چهارشنبه، ۰۶ تیر ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left سیاست دوگانه بایدن در قبال بحران غزه / آتش بس… بازگشت

«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

سیاست دوگانه بایدن در قبال بحران غزه / آتش بس موقت شکل می‌گیرد؟

جنگ غزه در حالی وارد پنجمین ماه خود می‌شود که همچنان ارتش اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به جنوب غزه، یعنی شهر رفح است.
دانلود

گروه بین الملل ایران آنلاین: جنگ غزه در حالی وارد پنجمین ماه خود می‌شود که همچنان ارتش اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به جنوب غزه، یعنی شهر رفح است. کارشناسان معتقدند در حال حاضر قریب به 1.3 میلیون فلسطینی در این منطقه ساکن هستند و هرگونه حمله نظامی به این منطقه موجب وقوع فاجعه انسانی بی‌سابقه خواهد شد. برهمین اساس دولت‌های غربی، به‌ویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه با هشدار به تل‌آویو در خصوص آغاز هرگونه عملیات نظامی در این منطقه تهدید کردند که از میزان کمک‌های نظامی- مالی به اسرائیل خواهند کاست. همزمان برخی منابع آگاه از تشدید رایزنی‌های دولت آمریکا و کنگره برای اختصاص بسته حمایتی از ارتش اسرائیل خبر دادند. سیاست «یک بام و دو هوا» ساکنان کاخ سفید در قبال بحران غزه سبب شده است تا نیروهای ترقی‌خواه کنگره، گروه‌های حقوق بشری و اصحاب رسانه لب به انتقاد از تناقص در گفتار و رفتار بایدن بزنند. در ادامه این یادداشت نگاهی به سیاست دوگانه کاخ سفید در قبال مناقشه فلسطین خواهیم داشت.

با افزایش گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و سپس اعلام رسمی رژیم صهیونیستی مبنی بر برنامه‌ریزی برای حمله به شهر رفح با هدف پیدا کردن رهبران مقاومت و یافتن مقرهای فرماندهی حماس، دولت آمریکا از ضرورت حفاظت از جان غیرنظامیان و توقف عملیات در رفح سخن گفت. برهمین اساس واشنگتن اقدام به ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت کرد که در آن به دو موضوع «آتش بس موقت» و خودداری اسرائیل از حمله به رفح اشاره شده بود. نکته جالب توجه آن است که واشنگتن تاکنون به چهار پیش‌نویس که در آنها به موضوع «آتش‌بس دائم» اشاره شده بود، رای منفی داده است. همزمان مقامات تروئیکایی اروپایی و بروکسل نیز با اشاره به اهمیت حفظ جان غیرنظامیان در جنوب غزه، خواستار توقف عملیات نظامی اسرائیل در رفح شدند. در واکنش به اقدامات دیپلماتیک دولت‌های غربی، بنیامین نتانیاهو با انتشار پیام ویدیویی اعلام کرد که عدم حمله به جنوب غزه به معنای «شکست» و عدم تکمیل مأموریت نظامی ارتش خواهد بود.

در حالی که دولت بایدن سعی دارد تا خود را به عنوان حامی غیرنظامیان فلسطینی نشان دهد، خبرگزاری العربیه در مطلبی مدعی شد که دولت آمریکا سعی دارد تا پیش از حمله اسرائیل به رفح اقدام به ارسال تجهیزات نظامی بیشتری به فلسطین اشغالی کند. از جمله تسلیحات آمریکایی که برای تقویت زرادخانه اسرائیل صادر خواهد شد می‌توان به بمب‌های «ام‌کی- 82» و مهمات «کی‌ام‌یو- 572» به ارزش میلیون‌ها دلار اشاره کرد. البته برخی منابع اعلام کردند که به دلیل مخالفت‌های کنگره برای تصویب بسته تسلیحاتی برای اوکراین، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه ایندوپاسفیک، ممکن است در لیست صادرات سلاح به فلسطین اشغالی برخی تجدیدنظرها صورت بگیرد. نکته مضحک و قابل تأمل آن است که سفارت آمریکا در بیت‌المقدس اعلام کرده که اسرائیل اقدامات مؤثری برای عدم استفاده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان و نقض حقوق بشر انجام داده است.

تیم سیاست خارجی و امنیت ملی دولت بایدن با دنبال کردن کمپین دیپلماتیک در منطقه غرب آسیا قصد دارد «تهدید» مناقشه فلسطین را به «فرصتی بزرگ» برای دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تبدیل کند. به گفته تحلیلگران جیک سالیوان، آنتونی بلینکن و ویلیام برنز علاوه بر پیشبرد پرونده «آتش بس و تبادل اسرا» به دنبال «به رسمیت شناختن یکجانبه دولت فلسطین» و «عادی‌سازی روابط ریاض- تل‌آویو» نیز هستند. چنین هدف‌گذاری ایجاب می‌کند تا بایدن ضمن حفظ روابط نزدیک با تل‌آویو؛ بیش از پیش در کنار جامعه جهانی برای پایان جنگ در نوار غزه تلاش کند. واقعیت آن است که بایدن برای بقا در کاخ سفید باید تصمیم بگیرد که همچنان حمایت بخشی از لابی اسرائیل را داشته باشد یا آنکه در طرف جبهه «ضد جنگ» قرار گرفته و به پایان یافتن نسل کشی در فلسطین کمک کند. بر همین اساس با تشدید مذاکرات صلح در پاریس؛ آمریکا، فرانسه، قطر، مصر و رژیم صهیونیستی بر سر برخی بندهای آتش‌بس موقت در غزه به توافق رسیدند. به گزارش الجزیره بازگشت تدریجی آوارگان به غزه، ارسال تجهیزات کمکی سنگین، توقف هشت ساعته حملات در روز و آزادی 400 اسیر فلسطینی در ازای آزادی 40 صهیونیست از جمله مفاد مطرح شده در این توافق است. در این مرحله مصر و قطر مذاکرات مستقیم با حماس را با هدف نهایی کردن توافق کلید خواهند زد.

بهره سخن

اتحاد استراتژیک میان واشنگتن- تل‌آویو ایجاب می‌کند دولت بایدن برای جلب‌ نظر نیروهای محافظه‌کار و لابی‌های حامی اسرائیل مانند «آیپک»، «جی استریت» و «مسیحیان متحد برای اسرائیل» شریان انتقال سلاح به سرزمین‌های اشغالی را ادامه دهد. در روی دیگر سکه اما بایدن برای پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری چاره‌ای جز جلب‌نظر نیروهای ترقی‌خواه، چپ‌ها و مسلمانان ندارد. به عنوان مثال آمریکایی‌های عرب‌تبار در میشیگان اعلام کردند که به دلیل عدم حمایت دولت بایدن از «آتش بس دائم» در غزه، از دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر حمایت نخواهند کرد. برهمین اساس برخی کارشناسان معتقدند تیم سیاست خارجی دولت بایدن سعی دارد تا پیش از دهم مارس (فرا رسیدن ماه رمضان) به آتش بسی بشردوستانه در غزه دست یابد. با توجه تصمیم صهیونیست‌ها برای هجوم همه‌جانبه به رفح باید منتظر ماند و دید که آیا مذاکرات پاریس، قاهره و دوحه به آتش‌بس موقت و توقف درگیری‌ها در جنوب غزه منجر خواهد شد یا خیر؟

محمد بیات
mdi-tag جنگ غزه mdi-tag جو بایدن
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
47178
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۵۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۱:۵۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو