دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left اختلال نرم‌افزاری در سامانه هوشمند سوخت/دستور رئیسی برای رفع مشکل… بازگشت

ایران آنلاین گزارش می‌دهد؛

اختلال نرم‌افزاری در سامانه هوشمند سوخت/دستور رئیسی برای رفع مشکل / سوخت رسانی آفلاین انجام می‌شود

به دنبال بروز اختلال نرم‌افزاری در سامانه هوشمند سوخت، فعالیت جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور از صبح امروز با مشکل مواجه شده است.
دانلود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین، روند سوخت‌رسانی در برخی جایگاه‌ها از صبح امروز با مشکل مواجه شد که در پی آن 60 درصد جایگاه‌های سوخت کشور از مدار خارج شدند، با آفلاین‌شدن سامانه، عرضه سوخت به صورت دستی و با نرخ دوم بلافاصله آغاز شد.

در حال حاضر تعدادی از جایگاه ها وارد مدار شده و عرضه بنزین در حال انجام است.

در همین راستا سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به جواد اوجی وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به‌نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش‌آمده اقدام کند.

«گنجشک درنده» و ادعای حمله سایبری

بعد از این اختلال، کانال 12 اسرائیل مدعی حمله گروه هکر اسرائیلی به نام «گنجشک درنده» به سامانه سوخت ایران شد و نوشت: حمله سایبری به سیستم ملی تامین سوخت ایران انجام دادیم و اغلب پمپ‌های سوخت آن را از کار انداختیم.

مشاهدات میدانی در دقایق اولیه، حکایت از تعطیلی جایگاه‌های عرضه سوخت میدان فردوسی، وصال شیرازی و پل حافظ در تهران داشت‌ اما با آفلاین‌شدن سامانه، عرضه سوخت به صورت دستی و با نرخ دوم بلافاصله آغاز شد.

نفوذ و هک! گزینه های محتمل و در حال بررسی

در همین خصوص روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: «در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می گردد.»

اختلال، ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد

اسدالله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در ساعات اولیه با بیان اینکه ۳۵ درصد جایگاه‌ها در کل کشور بدون مشکل در حال فعالیت هستند و جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده‌اند نیز به تدریج به‌صورت دستی فعال می‌شوند، گفت: هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این باره توجه نکنند.

به گفته وی، هیچ‌گونه کمبودی در حوزه بنزین و گازوئیل وجود ندارد و اختلال ایجاد شده در ساعات آینده برطرف خواهد شد و در حال حاضر بنزین به صورت آفلاین و با قیمت آزاد عرضه می‌شود.

بررسی میدانی وزیر نفت، موجودی ذخایر بنزین مطلوب است

جواد اوجی وزیر نفت با حضور در یکی از جایگاه‌های سوخت علت بروز اختلال در سامانه هوشمند سوخت را حمله سایبری اعلام کرد و گفت: دشمنان می خواستند با این توطئه مردم را دچار زحمت کنند، اما از همان ساعات اولیه ، ستاد بحران را بلافاصله تشکیل‌ و با توجه به تجربه مشابه آبان 1400، اقدامات فوری را در دستور کار قرار دادیم و با قطع سامانه، فعال شدن دستی جایگاه‌های عرضه سوخت آغاز شد.

وزیر نفت با بیان اینکه به موازات در حال پیگیری رفع مشکل و فعالسازی آنلاین جایگاه‌ها هستیم، گفت: ۱۶۵۰ جایگاه به صورت آفلاین در سراسر کشور فعال است و تا ظرف ۲ تا ۳ ساعت آینده همه جایگاه‌ها وارد مدار می‌شوند.

وی همچنین تاکید کرد: به هیچ عنوان بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست، موجودی ذخایر بنزین نیز مطلوب است و هیچ نگرانی در این حوزه وجود ندارد. سهمیه کارت سوخت نیز محفوظ می‌ماند و خللی در این حوزه وارد نشده است.

اوجی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند که به هیچ وجه موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند.

آغاز سوخت‌گیری آفلاین در جایگاه‌ها با قیمت آزاد

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با اعلام اینکه هم ‌اکنون جایگاه‌هایی هستند که در مدار بهره‌برداری‌اند و اقدام به عرضه بنزین و گازوئیل می‌کنند اما در جایگاه‌هایی که از مدار خارج شده‌اند، اقدامی که صورت گرفته بازگشت آنها به مدار بهره‌برداری به‌صورت آفلاین و با نرخ آزاد است، گفت: این اقدام مؤثر با همکاری سه‌جانبه پیمانکاران، جایگاه‌داران و بخش دولتی درحال انجام است تا یک به یک جایگاه‌ها به‌صورت آفلاین به مدار بازگردند.

وی افزود: زمانی که مشکل نرم افزاری در جایگاه ها ایجاد شود، امکان عرضه سوخت با کارت سوخت وجود ندارد از این رو نیازمند این هستیم که یک سری اقداماتی به صورت آفلاین برای عرضه بنزین آزاد صورت بگیرد تا عرضه سوخت در جایگاه ها به مدار بازگردد و مشکل نرم افزاری حل شود.

مردم به جایگاه ها مراجعه نکنند

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با تاکید بر اینکه هم‌ اکنون مشکلی در تامین سوخت خودروها در جایگاه‌ها وجود ندارد و بنزین کافی موجود است،گفت: از مردمی که بنزین کافی در باک خودرو دارند تقاضا می‌شود به جایگاه‌ها مراجعه نکنند تا مشکل به زودی برطرف شود.

در همین راستا سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور - رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز از رانندگان خواست که در مقابل پمپ بنزین‌های دچار اخلال توقف نکنند. توقف در اطراف پمپ‌های بنزین باعث ایجاد ترافیک و برهم خوردن نظم شهری می‌شود.

پایان امروز، همه جایگاه‌ها به صورت دستی فعال خواهند شد

جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اختلال پیش آمده در جایگاه های سوخت از ساعت 9 و 40 دقیقه صبح امروز، گفت: این اختلال در سراسر کشور پیش امده و از همان ساعات اولیه تیم عملیاتی تشکیل شد و جلسه گذاشتیم.

وی با بیان اینکه تعدادی از جایگاه ها در سرویس است و در حال آماده سازی جایگاه هایی هستیم که با اختلال مواجه شدند، گفت: در ساعات آینده بیش از 90 درصد جایگاه های کشور در سرویس عملیاتی قرار خواهند گرفت.

سالاری نسب با بیان اینکه تلاش می کنیم در تمام کشور تیم های عملیاتی اعزام شدند، افزود: در کوتاه ترین زمان، جایگاه ها در معابر پر رفت و آمد در سرویس قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارند، از هموطنان درخواست کرد برای سوختگیری حوصله به خرج دهند و تا چند ساعت آینده به جایگاه ها مراجعه نکنند.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش نیز تاکید کرد: در 5 الی 6 ساعت آینده همه جایگاه‌های سوخت به حالت عادی خود بر می‌گردد، همکاران ما در 37 منطقه کشوری توزیع سوخت در کشور فعال هستند‌ و ابتدا در جایگاه‌هایی که بیشترین تراکنش و مراجعه را داشته‌اند، مشکل رفع می‌شود و در مرحله بعد جایگاه‌های بین‌راهی و سپس جایگاه‌های با مراجعه کمتر را فعال خواهند کرد.

حفظ سهمیه در کارت‌های سوخت

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در پی این مشکل اعلام کرد که "اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

طبق این اطلاعیه سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از حل مشکل قابل استفاده خواهد بود".

در پایان لازم به ذکر است بازگشت جایگاه‌ها به مدار بهره‌برداری به‌سرعت در حال انجام است و به‌طور قطع تا پایان امروز، تمامی جایگاه‌ها به مدار باز خواهند گشت، اما بازگشت سامانه هوشمند سوخت به مدار بهره‌برداری به‌صورت کامل، احتمالاً چند روزی زمان نیاز داشته باشد.

انتهای پیام/

mdi-tag بنزین mdi-tag اختلال
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
36898
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۷:۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۷:۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو