گروه فرهنگی ایران آنلاین: چند سالی است که انیمیشن به یکی از پرطرفدارترین و درآمدسازترین صنایع در سراسر دنیا تبدیل شده که تاثیرات بسیاری هم بر روی رده سنی کودک و نوجوان میگذارد و میتوان برای انتقال مضامین اخلاقی و فرهنگی از آن بهره گرفت، البته انیمیشن فقط مختص کودکان نیست، بلکه گاهی طرفدارانی با رده سنی مختلف هم از دیدن پویانمایی به وجد آمده و از آن استقبال میکنند. ایران با وجود استعدادها و ظرفیتهای خوبی که دارد در چند سال اخیر توانسته در این حوزه موفق عمل کند و با تولیدات مناسب و باکیفیت مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
در این راستا به سراغ بابک نکویی کارگردان و تهیه کننده انیمیشن رفتیم و با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه از نظر میگذرانید.
اگر تحریمها نبود اوضاع بهتری در صنعت انیمیشن حاکم بود
ایران آنلاین: وضعیت انیمیشین در ایران از نظر اقتصادی و درآمدی چگونه است؟
وضعیت اقتصادی و مالی انیمیشن به گونهای هست که در حال ادامه دادن هستیم. در حال حاضر هم انیمیشن کارها با خارج از کشور همکاری میکنند و این مورد شرایط را بهتر کرده است. با توجه به اختلاف دلار و ارز به صرفه است که پروژههایی از خارج از کشور بگیریم و فعالیت کنیم، در داخل ایران هم طبیعتاً دستمزدها بهتر شده است.
ایران آنلاین: البته کار کردن با خارج از کشور از لحاظ انتقال پول چالشهایی دارد.
بله به هر حال تحریمها تاثیر گذارند، اگر تحریمها نبود اوضاع بهتری در صنعت انیمیشن حاکم بود، ولی به هر نحوی پول خود را دریافت میکنند، ولی باز هم محدودیتهای خودش را دارد.
فروش ۶۰ میلیاردی یک انیمیشن ایرانی
ایران آنلاین: در کل میتوان گفت وضعیت انیمیشین مطلوب است؟
به نظر بنده وضعیت انیمیشن در ایران نسبت به سالهای قبل بهتر شده زیرا که سواد و دانش انجام کار افزایش یافته است. امسال انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش بیش از ۶۰ میلیارد سومین فیلم پر فروش شد و این نکته حائز اهمیت است.
اکثر افراد متخصص در زمینه تولید انیمیشن مشغول به کار هستند، یعنی یا با خارج از کشور یا داخل کشور کار میکنند و به ندرت کسی را پیدا میکنید که بیکار باشد. ولی نکته نگران کننده روند رو به رشد مهاجرت است.
![](/storage//images/1402/original/65eec983470b7.webp)
لزوم تعامل با بازار جهانی
ایران آنلاین: چه شرایطی باید فراهم شود که مهاجرت صورت نگیرد؟
اول باید قیمت تولید انیمیشن در ایران متناسب با وضعیت معیشت باشد. مسئله دوم اینکه به سمت تعامل با بازار جهانی پیش برویم. ضرورت تعامل با بازار جهانی یک اصل مهم محسوب میشود، اگر فقط متکی به سرمایههای داخل و بودجه داخلی باشیم این مسئله کوچک میشود. اگر بتوانیم با بازارهای جهانی تعامل کنیم و تولیداتمان وارد بازار جهانی شود، جای امیدواری است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای بهبود صنعت انیمیشن حمایتی دارد؟
نهادها و ارگانهای دولتی همیشه حمایت میکنند و این حمایت هم جزو وظایف و رسالت آنها است و همیشه هست، ولی چگونگی کیفیت این حمایت مورد سوال است.
نیروی کار؛ یکی از دغدغههای صنعت انیمیشن
ایران آنلاین: بزرگترین چالشی که با آن رو به رو هستید، چیست؟
چالشها دو بعد هستند. یک بعد بهعنوان یک استدیودار و کسی که تولید انبوه میکند، یک بعد دیگر هم کسی که بهعنوان یک نیروی هنری و فنی مشغول کار است. انیمیشنسازی یک شکل واحدی نیست و افرادی هم که در صنعت انیمیشن مشغول هستند، خیلی متنوع و متفاوت فعالیت میکنند و هرکدام دغدغه خاص خودشان را دارند.
من در حال حاضر با دغدغه نیروی کار، شرایط تولید و هزینههای بالا مواجه هستم. همچنین پروژههای انیمیشن زمانبر هستند و ممکن است برای هر پروژه نیاز باشد دو یا سه سال وقت گذاشت. امسال با یک عدد و رقم کار برآورد میشود اما وقتی که پروژه به انتها میرسد ممکن است، هزینهها دو برابر شده باشد، این مسئله واقعاً یک چالش است.
ایران آنلاین: راه حل این مسئله چیست؟
این راه حل به اقتصاد کشور برمیگردد، باید این مسئله را در اقتصاد کشور جستوجو کرد و تورم را کنترل کرد. در حال حاضر تورم ۴۰درصدی وجود دارد. این مسئله برای همه کشورهاست ولی به هر حال باید به فکر راه حلی بود. در غیر این صورت با این شرایط روز به روز اوضاع صنعت انیمیشن سختتر خواهد شد. در هرصورت ایران دارای ظرفیت و استعدادهای بسیاری در صنعت انیمیشن است و این شایستگی را دارد که موفقتر از اینی که هست، پیش برود.
انتهای پیام/