جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left کدام فیلم در سینمای ایران موفق است؟ بازگشت

کدام فیلم در سینمای ایران موفق است؟

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، کارگردان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران (فسیل ۱۳۹۹) معتقد است: فیلمی که تفکری پشت آن باشد و بتواند همزمان مردم را جذب کند و حرفش را بزند؛ موفق است.

کریم امینی در گفت وگو با خبرنگار اظهار داشت: فیلمی در سینمای ایران موفق است که بتواند همزمان که مردم را جذب می کند، حرفش را هم بزند. سینما، صنعت سرگرمی است اما اگر بتوانید در کنار این صنعت سرگرمی حرفی بزنید و تفکری پشت فیلم شما باشد یعنی موفقیت.

این کارگردان تصریح کرد: هالیوود هم این گونه است و در آنجا هم نمی توانید یک فیلم هنری پیدا کنید که رکورد مخاطب را زده باشد؛ در هالیوود هم فیلم های پرتحرک (اکشن) و کمدی با هم رقابت می کنند و همه دنیا همینگونه است. یعنی سینما در مفهوم عام اکشن و کمدی است و سینمای هنری مختص فیلم های اروپایی است که در جشنواره (فستیوال) ها اکران می شود و بودجه آنان فرق دارد.

بازیگر سریال تعبیر وارونه یک رؤیا (فریدون جیرانی ۱۳۹۴) گفت: بخشی از سینمای ما سینمای کمدی است که مردم دوست دارند وگرنه سینمای اکشن نداریم و از دو نوع جهانی، یک نوع آن را داریم و به نظرم فروش این قسمت اتفاق خوبی است و سینما باید هزینه های خود را دربیاورد.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین عامل در فروش یک اثر را چه می داند، بیان کرد: باید قصه خوب گفت. همانطور که مثلا متری شیش و نیم در گونه (ژانر) اجتماعی فروش خیلی خوبی داشت یا فیلم هایی چون ابد و یک روز و مغزهای کوچک زنگ زده؛ در نتیجه مردم اگر چیزی را دوست داشته باشند تفاوتی ندارد که کمدی باشد یا اجتماعی.

کارگردان فیلم سینمایی دشمن زن (فیلم ۱۳۹۶) تصریح کرد: فیلم اجتماعی خوب هم قابلیت فروش دارد.؛ حتی سه کام حبس را که به نظرم فیلم اجتماعی تلخی است، مردم می بینند و استقبال می کنند یا بی همه چیز که در زمان بدی به لحاظ اکران به نمایش درآمد، به نسبت خودش خوب فروخت و فیلمی بود که قصه داشت. قصه خوب و کارگردانی که همسو با آن قصه باشد، می تواند اثری خوب خلق کند تا مخاطب برود و ببیند؛ در غیر این صورت آن قصه نمی فروشد.

کریم امینی کارگردان «فسیل»
وی با تاکید بر این که از زمان اکران فسیل (۱۳۹۹) رضایت داشته است، بیان کرد: همیشه اکران عید و عید فطر زمان خوبی بوده است اما با توجه به شرایط اقتصادی مردم، هر فیلمی خطرپذیری (ریسک) نمایش (اکران) را نداشت که به لطف خدا و اقبال و مهر مردم از فیلم استقبال خوبی شد.

کارگردان فسیل در پاسخ به این پرسش که آیا تصور چنین فروشی را برای فسیل داشته است، خاطرنشان کرد: فکر می کردم فیلم بنابر مقتضیاتش خوب می فروشد اما این که تا این اندازه بفروشد را خود مردم با تبلیغ دهان به دهان به اینجا رساندند چون ما تبلیغات محیطی خاصی را هم نداشتیم اما در این وضعیت واقعا فکر نمی کردم تا این اندازه بفروشد.

وی افزود: فیلم های کمدی دیگری هم در کنار فسیل اکران شده اما تا این اندازه نفروخته است. در نتیجه این مردم هستند که تعیین می کنند کدام فیلم بفروشد. پس اگر تغییر ذائقه مردم با توجه به شرایط را درک و در تولید اعمال کنیم، مردم فیلم را می پذیرند و می بینند و این مساله به تبلیغات هم ارتباطی ندارد.

امینی یادآور شد: وقتی فیلمی خوب می فروشد، حب و بغض در سینمای ما زیاد می شود اما فیلمسازان و تهیه کنندگان باید به این درک رسیده باشند که این مردم هستند که تعیین می کنند چه چیزی بفروشد و چه چیزی نفروشد.

کارگردان فیلم سینمایی گربه سیاه (۱۳۹۹) در پاسخ به این سوال که بازخوردها از فسیل چگونه بوده است، گفت: خدا را شکر خوب بود؛ دو روز پیش کیانوش عیاری با من تماس گرفت، فیلم را دیده بود و کلیت آن را دوست داشت و این افتخاری برای من بود. ایشان استاد من است و عاشقانه فیلم هایش را دیده ام و درس گرفته ام و هنوز هم یک مرجع مهم برای من هستند. به همین دلیل وقتی کاری از سوی ایشان تایید شود، برای من افتخار بزرگی است.

وی در توضیح کار بعدی خود اظهار داشت: برای یک فیلم با گونه کمدی به کارگردانی من و تهیه کنندگی سیدابراهیم عامریان پروانه ساخت گرفته ایم و مشغول کارهای آن هستیم اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی فیلمبرداری را شروع کنیم.

بازیگر سریال پرده نشین (بهروز شعیبی ۱۳۹۳) در پاسخ به این پرسش که آیا پس از این قرار است با یک قاعده یکسان، دائما فیلم های کمدی بسازد، اذعان داشت: نه! برعکس. فکر می کنم بعد از این فیلم، دیگر کمدی نسازم و این هم فیلمی بود که پیش از این شروع شده بود. آن دو کمدی که من ساختم، سه سال طول کشید. یعنی از سال ۱۳۹۹ تا پایان ۱۴۰۱ ولی به دلایلی مانند کرونا و شرایط اجتماعی به نمایش درنیامد و به شکلی همزمان اکران شدند و همانطور که گفتم قراردادی که تازه پروانه ساخت گرفته هم برای دیروز و امروز نیست و مربوط به قبل است.

امینی ادامه داد: من در فیلم های اجتماعی هم چاشنی کمدی دارم و طرفدار فیلمی هستم که می تواند هر ژانری باشد اما اولین شرط آن این است که تخصص من و برای من باشد و از عهده اش بربیایم و سالن های پر ببینم. اگر سالن پر نشود برای چه کسی فیلم ساخته ام؟ فیلمساز برای چه فیلم می سازد؟ به همین دلیل، اگر فیلمم دیده شود و مردم ببینند، اهمیت دارد و فیلمی که مردم از آن استقبال نمی کنند، شکست خورده است.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا خاطره بامزه‌ای از تولید فسیل دارد، گفت: بهرام افشاری و هادی کاظمی در کارهای خود خاطره می سازند. با بهرام در سر کار و بر سر یک صحنه کمدی، ساعت ها بحث می کردیم تا اتفاقی را رقم بزنیم و این گونه نبود که برویم ضبط کنیم و از آن بگذریم. بلکه بر سر نکته های ریز هم بحث می کردیم و حتی یک سکانس برای ما به اندازه یک فیلم ارزش داشت.

وی افزود: تنها جایی که بهرام افشاری در زمان بازی خنده اش گرفت، مقابل غلامرضا نیکخواه بود. چون بهرام وقتی درگیر بازی می شود، کاملا جدی است و اصلا نمی خندد. چنانچه در فیلم ما همه جدی بودند و کسی کمدی بازی نکرد؛ سر صحنه خواستگاری بهرام به دلیل بازی آقای نیکخواه قهقه زد و همه ما از دست آقای نیکخواه خندیدم و ضبط آن قسمت از فیلم، طولانی شد.

بازیگر سریال باغ بی‌روزنه‏ (احمد معظمی ۱۳۹۶) بیان کرد: آقای نیکخواه کاری نمی کند که بخواهد شما را بخنداند بلکه آنقدر جدی است که شما از این میزان جدی بودن، می خندید. بسیاری از کمدین های بزرگ دنیا آن قدر جدی بودند که شما از جدی بودن اینها به خنده می افتادید و آقای نیکخواه از این دسته افراد است. وی ظرفیت عجیبی در کمدی دارد و هنوز به خوبی او را کشف نکرده ایم.

امینی یادآور شد: وقتی درحال تولید اثری متناسب با دهه ۶۰ هستید، عمده لباس ها به تن بسیاری از بازیگران، با نمک، خنده دار و خاطره انگیز (نوستالژیک) است و طراحی لباس برای این دهه بسیار جذاب و بانمک بود و این هم یکی از چیزهایی بود که در تولید اثر به آن خندیدیم.

به گزارش ایرنا فسیل فیلمی کمدی به کارگردانی کریم امینی، نویسندگی حمزه صالحی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان محصول سال ۱۳۹۹ است که در ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ اکران شد و تا امروز با فروش بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفته است.

داستان این فیلم روایت سه شخصیت به نام های اسی، سعید و صفا است که عضو گروه موسیقی بلک داگز هستند، برای معروفیت و موفقیت تلاش دارند؛ اسی دنبال اجرا جلوی شاه می‌رود صفا با سرودن ترانه‌های اعتراضی سعی می‌کند، محبوبیتی بین مردم کسب کند ولی به خاطر ترانه‌ای اعتراضی، به زندان ساواک می‌افتد.

انتهای پیام/

mdi-tag فسیل mdi-tag بهرام افشاری mdi-tag کریم امینی mdi-tag سینمای ایران mdi-tag سینما mdi-tag فیلم mdi-tag اکران فیلم
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
21260
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۴۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۲:۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو