دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left خرید حمایتی ۱۵ هزار تنی مرغ از تولیدکنندگان بازگشت

خرید حمایتی ۱۵ هزار تنی مرغ از تولیدکنندگان

بخشی از مرغ‌های خریداری شده به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شود و به جای واردات مرغ می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
دانلود

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، بخشی از مرغ‌های خریداری شده به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شود و به جای واردات مرغ می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. صادرات منجر به کمبود یا افزایش قیمت مرغ نمی‌شود. به طور میانگین در هر ماه در حدود 240 تا 250 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود اما جذب داخلی به حدود 200 تا 210 هزار تن می‌رسد.

جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر افزایش یافته به طوری که برای دو ماه پایانی سال به ۱۵۰ میلیون قطعه رسیده است. وزارت جهاد کشاورزی با همراهی بخش خصوصی برای جلوگیری از بروز نوسانات بازار در ماه رمضان و عید نوروز شرایط را به گونه‌ای مساعد کرد که طی ماه‌های دی و بهمن حدود ۳۰۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام گرفت تا هم آرامش به بازار این کالای اساسی برگردد و هم در پایان سال با نوسانی در این زمینه روبه‌رو نشویم.

با تغییر در سیاست اخیر وزارت جهاد کشاورزی و دولت در امر بازسازی، پتانسیل جوجه‌ریزی واحدهای مرغ مادر درخصوص واردات مرغ اجداد و جوجه مادری به‌عنوان پایه تولید مرغ کشور، اقدام مؤثری صورت گرفت.

افزایش میزان جوجه‌ریزی، مازاد مرغ را در کشور به همراه داشت و در همین راستا شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ۱۵ هزارتن مرغ به ارزش ۱.۲ همت خریداری کرد که به شکل مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده است. این مرغ مازاد بر نیاز بازار از ۱۴ استان خریداری شده و استان‌های مازندران، اصفهان و البرز با توجه به آمار میزان تناژ خریداری شده به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم هستند.

«حسین شیرزاد» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره این خرید حمایتی از تولیدکنندگان طیور گفته است: شرکت پشتیبانی امور دام کشور در راستای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی با توجه به روند افزایش تولید جوجه‌ریزی و امکان کاهش قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در دو مقطع مبادرت به خرید از محل مازاد تولید داخل داشته است که در مقطع اول حدود ۸ هزار تن و در مقطع دوم بیش از ۷ هزار تن خرید تنظیم بازاری و ذخایر صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اظهار کرده است: خریدهای صورت گرفته توسط شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران مستقل، زنجیره های تولید، اتحادیه‌های سازمان تعاون روستایی و تحت پوشش اتاق تعاون و تشکل‌های تولیدی است و این شرکت آمادگی دارد که به طور مستمر، مرغ مازاد را از هر یک فعالان تولیدی صنعت طیور مذکور به طور نامحدود در سراسر کشور خریداری کند.

مازاد تولید مرغ در کشور

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به افزایش میزان جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر گفت: افزایش جوجه‌ریزی تا 151 میلیون قطعه دلایل متعددی داشت از جمله اینکه سخت‌گیری کمتری در قیمت‌ها انجام گرفت و همین مسأله باعث شد سودآوری مناسبی نصیب تولیدکنندگان شود. وی اضافه کرد: زمانی که قیمت فروش افزایش پیدا کند تولیدکنندگان تشویق به افزایش جوجه‌ریزی می‌شوند. ما از همراهی وزارت جهاد کشاورزی بابت عدم سخت‌گیری بر تولیدکنندگان قدردانی می‌کنیم. علاوه بر سودآوری در فروش، امسال برخلاف سال قبل با مشکل کمبود نهاده مواجه نبودیم و نهاده به میزان کافی از یک ماه قبل تأمین شده است.

مبصری با بیان اینکه اکنون با مازاد تولید مواجه هستیم افزود: مازاد تولید، افزایش عرضه را به همراه دارد که برای حمایت از تولیدکنندگان خرید حمایتی در قالب خرید 15 هزار تن در حال انجام است. این اقدام از یک هفته گذشته توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور آغاز شده و ادامه دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ ادامه داد: بخشی از مرغ‌های خریداری شده به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شود و به جای واردات مرغ می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

مبصری تصریح کرد: دستورالعمل صادرات آمده است و اکنون هم به شکل محدود در حال انجام است و امیدواریم این روند در سال آینده با تداوم تأمین نهاده‌ها ادامه پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه صادرات منجر به کمبود یا افزایش قیمت مرغ نمی‌شود، گفت: به طور میانگین در هر ماه در حدود 240 تا 250 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود اما جذب داخلی به حدود 200 تا 210 هزار تن می‌رسد. با احتساب میزان جوجه‌ریزی، تولید مرغ ۳۰ تا ۴۰ هزارتن فراتر از نیاز کشور است که جمع‌آوری این میزان مرغ مازاد از سطح بازار علاوه بر تأمین ذخایر استراتژیک از محل داخل و جلوگیری از خروج ارز می‌تواند از زیان مرغداران به‌واسطه کاهش قیمت جلوگیری کند چراکه در شرایط کنونی هم مرغ کمتر از نرخ تمام‌شده تولید عرضه می‌شود. بنابراین صادرات محدود و خرید شرکت پشتیبانی امور دام تأثیری بر قیمت‌ها نخواهد داشت.

افزایش واردات نهاده دامی برای مرغداران

یکی از دلایل مهم در افزایش میزان جوجه‌ریزی تأمین به‌موقع و کامل نهاده دامی بوده است. وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هر‌گونه نوسان قیمتی در بازار مرغ و جلوگیری از کمبود احتمالی واردات نهاده‌های دامی را افزایش داده است به طوری که براساس آمارهای گمرک در ۱۰ماهه سال‌جاری ۱۴میلیون و ۳۷هزار تن نهاده دامی به ارزش شش میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۱۲میلیون و ۹۱هزار تن از این کالاهای اساسی به ارزش پنج میلیارد و ۹۲۸ میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات انواع نهاده‌های دامی طی این مدت به لحاظ وزنی با رشدی ۱۶درصدی و به لحاظ ارزشی با رشدی ۷درصدی روبه رو بوده‌است.

انتهای پیام/

mdi-tag دام mdi-tag واردات
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
47430
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۵:۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو