پنج‌شنبه، ۰۷ تیر ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه بازگشت

بازی‌ساز ایرانی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

حبیب داستانی بنیسی گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تقویت تولید بازی‌های دیجیتالی غیر مضر و تعمیم سواد بازی‌های دیجیتالی است. هدف رسیدن به جایگاه نخست غرب آسیا در زمینه تولید و انتشار بازی‌های رایانه‌ای است.
دانلود

گروه فرهنگی ایران آنلاین: برنامه هفتم توسعه یک برنامه پنج ساله (از ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷) برای نظام جمهوری اسلامی ایران است. این برنامه شامل ۲۲ فصل و ۷ بخش مختلف است که مشمول بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی، اداری، حقوقی و قضایی است. در دولت سیزدهم این لایحه تصویب و توسط سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

با توجه به اهمیت صنعت بازی در انتقال مفاهیم فرهنگی و ارزآوری برای کشورها در برنامه هفتم توسعه به صنعت بازی هم اشاره شده است. به همین منظور با حبیب داستانی بنیسی مدیرعامل نخستین شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای در ایران که در تهیه پیش‌نویس بندهای مربوط به بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه نقش داشته است به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

رفع زیرساختی مشکلات تولید و توسعه بازی در کشور

ایران آنلاین: چه شد که به نوشتن برنامه هفتم توسعه روی آوردید؟

مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهران از ما درخواست کردند تا سیاست‌های کلی و پیشنهادی خود را درباره بازی‌های دیجیتالی برای درج در برنامه هفتم توسعه کشور تدوین کنیم. تیر سال گذشته این درخواست ابلاغ شد و پیش‌نویسی با کمک یکی از مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آماده کردیم. ۲ جلسه در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و بعد هم ۲ نفر از کارشناسان مرکز مطالعه این طرح را مورد بررسی قرار دادند. نهایتا ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ به صورت رسمی در مرکز تحقیقات جهت استفاده نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

در این پیش‌نویس، هدفمان هم این بود که به صورت زیرساختی مشکلات تولید و توسعه بازی در کشور برطرف شود. از ویژگی‌های این متن جامعیت آن نسبت به ابعاد مختلف صنعت بازی‌های دیجیتالی است. این قوانین شامل آموزش، پژوهش، سواد بازی، تولید، توسعه و… که با نگاه ایجابی و با هدف توسعه صنعت بازی نوشته شد.

هدف رسیدن به جایگاه نخست غرب آسیا در تولید و انتشار بازی‌های رایانه‌ای

ایران آنلاین: چه پیشنهاداتی برای سند هفتم توسعه ارائه کردید؟

اول یک رویکرد و یک هدف اعلام کردیم و ۸ اقدام ذیل آن تعریف شد. رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تقویت تولید بازی‌های دیجیتالی غیر مضر و تعمیم سواد بازی‌های دیجیتالی است. هدف هم رسیدن به جایگاه نخست غرب آسیا در زمینه تولید و انتشار بازی‌های رایانه‌ای است.

ایران آنلاین: درباره ۸ اقدام هم بگویید.

۸ اقدام در این راستا تعریف شد که به آن اشاره می‌کنم.

۱. ایجاد، ارتقا و سامان‌دهی آموزش‌های علمی و مهارتی مطالعات در تولید بازی‌ها.
۲. تقویت و سامان‌دهی طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های علمی و فنی بازی‌های دیجیتالی.
۳. توسعه سواد بازی‌های دیجیتالی و تفکر انتقادی درباره بازی‌های دیجیتالی.
۴. تصویب قانون کپی‌رایت در خصوص بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی.
۵. سامان‌دهی سازوکار اعطای مجوز به بازی‌های دیجیتالی داخلی و خارجی.
۶. فراهم کردن بستر توزیع سریع، گسترده، نظامند بازی‌ها و نظارت بر مبانی تولید آن‌ها.
۷. حمایت همه جانبه از تولید بازی‌های غیر مضر داخلی و اقتصاد ضریب ویژه برای تولیدکنندگان بازی‌های ایرانی و اسلامی و موضوعات مهم کشور مثلا خانواده.
۸. تدوین و اجرای قوانین و مقررات مورد نیاز برای بازی‌ها در سطوح مختلف.
این ۸ مورد اقداماتی بود که بعد از بررسی‌های مختلف به آن رسیدیم.

درآمد ایران از صنعت بازی بیشتر از فروش نفت می‌شود

ایران آنلاین: کدام یک از این ۸ اقدام در این برنامه تصویب شده است؟

نسخه اول آن را که دیدم هیچ‌کدام از متن‌های آماده شده در آن نیامده بود، فقط یک کلمه بازی در آن لحاظ شده بود. بعدا شنیدم حدود ۳ پاراگراف درباره بازی‌های رایانه‌ای به آن اضافه شده است.

ایران آنلاین: چرا این ۸ اقدام به طور کامل در سند هفتم توسعه نیامده است؟

خیلی از افراد هنوز هم به اهمیت بحث بازی‌ها پی نبرده‌اند. این صنعت را سرسری در نظر می‌گیرند و به اقتصاد و فرهنگ آن توجهی نمی‌شود. درآمد برخی از کشورها در حال حاضر از صنعت بازی است. اگر تلاش کنیم درآمد ایران از صنعت بازی حتی بیشتر از فروش نفت در کشور می‌شود. عدم شناخت صنعت مهم بازی باعث بی‌توجهی می‌شود.

انتهای پیام/

بهار خسروی
mdi-tag بازی سازی mdi-tag سند هفتم توسعه mdi-tag بنیاد ملی بازی های رایانه ای mdi-tag صنعت بازی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
49698
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۲:۵۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۳:۳۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو