سه‌شنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left رمزگشایی از شگردهای روانی آمریکا در لاهه بازگشت

رمزگشایی از شگردهای روانی آمریکا در لاهه

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، تناقض گویی و ناچیز جلوه دادن دستاورد تاریخی ایران در لاهه تنها چند نمونه از تاکتیک های تبلیغاتی- روانی مقامات آمریکا پس از صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری است؛ حکمی که آشکارا آمریکا را ناقض پیمان مودت با ایران و همچنین تهران را مستحق دریافت غرامت دانسته است.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه، روز پنج‌شنبه دهم فروردین‌ماه در خصوص شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا در پرونده برخی اموال مسدود شده ایران، ضمن رد کلیه دفاعیات و ادعاهای دولت آمریکا، حکم به محکومیت واشینگتن داد؛ پرونده ای که در واقع پیشینه آن به ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ برمی گردد.

در آن برهه، ایران با تقدیم دادخواستی ضمن اشاره به اقدامات آمریکا در مورد ضبط و مصادره حدود ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی و اموال سایر شرکت‌ها و موسسات ایرانی و با تاکید بر این که این اقدام دولت واشنگتن با موازین حقوق بین‌الملل به ویژه معاهده بین دو کشور موسوم به «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا» در تعارض است، نزد دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد.

اینک دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی سازمان ملل متحد که به شکایات کشورهای عضو این سازمان از یکدیگر رسیدگی می‌کند، تصمیم به محکومیت آمریکا گرفته است.

این نهاد قضایی در رای خود با احراز نقض تعهدات بین‌المللی از سوی دولت آمریکا، تصریح کرده است که دولت ایالات متحده تعهدات مندرج در ماده۳ (بند۱)، ماده ۴ (بندهای ۱ و۲) و ماده ۱۰ عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا ۲۳ مرداد ماه ۱۳۳۴ (مطابق با ۱۵ اوت ۱۹۹۵) را نقض کرده است.

در ارتباط با این حکم می توان ۳ مولفه مهم را به تفکیک مورد بررسی قرار داد؛

مولفه نخست اینکه آمریکا ناقض «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا» شناخته شده است؛ توافقی که در سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) در زمان ریاست جمهوری «دوایت آیزنهاور» میان دولت آمریکا و رژیم پهلوی امضا شد، اما در سال ۲۰۱۸، بعد از اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری به آمریکای ترامپ دستور داد که بر اساس این پیمان، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، این کشور به طور رسمی از این عهدنامه خارج شد و تحریم های بیشتری را در قالب کارزار «فشار حداکثری» بر ایران تحمیل کرد.

اینک پس از گذشت پنج سال، دیوان بین‌المللی دادگستری در رای اخیر خود، آمریکا را ناقض پیمان مودت با ایران دانسته و به این دلیل ایران مستحق دریافت غرامت است.

مولفه دوم به پرداخت خسارت و غرامت ارتباط می یابد که در حقیقت از همان ابتدا بحث بر سر همین موضوع بوده است. دیوان بین المللی دادگستری پس از احراز مسئولیت بین المللی دولت آمریکا، آن دولت را ملزم به جبران خسارات کرده است اما مبلغ مشخصی در این زمینه ارائه نکرده و دو طرف باید طی ۲ سال آتی (ظرف ۲۴ ماه) به مبلغ واحدی برسند در غیر این صورت، دیوان به موضوع ورود و در این باره تصمیم گیری خواهد کرد. انتظار می رود که ‌ایران در این زمینه با تکیه بر تمامی ابزارهای لازم، مطالبات خود را از مسیرهای مختلف دیپلماتیک و حقوقی پیگیری کند.

در تحلیل این مولفه، سناریوی بدبینانه به ذهن می رسد که این سناریو بی ارتباط با تجارب تاریخی خصومت بار آمریکا در مواجهه با ایران نیست. همان گونه که به ادعای واهی دست داشتن ایران در بمب‌گذاری ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ (۱ آبان ۱۳۶۲) در پادگان تفنگداران دریایی در لبنان که باعث کشته شدن ۲۴۱ سرباز آمریکایی شد، دارایی های ایران را مسدود کرد. این در حالی است که مقامات ایران همواره دخالت در این بمب‌گذاری را رد کرده‌اند.

مولفه سوم اما آشکارا از پیروزی دیپلماتیک و حقوقی ایران در برابر آمریکا نشان دارد. اگرچه احتمال تمرد آمریکا از حکم دیوان لاهه وجود دارد و آمریکا طی دهه های اخیر همواره با ابزارهای نفوذ و فشار بر نهادهای بین المللی تلاش کرده که دیدگاه آنها را در مسیر دلخواه خود تغییر دهد، این حکم اما نشان داد که تهران دلایل و مستندات متقنی برای اثبات حقوق بحق و مطالبات خود ارائه داده است.

در این میان مقامات آمریکا به تناقض گویی افتاده و فرار به جلو را برای رهایی از تنگنا برگزیده اند؛ آنها که پیشتر ادعای عدم صلاحیت دیوان را مطرح می کردند، اینک با رویت نتایج حکم در صدد آن برامده اند تا این بُرد آشکار و دستاورد تاریخی ایران را ناچیز جلوه دهند. آنها حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و در صدد برآمده اند تا رای دیوان را در راستای منافع ملی آمریکایی ها تفسیر کنند!

انتهای پیام/

mdi-tag دیوان لاهه mdi-tag شگرد روانی امریکا
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
18363
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۵:۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۲۱:۳۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو