چهارشنبه، ۰۶ تیر ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left ایمن به مسافرت نوروزی برویم بازگشت

«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

بسیاری از تصادفات رانندگی ایران در جاده‌های خطرناک کشور رخ می‌دهند و میزان تلفات جاده‌ای هرساله در ایام نوروز به اوج خود می‌رسد.
دانلود

گروه اجتماعی ایران آنلاین: تصادفات جاده‌ای و درون شهری یکی از معضلات بسیار حائز اهمیت است که خسارت‌های مالی زیاد و صدمه دیدن افراد را در پی دارد و در صورت شدت حادثه حتی مرگ بسیاری از هموطنانمان را رقم می‌زند.

بسیاری از تصادفات رانندگی ایران در جاده‌های خطرناک کشور رخ می‌دهند و این جاده‌ها سالانه مسئولیت ۷۵ درصد از حوادث رانندگی را بر عهده دارند. براساس آمار و گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان ۱۷۵ کشور، رتبه ۱۱۳ را در کمترین تلفات جاده‌ای دارا است، در نتیجه جزو کشورهای پرتلفات در حوادث جاده‌ای محسوب می‌شود.

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های گسترده‌ای که تاکنون انجام شده یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در وقوع حوادث رانندگی، ساخت بزرگراه‌ها با استانداردهای پایین است؛ این در حالی است که هر ساله بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های خطرناک ایران جان خود را از دست می‌دهند و بسیاری دچار صدمات جبران ناپذیر می‌شوند.

جاده‌های کوهستانی با ارتفاعات بالا و مسیرهای پرتردد طولانی از جمله جاده‌های خطرناک ایران هستند که بر اساس آمارهای رسمی، استان‌های سمنان، کرمان و مرکزی بالاترین آمار تصادف رانندگی را دارند. تردد بالا در مسیرهای ارتباطی این استان‌ها، طولانی بودن جاده‌ها و وجود بخش‌های کویری در این مسیرها از دلایل اصلی وقوع تصادفات در آن‌ها گزارش شده است.

پس از وضعیت نامناسب راه عواملی همچون شرایط نامساعد جوی و طولانی شدن زمان رانندگی و خستگی رانندگان از مهم‌ترین عوامل وقوع حوادث در این جاده‌ها به شمار می‌روند؛ از این رو می‌توان این نتیجه را دریافت که آزادراه‌ها و بزرگراه‌های با کیفیت در استان‌های البرز و تهران با وجود آمار تردد بسیار بالا، به دلیل رسیدگی مناسب و دارا بودن ابزارهای کنترل تخلفات به‌روز کمترین حوادث رانندگی را داشته‌اند.

ایمنی خودرو، کیفیت راه و کیفیت رانندگی افراد بر تعداد تصادفات رانندگی موثر است؛ چراکه برخی از رانندگان به واسطه حرکت با چراغ خاموش در شب، صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی، خوردن و نوشیدن پشت فرمان، رعایت نکردن فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت، حرکات نمایشی هنگام رانندگی، بی‌توجهی به علائم راهنمایی رانندگی، مشاجره در داخل خودرو، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن و مصرف شربت یا قرص‌های مسکن و خواب‌آور صدمات جبران‌ناپذیری را به خود و دیگر افراد وارد می‌کنند.

همچنین می‌توان از خستگی، خواب‌آلودگی، انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز به عنوان مهم‌ترین تخلفات انسانی که بیشترین میزان تصادفات جاده‌ای را ایجاد می‌کنند، یاد کرد.

هشدار نسبت به تصادفات منجر به فوت در نوروز

پلیس راهنمایی و رانندگی همواره با گذاشتن گشت‌های متعدد در مسیرهای درون شهری و برون شهری سعی در کنترل عبور و مرور رانندگان دارد. این درحالی است که میزان تلفات جاده‌ای هرساله در ایام نوروز به اوج خود می‌رسد؛ به گونه‌ای که سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا از آغاز طرح نوروزی پلیس راهور در ۲۴ اسفندماه خبر داد و اعلام کرد که بیش از ۸۷ هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در این طرح در آماده‌باش کامل هستند؛ با این حال اما طی دو روز گذشته یعنی ۲۴ و ۲۵ اسفندماه ۷۴ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و هزار و ۷۱۷ نفر مجروح شدند.

او همچنین اظهار کرده که جمعیت کشور برابر آمار مراجع رسمی حدود هفت درصد و تعداد وسائل نقلیه ۴٫۸ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد افرادی که گواهینامه گرفته‌اند سه درصد و ترددها ۶٫۶ درصد افزایش را به خود اختصاص داده که این مؤلفه‌ها مستقیما بر سوانح رانندگی مؤثر است.

این در حالی است که به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، عدم توجه به جلو، عدم کنترل وسایل نقلیه و خستگی و خواب‌آلودگی عامل ۶۰ درصد از تصادفات بود و امسال حدود ۲۲٫۹ درصد از جانباختگان تصادفات راننده، ۲۲٫۷ موتورسواران، ۳۴٫۸ سرنشینان و ۱۹٫۶ درصد عابران پیاده بودند. بر این اساس ۵۱ درصد از جانباختگان تصادفات در صحنه، شش درصد حین انتقال و ۴۳ درصد در مراکز درمانی جان باختند.

سردار حسینی همچنین اعلام کرده است که امسال ۲۹ هزار و ۵۱۳ فقره گواهینامه به مرز ابطال رسیده که از این تعداد پنج هزار و ۹۴۳ فقره ضبط و به الباقی هشدار داده شده است؛ طی سال جاری برای ۲۸۶ هزار و ۵۸۵ دستگاه خودرو به دلیل خلافی بیش از یک میلیون تومان شکایت ثبت و به مالک خودرو هم اطلاع‌رسانی شده است. همچنین بالغ بر دو میلیون و ۹۰۰ هزار پیامک تخلف و ۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار پیامک اولیه ارسال شده است. این در حالی است که تخلف سرعت غیرمجاز بیشترین تخلف سال ۱۴۰۲ بود و برای سرعت غیر مجاز ۵۴ میلیون و ۷۳۳ هزار مورد جریمه صادر شد.

این آمار می‌گوید باید سرعت را مدیریت کنیم؛ چراکه میزان ۵۱ درصد جانباختن در صحنه حادثه و صدور بیش از ۵۴ میلیون قبض جریمه نشان از سرعت بالا و بی‌احتیاطی دارد.

بایدها و نبایدهای رانندگی ایمن

از این رو رانندگان باید همواره سرعت مجاز را رعایت و با توجه به شرایط جاده و آب و هوا، سرعت خود را تنظیم کنند. همچنین در شب و شرایط نامناسب آب و هوا، از روشنایی خودرو استفاده کنند تا دید بیشتری داشته باشند و دیگر رانندگان نیز متوجه حضور آن‌ها شوند.

رعایت فاصله مطمئنه با سایر خودروها از جمله مواردی است که اغلب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و در صورت وقوع تصادف حتی تصادفات زنجیره‌ای را در پی دارد، لذا رانندگان باید همواره فاصله مناسب با خودروهای اطراف خود را حفظ کنند تا در صورت لزوم بتوانند به سرعت خودرو را متوقف کنند.

همچنین رانندگان پیش از شروع سفر حتما از وضعیت جاده، شرایط آب و هوا و مسیر مورد نظر خود آگاه شوند و همواره در طول مسیر کمربند ایمنی خود و سایر سرنشینان را بسته نگاه دارند و به منظور افزایش ایمنی از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که راننده را دچار اختلال حواس‌پرتی می‌کند، بپرهیزند.

رانندگان باید در صورت طولانی بودن سفر ، به استراحت منظم توجه کنند و همیشه بهبود مهارت‌های خود در رانندگی و آگاهی از قوانین رانندگی را در نظر گیرند و پیش‌بینی مسیر و آنچه در پیش دارند و توجه به علائم و نشانه‌های جاده را در دستور کار قرار دهند و از استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و هرآنچه که تمرکز و امنیت راننده و مسافر را تهدید می‌کند، خودداری کنند.

انتهای پیام/

غزال ساری‌اصلان
mdi-tag نکات ایمنی mdi-tag سفر ایمن mdi-tag تعطیلات نوروزی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
49631
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۶:۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۶:۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو