یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران بازگشت

تهیه کننده سینمای انیمیشن در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

محمدامین همدانی گفت: در سال‌های آینده با مدیریت و زیباتر جلوه دادن زمینه‌های فرهنگی ایران از جمله آداب، فرهنگ مذهبی، خوراک، پوشاک و موسیقی باید به بستری مناسب، غیر اغراق‌آمیز و جذاب برسیم تا عرصه صادرات برای صنعت انیمیشن سهل شود.
دانلود

گروه فرهنگی ایران آنلاین: چند سالی است که انیمیشن به یکی از پرطرفدارترین و درآمدسازترین صنایع در سراسر دنیا تبدیل شده که تاثیرات بسیاری هم بر روی رده سنی کودک و نوجوان می‌گذارد و می‌توان برای انتقال مضامین اخلاقی و فرهنگی از آن بهره گرفت، البته انیمیشن فقط مختص کودکان نیست، بلکه گاهی طرفدارانی با رده سنی مختلف هم از دیدن پویانمایی به وجد آمده و از آن استقبال می‌کنند. ایران با وجود استعدادها و ظرفیت‌های خوبی که دارد در چند سال اخیر توانسته در این حوزه موفق عمل کند و با تولیدات مناسب و باکیفیت مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

در این راستا به سراغ محمدامین همدانی تهیه کننده انیمیشن رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

لزوم افزایش کیفیت انیمیشن‌ها برای حضور در بازار جهانی

ایران آنلاین: وضعیت اقتصادی انمیشن در ایران به چه صورت است؟

نمی‌توانم بگویم که خوب است. مشکلات اقتصادی به همان اندازه که باقی حوزه‌ها را دستخوش تغییر قرار داده، حوزه‌ انیمیشن را هم در برگرفته است. چنان‌چه که بیشتر شرکت‌های کوچک انیمیشن یا منحل شدند یا در قالبی بزرگ‌تر به هم پیوسته‌اند. از طرف دیگر نبود بودجه فرصت‌های ریسک کردن و آزمون و خطا را از شرکت‌ها گرفته است، چرا که یک اشتباه می‌تواند به معنای پایان کار یک شرکت باشد.

البته در این وانفسا، شرکت‌ها به دنبال راه‌حل‌های دیگری برای زنده نگه داشتن خود بودند. از این میان می‌توان به بالا بردن کیفیت کارها برای حضور در بازار جهانی و به دست آوردن درآمدی دلاری اشاره کرد که هم در وقت و هم در زمان صرفه‌جویی قابل‌توجهی می‌شود. اما به طور کلی کسی منکر شرایط سخت ایجاد شده به واسطه‌ی اقتصاد برای همه‌ زمینه‌های کاری نیست.

وجود یک واحد تحقیق و توسعه؛ نیاز اساسی شرکت‌های انیمیشن

ایران آنلاین: با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

انیمیشن در شاخه‌ هنر-صنعت قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث شده که با چالش‌های هر دو حوزه دست و پنجه نرم کند. در بخش صنعتی برای به روز کردن سیستم‌ها، تلاش برای همگام بودن با دانش جهانی با چالش مواجهیم، وجود یک واحد تحقیق و توسعه در هر شرکت نیازی اساسی به حساب می‌آید که نبودنش حتی ممکن است به ساختار شرکت‌های انیمیشنی صدمه بزند.

از طرف دیگر بعد هنری انیمیشن است که طبیعت کاری متفاوتی را با شرکت‌های حوزه‌های کاری دیگر می‌طلبد. فضای هنری باید فضایی خلاقانه، مشارکتی و دوستانه باشد که در عین پیش‌برد کارها، با هم‌افزایی نیروها پروژه رشد پیدا کند. گاهی ایجاد چنین فضایی سخت و مخاطره‌آمیز می‌شود، چرا که در شرایط نامناسب اقتصادی معمولا اولین بخشی که مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد، بخش هنری است.

جدای این در بخش هنری چالش‌های متفاوت‌تری وجود دارد، مثلا اختلافات فرهنگی با باقی کشورها که گاهی می‌توانند بازار بالقوه‌ محصولات ما باشند و برای همین تحقیق در مورد حوزه‌های فرهنگی هم بخشی از چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم. همچنین تلاش برای رسیدن به زبان بصری و شیوه داستان‌گویی‌ که تا حدی حال و هوای ایرانی را در خودشان داشته باشند.

البته ما ادعا نمی‌کنیم به هدفی که می‌خواستیم رسیدیم ولی برای رسیدن به اهدافی که مدنظر داریم، تلاش و ممارست می‌کنیم.

تلاش برای رسیدن به بازاری سودده؛ دغدغه‌ همیشگی بازی‌سازان

راه‌های مقابله با چالش‌هایی که مطرح کردید چیست؟ باید چه کاری صورت گیرد؟

برطرف کردن بعضی از این معضلات توسط نیروهای متخصص و کارشناسان امر برطرف می‌شود. تلاش برای رسیدن به بازاری سودده، کسب مشتری وفادار و بالا بردن سطح کیفی کارها دغدغه‌ای همیشگی است که نه تنها ما بلکه تمامی شرکت‌های دوست و رقیب هم با آن درگیر هستند و البته که همه برای برطرف کردن مشکلات پیشرو تلاش می‌کنیم اما بخشی از این مشکلات، به دلیل ماهیت متغیر بازار، بسته به هوشمندی و واکنش لحظه‌ای باید در نظر گرفته شود.

استفاده از جلوه‌های فرهنگی ایران در تولید انیمیشن

نقاط قوت انیمیشن در ایران چیست؟

به طبع نقاط قوت ما در عرصه جهانی، بخش فرهنگی یا به قول خود غربی‌ها دید شرقی موجود در فضاهای کاری ما هست که برای آن‌ها جذابیت دارد. شاید حتی در سال‌های آتی با مدیریت و زیباتر جلوه‌ دادن زمینه‌های فرهنگی خاص خودمان از جمله آداب،‌ فرهنگ مذهبی، خوراک، پوشاک و موسیقی به بستری مناسب، غیر اغراق‌آمیز و جذاب برسیم تا هم کار را در عرصه صادرات فرهنگی از جمله انیمیشن سهل کند و هم باعث جذب توریست‌های بیشتر به کشور شود. شاید در نگاه اول این حرف غلو شده به نظر بیاد ولی کشورهای زیادی در سراسر دنیا هستند که در این حرکت موفق بودند و ما هم با تلاش می‌توانیم به این سطح مطلوب برسیم. البته که هنوز راه پر فراز و نشیبی را هم در پیش داریم.

هرچند باید اضافه کنم که نقاط قوت ما محدود به بخش فرهنگی نمی‌شود. شاید بشود گفت در طول این سال‌ها با افزایش تسلط بر زبان و وجود نرم‌افزارهایی که عموما به صورت رایگان در اختیار بخش جوان، کارآموز و جویای دانش قرار داشته، می‌شود ادعا کرد که دانش فنی نیروها در حال حاضر در سطح کشورها و شرکت‌های هم رده خودمان و حتی بالاتر بی‌نظیر و حتی کم‌نظیر است.

گذر زمان بر کیفیت انیمیشن تاثیر می‌گذارد

وزارت فرهنگ و ارشاد کمک و حمایتی انجام می‌دهد؟

قطعا این وزارتخانه تلاش خود را برای کمک و رشد تمامی حوزه‌های فرهنگی به کار می‌برد. البته به نظرم اختلافی همیشگی بین تهیه‌کنندگان و وزیران محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد. بخشی از این اختلافات شاید به برخورد سلیقه‌‌ای وزرای امر با تولیدات زمان خودشان باشد که در مواردی پخش و گرفتن مجوز سهل‌تر و بعضا سخت‌تر بوده است. از همین رو هم تولیدات فرهنگی‌ای مثل انیمیشن که گاهی سه یا چهار سال زمان صرف ساخت آن‌ می‌شود، صدمات جبران‌ناپذیری می‌بینند.

تولیدات انیمیشنی مانند تولیدات سینمایی نیستند و گذر زمان، بر کیفیت خروجی آن تاثیر مستقیمی می‌گذارد، به طوری‌که کیفیت و جزئیات انیمیشنی که دو سال وقت صرف تهیه‌ آن شده ممکن است با یک ماه تاخیر در اکران، با پیشرفت باقی کمپانی‌ها و استودیوهای جهانی به ذوق مخاطب بزند که همین امر گیشه و بازار فروش کار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

بهار خسروی
mdi-tag سینمای انیمیشن mdi-tag وزارت فرهنگ
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
49620
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۵:۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۶:۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو