دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا بازگشت

جاذبه‌های سفر نوروزی در ایران/ ۴

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

شهر همدان سرشار از مناطق تاریخی و گردشگری است و با نگاه کردن به هر گوشه این شهر تاریخی آثار و بناهای ماندگار از پدران و اجدادمان به چشم می‌خورد؛ چراکه هگمتانه در دیرباز مورد توجه پادشاهان ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده است و امروز میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
دانلود

گروه اجتماعی ایران آنلاین: پایتخت اولین حکومت ایران، در دوره مادها، یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان به شمار می‌رود و نام آشنای هگمتانه نیز از همان زمان بر شهر همدان برجای مانده است.

بی‌شک شهر همدان همانند یک کتاب تاریخی کهن و قطور بوده که گوشه گوشه آن مملو از یادگاری‌های تاریخی و طبیعی است. هر کدام از این یادگاری‌ها تاریخ و قصه‌های بسیاری را به خود دیده‌اند که افراد را به سفر در تاریخ و طبیعت ایران دعوت می‌کنند.

موزه‌ها، بناهای تاریخی، آرامگاه‌های مشاهیر، آثار باستانی، جاذبه‌های طبیعی و… از دیدنی‌های این شهر کهن محسوب می‌شوند که هرکدام حال‌وهوای خاص خود را دارند. پس اگر شهرگردی تاریخی و فرهنگی برایتان جذاب است یا اهل طبیعت‌گردی هستید، ما نیز بازدید از شهر همدان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

غار علیصدر در همدان حرف اول را می‌زند. این غار که بیست‌وسومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران است، یکی از طولانی‌ترین غارهای آبی در جهان محسوب می‌شود که در شمال‌غربی همدان، شهرستان کبودرآهنگ و در روستای علیصدر واقع شده است و قدمتی بیش از ۱۹۰ میلیون سال دارد. این درحالی است که تا به حال حدود ۱۲ کیلومتر از مسیر این غار شناسایی شده و فقط دو و نیم کیلومتر از آن برای گردشگران قابل بازدید است.

به جرات می‌توان گفت که تماشای فضای درونی این غار در مسیر طولانی قایق‌سوای، چیزی شبیه به خواندن یک کتاب زمین‌شناسی از نزدیک است.

چشمه فرشته همدان

چشمه فرشته همدان یا چشمه فرشته یکی از چشمه‌هایی است که در دل کوه الوند می‌جوشد. این چشمه باعث شده که طبیعت سرسبز و زیبایی در ناحیه اطراف ایجاد شود. از آب آن برای آبیاری باغ‌ها در روستای سیلوار و مردابیگ استفاده می‌شود.

سنگ‌نوشته‌های گنجنامه در دشت میشان

دشت یا میدان میشان همدان، محلی برای طبیعت‌گردی در این شهر است که جاهای دیدنی همدان از جمله آبشار و سنگ‌نوشته‌های گنجنامه در آن قرار دارد. دشت میشان نزدیک به قله الوند است و جلوه سرسبز طبیعت را برای گردشگران طبیعت‌دوست به‌نمایش گذاشته است.

تخت نادر، مسیر صعود به قله الوند

تخت نادر یکی از زیباترین دشت‌هایی است که در مسیر صعود به قله الوند از کوهنوردان استقبال می‌کند.

تالاب آبشینه

تالاب آبشینه یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر کهن محسوب می‌شود که پشت سد خاکی آبشینه تشکیل شده و این تالاب زیبا، زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی است که در حال حاضر شکار در آن ممنوع است؛ چراکه پرندگانی مانند پلیکان، چوبیا، حواصیل، فلامینگو، کشین و… جزو پرندگانی هستند که به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

وسیع‌ترین تپه تاریخی ایران در همدان

تپه هگمتانه که وسیع‌ترین تپه تاریخی ایران نیز شناخته می‌شود یکی از دیدنی‌های همدان است که شگفتی بسیاری دارد. از شگفتی‌های این شهر باستانی می‌توان به معماری و طرح ساختارمند هگمتانه اشاره کرد. معابر مفروش، کانال‌های آب‌رسانی، استفاده از آجرهای مربع‌شکل و منظم بخشی از شگفتی‌های معماری این شهر هستند. در حفاری‌های انجام شده در این تپه، چندین لوح زرین به نام‌های داریوش دوم، اردشیر دوم و … کشف شده است.

همچنین کوزه‌های شکسته، جام‌های نقره، ظروف طلا، ستون‌های سنگی و… از دیگر آثار باستانی کشف شده در این تپه تاریخی به شمار می‌روند. این آثار در موزه آثار باستانی واقع در همین شهر نگهداری می‌شوند.

از دیگر آثار باستانی همدان می‌توان به کلیسای گریگوری استفان نیز اشاره کرد که در قسمت شرقی تپه هگمتانه واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۶۷۶ میلادی بنا شده که هم اکنون در محوطه تاریخی تپه هگمتانه قرار دارد.

مجسمه شیرسنگی

مجسمه شیرسنگی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی همدان برای عاشقان تاریخ است. این مجسمه در میان میدانی با همین نام قرار گرفته که برخی آن را یادگاری برجای مانده از دوران مادها و برخی از دوران اشکانیان می‌دانند.

گنبد علویان از آثار تاریخی همدان

گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری پس از اسلام در همدان است. گنبد علویان که از یادگاری‌های برجای مانده از دوران سلجوقیان به شمار می‌رود، در ابتدا به عنوان مسجد توسط خاندان علویان بنا شده است. در سال‌های بعد با ساخت سردابی در زیر این بنا به مقبره خانوادگی علویان تبدیل شد. هرچند این بنا درحال حاضر گنبدی ندارد، اما نام او از گنبدی که در گذشته‌ داشته‌، گرفته شده است.

برج قربان

برج قربان از دیگر جاهای تاریخی همدان است که در گذشته این مجموعه شامل مدرسه، مسجد، کتابخانه، خانقاه و … بوده است. در حال حاضر تنها این برج از آن مجموعه عظیم باقی مانده است. برج قربان از برج‌های مقبره‌ای با ارتفاع ۱۶ متر است. قدمت این برج تاریخی را به قرن ششم تا هشتم هجری می‌دانند.

در این بنای تاریخی هیچ کتیبه‌ای وجود ندارد، به همین دلیل سال دقیق ساخت و نام سازنده آن مشخص نیست. برج قربان محل دفن شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی از بزرگان ادب و جمعی از امرای سلجوقی است.

آرامگاه اِستِر و مُردِخای

آرامگاه استر و مردخای از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان در ایران و جهان است. این آرامگاه از دیگر مکان‌‌های دیدنی همدان به شمار می‌رود که به ثبت ملی رسیده است. بنای فعلی این آرامگاه در قرن هفتم هجری بر روی بنای قدیمی ساختمانی که متعلق به قرن سوم هجری بوده، بنا شده و معماری این بنای تاریخی به سبک بناهای اسلامی است. در این آرامگاه یک جلد کتاب تورات با قدمت بسیاری روی پوست آهو کشف شده است که هم‌اکنون در سازمان میراث فرهنگی همدان نگهداری می‌شود.

آرامگاه بوعلی‌ سینا

آرامگاه بوعلی سینا از مکان‌های دیدنی همدان به شمار می‌رود که بنای آن متعلق به دوره قاجار است. طرح و نقشه بنای به سبک معماری دوره‌ای که بوعلی‌ سینا، در آن زندگی می‌کرده، از روی قدیمی‌ترین بناهای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس اقتباس شده‌ است.

دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام در طراحی این بنا تلفیق شده‌اند. در حال حاضر علاوه بر مقبره بوعلی‌ سینا در تالار جنوبی این بنا موزه‌ای فعال است. در این موزه سکه، سفال، برنز و سایر اجسام کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی نگهداری می‌شود. همچنین در تالار شمالی بیش از هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی قرار دارد.

آرامگاه بابا طاهر عریان

آرامگاه بابا طاهر عریان در بالای تپه‌ای کم‌ ارتفاع در شهر همدان قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. بنای فعلی این آرامگاه با طرحی هشت ضلعی در میدانی مستطیل شکل در سال ۱۳۴۴ بنا شده است. قدمت آرامگاه اصلی مشهورترین دوبیتی سرای ایران به دوره سلجوقیان و قرن ششم می‌رسد.

خانه لطفعلیان یا موزه ملایر

خانه یا موزه لطفعلیان یک بنای دو طبقه با حیاط اندرونی و بیرونی است که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. این خانه یکی از جاهای دیدنی همدان است که پس از بازسازی، درهای آن با عنوان موزه ملایر به روی بازدیدکنندگان باز شد.

غار آکواریوم همدان

غار آکواریوم نوعی غار مصنوعی است که فضای آن دقیقا مطابق به غارهای واقعی شبیه‌سازی شده است. غار آکواریوم همدان، تنها غار آکواریوم ایران است که در دهکده توریستی گنجنامه قرار گرفته. این غار با الهام از غار علیصدر در سال ۱۳۹۰ شمسی ساخته شده و بازدیدکنندگان را راهی یک سفر علمی جذاب می‌کند.

می‌توان گفت تقریبا تمامی دیدنی‌های همدان دارای یک موزه مستقل هستند. موزه هگمتانه، موزه بوعلی‌ سینا، موزه حمام تاریخی قلعه، موزه تاریخ طبیعی همدان، موزه سفال، موزه مفاخر و مشاهیر همدان و … برخی از موزه‌های محبوب در شهر همدان هستند.

انتهای پیام/

mdi-tag جاذبه‌های گردشگری mdi-tag گنجنامه همدان mdi-tag تعطیلات نوروزی
پرونده

جاذبه‌های سفر نوروزی در ایران

در این پرونده با توجه به نزدیک شدن به ایام عید به معرفی تعدادی از جاذبه‌های ایران که می‌توانند مقصد سفر مسافران نوروزی […]

mdi-card-text-outline ۵
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
49595
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-folder-outline پرونده
جاذبه‌های سفر نوروزی در ایران
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۴:۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۴:۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو