سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left فاجعه انسانی: شیطنت انگلیسی بازگشت

مسکو از باکو خواست به انسداد «لاچین» خاتمه دهد

فاجعه انسانی: شیطنت انگلیسی

دانلود

روزنامه ایران: اقدام باکو برای انسداد دالان لاچین طی ماه‌های گذشته عملاً شرایط بغرنجی را برای ارمنستان به وجود آورده و در کنار آن به تنش‌ها در قفقاز هم دامن زده است تا جایی که روسیه هم در آخرین ساعات روز سه‌شنبه از جمهوری آذربایجان درخواست کرد به انسداد گذرگاه لاچین پایان دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ضمن تأکید بر لزوم کاهش تنش در منطقه خواستار بازگشایی مسیرهای امدادرسانی بشردوستانه از جمله کریدور لاچین شد. با این حال وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شد، در روزهای اخیر میزان قابل توجهی از تسلیحات، تجهیزات و پرسنل را به منظور انجام عملیات نظامی جدید در مرزها مشاهده کرده است. به ادعای این وزارتخانه، ایروان همچنین نسبت به ایجاد زیرساخت‌های نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی که نیروهای حافظ صلح روسیه از سال ۲۰۲۰ در آنجا مستقر هستند، اقدام کرده است.
نبرد کریدورها
به باور ناظران این ادعاهای تکراری از سوی جمهوری آذربایجان که هنوز هیچ سند و ادله محکم و مستدلی هم برای آن ارائه نکرده است، عملاً به بهانه‌های واهی در جهت تداوم انسداد دالان لاچین تبدیل شده است. آنگونه که محافل تحلیلی باور دارند، باکو با هدایت آنکارا در تلاش است، با فشار به ایروان بر سر دالان لاچین، موافقت ارمنستان را برای تحمیل کریدور موهوم و جعلی زنگه به زور بگیرد. کریدوری که به اذعان بسیاری عملاً به قطع کامل مرزهای ایران و ارمنستان منجر خواهد شد و در سوی دیگر ارمنستان را در یک حصر ژئوپلیتیک قرار خواهد داد.
به همین واسطه تنش‌های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان با محوریت گذرگاه لاچین درگرفته است. چون کریدور لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند. گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌خوانند، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر ۱۴۰۱)، کریدرو لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده‌اند مسدود کردند. باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده‌ای نبوده و خودروها می‌توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک‌آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد. در پی ادامه دار شدن این اختلافات، ارمنستان چندی پیش به دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند شکایت کرد و این دیوان نیز به نفع ایروان رأی داد.

تکذیب ایروان
در مقابل ادعاهای جمهوری آذربایجان، وزارت دفاع ارمنستان در یک بیانیه مطبوعاتی به این موضوع واکنش نشان داد و هرگونه انباشت سلاح و نیرو را در نزدیکی مرز و در قره باغ کوهستانی تکذیب کرد. ارمنستان همچنین با «غیرواقعی خواندن» این اظهارات، آنها را محکوم کرد.
در همین حال وزارت امور خارجه ارمنستان شنبه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایروان از سازمان ملل خواسته تا نشست فوق‌العاده‌ شورای امنیت را برای گفت‌وگو درباره اوضاع انسانی قره‌باغ برگزار کند.ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس اعلام کرد که در این بیانیه، جمهوری ارمنستان ۱۱آگوست از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا نشست فوق‌العاده‌ای را پیرامون وضعیت وخیم انسانی در قره‌باغ در نتیجه محاصره کامل اجباری غیرنظامیان در این منطقه برگزار کند.
مهر مارگاریان، نماینده دائم ارمنستان در سازمان ملل در نامه‌ای به
رئیس شورای امنیت گفت: به خاطر محاصره کریدور لاچین کمبود کالاهای ضروری از جمله مواد غذایی، دارو و سوخت در قره‌باغ وجود دارد. دونفر از مخبرهای ویژه سازمان ملل و یکی از کارشناسان مستقل سازمان ملل روز دوشنبه از جمهوری آذربایجان خواستند تا فوراً محاصره کریدور لاچین را رفع کند. آنها تأکید کردند که این انسداد باعث یک وضعیت فوق‌العاده انسانی در این منطقه مورد مناقشه شده است.
شورای امنیت سازمان ملل هم چهارشنبه (۲۵ مرداد- ۱۶ آگوست) در پاسخ به درخواست ارمنستان که گفته بود، منطقه عمدتاً ارمنی‌نشین قره‌باغ محاصره شده و ۱۲۰ هزار نفر با گرسنگی و «فاجعه انسانی تمام‌عیار» مواجه هستند، تشکیل جلسه اضطراری داد. با وجود درخواست ایروان از شورای امنیت، کارشناسان مسائل قفقاز ضمن بیان اینکه شورای مذکور (امنیت) در حل بحران‌هایی مانند قره‌باغ منشأ اثر نبوده است، بر این گزاره نیز تأکید دارند، از آنجا که انگلیسی‌ها منابع نفت و گاز جمهوری آذربایجان را در اختیار دارند، اعمال نفوذ بسیاری هم دارند و مسائل انسان‌دوستانه و حل بحران‌ها قربانی مطامع انگلیسی‌هاست.

انتهای پیام/

mdi-tag مسکو mdi-tag باکو mdi-tag لاچین
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

تحت فشارهای دیپلماتیک و با افزایش نگرانی‌ها از بروز فاجعه انسانی صورت گرفت

هشدار واشنگتن به باکو برای بازگشایی لاچین

mdi-calendar ۰۵ بهمن - ۰۹:۱۶

جمهوری آذربایجان با بستن گذرگاه حیاتی ارمنستان، بحران غذا، دارو و انرژی را به این کشور تحمیل کرده است

بازی باکو با «لاچین»

mdi-calendar ۲۴ آذر - ۱۱:۳۵
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
26511
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۳:۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو