و این بندر از سواحل و چشم ‌اندازهای زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی، بازارهای سنتی و مدرن و دهها جاذبه دیگر بهره‌مند و مقصدی دلپذیر برای گردشگران استقلعه پرتغالی‌ها، آرامگاه سید غلامرسول، ساختمان قدیم فرمانداری (موزه محلی)، حسینیه آل رسول، ساختمان های قدیمی گمرک، پست و روستای تیس از جمله آثار تاریخی شهرستان چابهار به شمار می‌روند.

آثار طبیعی شهرستان چابهار نیز شامل ساحل ماسه‌ای، کوه‌های مینیاتوری، اسکله ها، تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، صخره های مرجانی و غارهای بان مسیتی تیس است.

چابهار و زیبایی های طبیعی و تاریخی آن کمتر بین ایرانیان شناخته شده و معرفی آن نیازمند حرکتی هماهنگ از سوی رسانه ها، مسئولان و عامه مردم است.

چابهار با داشتن چهار نمونه ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و طبیعت گردی دارد.

شهرستان‌های چابهار و کنارک از جمله نقاط مهم گردشگری سیستان و بلوچستان بحساب می‌آیند که جذابیت‌های ساحل، دریا، آثار تاریخی و طبیعی آنها برای هر مسافری چشم نواز است.

طلوع و غروب خورشید همراه با نور کشتی‌ها در شب، موقعیت نعل اسبی در اقیانوس هند، ساحل صخره‌ای با منظره برخورد موج به صخره‌های پر ارتفاع که گاهی ارتفاع موج به پنج متر می‌رسد، انواع خرچنگ‌ها و لاک پشت‌هایی که روی صخره همبازی امواج اند و نسیم روح بخش کنار ساحل همه و همه جلوه نابی از طبیعت شاعرانه چابهار و کنارک را به تصویر می‌کشد.

صخره‌های پوشیده از جلبک‌های سبز رنگ و ماهی‌های کوچک و رنگارنگی که با امواج به ساحل آمدند و در چاله‌های کوچک موجود بر روی صخره‌ها حبس شده‌اند، خرچنگ‌هایی که بر روی صخره‌ها بدنبال طعمه‌ای می‌گردند و با دیدن انسان‌ها پا به فرار می‌گذارند و کودکان نیز با آنان به جست و خیز می‌پردازند از دیگر جذابیت‌های صخره‌های مرجانی چابهار و کنارک است.

ساحل گردی متفاوت در دریا بزرگ

مهمترین جاذبه‌ای که در شهر همجوار دریای عمان وجود دارد، قطعاً می‌تواند ساحل آن باشد. در چابهار هم سواحل زیاد و متنوعی شکل گرفته. اینجا دهانه اقیانوس است، با همه ویژگی‌های سواحل اقیانوسی. اما غیر از موجودات و گیاهانی که این سواحل و آب‌ها را از هم جدا می‌کنند، صخره‌ها و موج شکن‌های طبیعی چابهار هست که هیچ کجا نمی‌توان آن‌ها را دید.

برای رسیدن به ساحل صخره‌ای، باید به سراغ دریا بزرگ بروید. همان جا وقتی زمان زیادی را بگذرانید، موج‌های بلندی را می‌بینید که به صخره می‌خورند و تا ده‌ها متر بالا می‌روند. این جاذبه برای خیلی از افراد، هیجان‌انگیز است و جایی برای گرفتن عکس‌های زیباست. فقط باید مراقب بود این هیجان و ضربه آب، شما را با خود به داخل دریا نکشاند و زیر پای شما را روی صخره‌ها خالی نکند و تعادلتان را بهم نزند.

در همین دریا بزرگ، ساحل ماسه‌ای هم وجود دارد و چه چیزی بهتر از اینکه روی ماسه‌های داغ دراز بکشید و در پلاژ تمیز آن، زیر نظر مربیان و شناگران ماهر شنا کنید.

تماشای موج‌ها، ساحل شنی و صخره‌ای و موج فشان‌ها یا فواره طبیعی آب در ساحل صخره‌ای چابهار همراه با امواج زیبا و پرواز چندین متری آب در هوا برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است.

فواره طبیعی آب در محدوده دریا بزرگ و نوار ساحلی چابهار به گواتر بسیار زیبا و دیدنی هستند و رقص امواج در ساحل هر رهگذری را مجذوب می‌کند تا ساعاتی را به گشت و گذار در سواحل زیبا و دیدنی آن بپردازد.

چابهار همیشه بهار با چشم اندازهای طبیعی و زیبا، ساحل دل انگیز، تالابها، کوههای مریخی، باغات موز و انبه، بازارهای متنوع منطقه آزاد و صدها مکان گردشگری و مردمی مهربان و خونگرم یکی از جذاب ترین شهرهای ایران زمین برای سفرهای گردشگری استوجود سواحل صخره ای در چابهار سبب شده تا امواج پس از برخورد با آنها گاه تا بیش از چهار تا ۱۰ متر اوج بگیرند. جلوه های طلوع و غروب خورشید از دیگر مناظر زیبا و دیدنی در ساحل بندر چابهار است

دریا بزرگ از جمله مکان های مهم دیدنی است که به دلیل متصل به آب های اقیانوسی تابلویی بسیار زیبا از اقیانوس و خلقت زیبای خداوندی را ترسیم و این منطقه را به یکی از دیدنی‌ ترین ساحل‌ های ایران و جهان تبدیل کرده است.

دریا بزرگ به دلیل قرار گرفتن در حاشیه دریای عمان و دهانه‌ اقیانوس هند، به بخش هایی از ساحل صخره‌ای چابهار گفته می‌شود که موج‌های خروشانی موسوم به «موج فشان» یا فواره آب در ساحل صخره ای ایجاد کرده است.

در همین قسمت دیواره‌ های سنگی وجود دارد که بر اثر برخورد مداوم آب، پوششی از خزه روی آن را فراگرفته و به فرش خزه معروف است.

۲ ساحل متفاوت در شهر چابهار وجود دارد که به دریا بزرگ و دریا کوچک مشهور هستند. اغلب خانواده‌ها برای آب بازی بچه‌ ها به این ۲ ساحل می روند و ساعت ها در دریا بزرگ به تماشای موج‌ های خروشان، آب فشان ها یا فواره آب می نشینند.

چابهار علاوه بر جاذبه طبیعی زیبای موج فشان، سواحل صخره‌ ای، ماسه ای و فرش خزه‌ ها، آثار تاریخی، باستانی، گردشگری و دیدنی دارد که برای هر مسافری جذاب هستند

ساختمان قدیم پست

این ساختمان توسط انگلیسی‌ها در سال ۱۸۶۷ میلادی ساخته شد که در کارهای تلگرافی و دریانوردی مورد استفاده قرار می‌گرفت و تا چند سال پیش اداره پست شهرستان در آن ساختمان مستقر بوده و ۱۸ شهریورماه ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ساختمان پست دارای پنج مجموعه ساختمان است که ساختمان اصلی آن نبش خیابان اصلی و چهار ساختمان دیگر آن اطراف ساختمان اصلی که هم اکنون در محدوده اداره مخابرات شهرستان، واقع شده است.

ساختمان پست و تلگرافخانه به منظور رونق دریانوردی، تجارت و ایجاد ارتباط بین هند، گوادر، چابهار، جاسک و بندرعباس توسط مجریان خط تلگراف ساخته شده است

ساختمان قدیم پست تلگرافخانه یکی از قدیمی ترین ساختمان‌های سنگی موجود مربوط به دوران قاجار در شهر چابهار به حساب می‌آید که به منظور رونق دریانوردی و تجارت و ایجاد ارتباط بین هند، گواتر، چابهار، جاسک و بندرعباس توسط مجریان خط تلگراف ساخته شده است.

این بنای منحصر بفرد در ۲ طبقه اجرا شده و پوشش سایبان های آن سفالی است که به مرور زمان از بین رفته است.

تالاب صورتی چابهار جاذبه‌ای شگفت انگیر و دیدنی در نوار ساحلی مَکُّران

دریاچه و تالاب صورتی لیپار در ۲۰ کیلومتری شرق چابهار در مسیر ساحلی جاده رمین به بریس این شهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان جاذبه‌ای شگفت انگیز، زیبا و دیدنی در نوار ساحلی مَکُّران برای گردشگران و مسافران است که سالانه هزاران دوستدار طبیعت از آن دیدن می‌کنند.

دریاچه صورتی لیپار از جاذبه‌های شگرف چابهار محسوب می‌شود و علاوه‌بر زیبایی‌های رنگ صورتی و تولید نمک، محل تجمع انواع پرندگان و لاک پشت هاست.

تالاب لیپار در دوطرف جاده چابهار- بریس واقع شده و به دلیل دسترسی مناسب و همجوار بودن جاده ساحلی روزانه صدها گردشگر و افراد محلی از آن دیدن می‌کنند.

گردشگران با حضور در تالاب و دریاچه صورتی می‌توانند نمک خوراکی، دارویی و انواع صنایع دستی ساخت دستان هنرمند زنان ساکن در روستای کیژدپ لیپار را خریداری و به عنوان سوغات ببرند

لیپار نیز مانند دیگرتالاب‌ها اکوسیستم و پوشش گیاهی ویژه‌ای دارد. در تالاب و پیرامون آن می‌توان گونه‌های بلوط و گزنه را دید که رویش برخی از آنها در آب منظره زیبایی را خلق می‌کند. علاوه‌بر این پنبه‌های وحشی در اطراف لیپار می‌رویند که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند.

این اکوسیستم همچنین موجب شده‌ تا حیات جانوری نیز در کنار لیپار شکل گیرد. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

در این منطقه تالاب‌های دیگری نیز وجود دارند که اغلب آنها بر اثر جزر و مد دریا به وجود آمده است. به‌همین دلیل، لیپار تنها تالاب منطقه نیست و تالاب «دشتار» ازجمله آنهاست که در نزدیکی‌های لیپار واقع شده و مورد توجه گردشگران است. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوان مجرد اطلاق می‌شود.

لیپار تنها دریاچه صورتی در جهان نیست و نمونه‌های مشابه دیگری در برخی نقاط دنیا مانند گیبسون در استرالیا، روسیه، سنگال، بولیوی و اسپانیا نیز وجود دارد.

اکنون اغلب گردشگران و طبیعت دوستانی که تمایل دارند دورترین نقطه شرقی ایران یعنی «گواتر» در ساحل دریای عمان را ببینند لیپار را خوب می‌شناسند و هنگام رفتن به گواتر حتما در ساحل این تالاب که در تنگه‌ و دره‌ای صخره‌ای واقع شده توقف می‌کنند. برای رسیدن به تالاب لیپار باید وارد جاده بسیار زیبای چابهار به گواتر شد. لیپار در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین قرار دارد.

کوه‌های مریخی چابهار جاذبه‌ای شگفت انگیز برای گردشگران

کوه‌های منحصر به فرد و زیبای مینیاتوری در چابهار به قدری جذاب و دیدنی است که چند سالی است گردشگران زیادی برای دیدن این مناظر عجیب و خاص، راهی این منطقه می‌شوند. قرار گرفتن کوه‌های مینیاتوری در دسته پدیده‌های بوم شناختی ویژه و یاد کردن از آن به عنوان نمونه «بدبوم» یا همان «بدلند»، جذابیت برای تماشا از آن به ویژه در میان طبیعت‌گردان حرفه‌ای و محققان را دو چندان کرده است.

وارد منطقه که می‌شوید، در برابر چشمان‌تان منظره از کوه‌های تراش خورده، با ناهمواری‌های نامنظم اما موزون دیده می‌شود. شاید آنچه می‌بینید بیش از آنکه به واقعیت شباهت داشته باشد، به تصاویر دیده شده در فیلم‌های علمی و تخیلی نزدیک باشد. منظره‌هایی که در ذهن ما همیشه غیرواقعی و عجیب بوده‌اند. بیشتر شیارهای روی کوه‌ها، هشتی شکل‌هایی هستند که از قرار گرفتن چند لایه روی هم ایجاد شده‌اند. جدا از شکل عجیب این کوه‌ها، رنگ‌ها نیز شگفتی دیگر این منطقه هستند. کوه‌های خاکستری، که نوعی رنگ نارنجی به طرح و شکل آن جان داده است.

کوه‌های مینیاتوری یا مریخی جاذبه‌ای شگفت انگیز، زیبا و تداعی کننده کره ماه در طبیعت بکر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان، هر ساله بویژه تعطیلات نوروز میزبان گردشگران و مسافران فراوانی استکوه‌های مینیاتوری که در میان مردم محلی منطقه به «کلانی» مشهور هستند از سلسله کوه‌هایی است که از منطقه کچو تا خلیج گواتر و به موازات دریا پیش رفته‌اند.

این کوه‌ها در جاده ساحلی چابهار- گواتر بعد از تالاب لیپار به طول حدود ۴۵ کیلومتر قابل مشاهده است، جاده چابهار به طرف گواتر بعد از روستای رمین و تالاب لیپار رنگ سبز و آبی دریا، سواحل زرد ماسه ای و کوه‌های مینیاتوری چون تابلویی معجزه وار طبیعت زیبای ایران را به نمایش گذاشته است.

این کوه‌ها یکی از مناطق دیدنی و تفریحی منحصربفرد در حوزه چابهار هستند که سالانه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی از داخل و خارج کشور از آنها دیدن می کنند.

ایجاد شیارها و تراش های زیبایی در بین این کوهها وجود دارد که برای هر بیننده ای جالب توجه بوده و انواع فسیل های حیوانات دریایی در این کوهها قابل مشاهده است که نشان از زیر آب بودن این منطقه در سالهای دور دارد.

این کوه ها مناظری از سطح کره ماه را برای انسان تداعی می کند و جنس رسوبی و همچنین فرسایش خاص آنها موجب ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده به گونه ای که گویی نقاشی ماهر این کوه ها را به تصویر کشیده است.

ساختمان قدیم گمرک چابهار

ساختمان قدیم گمرک در ضلع غربی بازار قدیم چابهار قرار گرفته و برای پوشش سقفی این بنای آجری، چوب و تخته و برای قسمت هایی از دیوارهای آن از سنگ کپراک استفاده شده است.این بنای ارزشمند در ۲ طبقه اجرا شده و تحت حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

ساختمان قدیم گمرک چابهار در ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال های گذشته طبقه همکف آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و هم اکنون کارهای مرمتی دیگر نقاط آن در حال اجراست.

بافت تاریخی روستای تیس

تیس نام روستایی کوچک و سرسبز است که در پنج کیلومتری شمال غرب بندر چابهار و در محدوده منطقه آزاد چابهار واقع شده است.

به بندر کهن و سالخورده چابهار در سده های نخستین دوران اسلامی تیز یا تیس می گفتند.

بندر تاریخی تیس تقریبا در دهانه خلیج چابهار واقع شده که در یک سوی این دهانه، بندر چابهار و در سوی دیگر بندر کنارک قرار دارد.

وجود نیایشگاهی کنده شده در دل ارتفاعات شهبازبند در محلی به نام بان مسیتی و سایر قلاع استحکامات نظامی و تدافعی در پیرامون تیس از جمله تیس کوپان که آنها را به عصر پیش از اسلام نسبت می دهند و غارهای طبیعی و مصنوعی به صورت مقبره یا نیایشگاه از دوران اسلامی در همان محل بان مسیتی باقی مانده دلیلی بر قدمت این روستاست.

در دامنه رشته کوه شهباز بند و روستای تیس حدود ۲۵ متر بالاتر از سطح زمین ۲ غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار هم قرار دارند که این سه غار در زبان مردم بومی منطقه به بان مسیتی معروف هستند

در گویش محلی بان به معنی مرد صالح و خداپرست و مسیتی به معنی معبد و پرستشگاه خوانده می شود.

در درون یکی از غارها که طبیعی و کوچک است یک آرامگاه کوچک از گچ در عمق یک متری سطح غار وجود دارد بر فراز مقبره گنبد سفیدی دیده می شود و بر روی دیوارهای سه طرف گنبد با جوهر قرمز و بنفش خطوط و علامت هایی نقش شده است.

غار دوم به فاصله هفت قدم در راست با سکویی از سنگ، گچ و آجر در قسمت فوقانی دهانه ورودی به غار ساخته شده و غار سوم به فاصله ۵۰ متر از غار اول قرار دارد که طول قوس دهانه آن ۲۰ متر است درون آن حفره ای وجود دارد که پس از ورود قابل ملاحظه است.

درخت انجیر معابد

سمت شرق در پنج کیلومتری چابهار در روستای رمین درختی پهناور و سالخورده وجود دارد که درخت انجیر معابد یا مکر زن نامیده می شود.

این درخت به گونه ای رشد می کند که ساقه های آن پس از برخورد با سطح زمین به زمین فرو رفته و دوباره از همان نقطه ساقه ای دیگر رشد کرده به همین منظور اسم این درخت را مکر زن نامیده اند زیرا وقتی ساقه به زمین فرو می رود همه فکر می کنند که ریشه درخت است در صورتی که ساقه است و همان ساقه دوباره تبدیل به ریشه می شود و رشد می کند و درختی جدید را تشکیل می دهد این درخت برای مردم بومی مقدس است.

انتهاي پيام/

mdi-tag بندر چابهار mdi-tag جنوب ایران mdi-tag چابهار mdi-tag مکران mdi-tag سواحل مکران
پرونده

نوروز ۱۴۰۲

ایران بهاری شد

mdi-card-text-outline ۱۳۸ mdi-play-box ۱۹ mdi-camera ۷۲
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
17934
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-folder-outline پرونده
نوروز 1402
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۱:۴۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو