یکشنبه، ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left بعد از افغانستان، امریکا به دنبال خروج از خلیج فارس… بازگشت

بعد از افغانستان، امریکا به دنبال خروج از خلیج فارس است

از سال ۱۹۷۱ که انگلیس از خلیج‌فارس خارج شد، ایالات متحده به‌صورت دومینووار جایگزین انگلیس در این منطقه شد. اوج حضور نظامی امریکا در این منطقه به سال‌های ۱۹۹۰تا ۲۰۰۳ برمی‌گردد که امریکا اقدامات نظامی علیه افغانستان و عراق انجام داد.
دانلود

روزنامه ایران: از سال 1971 که انگلیس از خلیج‌فارس خارج شد، ایالات متحده به‌صورت دومینووار جایگزین انگلیس در این منطقه شد. اوج حضور نظامی امریکا در این منطقه به سال‌های 1990تا 2003 برمی‌گردد که امریکا اقدامات نظامی علیه افغانستان و عراق انجام داد. حال با وجود حضور نظامی بیش از سه دهه در خلیج فارس و غرب آسیا، یکی از سؤال‌های اساسی این است که آیا ایالات متحده از منطقه خلیج فارس به‌طور اخص و منطقه غرب آسیا به‌طور اعم خارج خواهد شد. برای پاسخ به این سؤال باید به تحولات و متغیر‌های دو دهه اخیر نگریست. استراتژیست‌های امریکا برای حضور امریکا در مناطق مختلف، دو دکترین عرضه کرده‌اند؛
دو دیدگاه به‌طور مداوم بر بحث کنونی غالب بوده است: تعادل فراساحلی در مقابل تعامل عمیق. در هسته اصلی این بحث، اختلاف‌نظر عمیقی در مورد مزایای ناشی از ادامه تعهدات امنیتی ایالات متحده در خارج وجود دارد. حامیان تعادل فراساحلی و تعامل عمیق در مورد میزان مسئولیت مستقیم ایالات متحده برای تضمین امنیت بین‌المللی متفاوت هستند.
در واقع، استراتژی موازنه‌سازی فراساحلی کاهش تعهدات امنیتی ایالات متحده در خارج از کشور را عمدتاً با کاهش حضور نظامی امریکا و واگذاری مسئولیت اصلی حفظ ثبات منطقه به بازیگران محلی می‌طلبد. برعکس، استراتژی تعامل عمیق مستلزم ادامه تعهدات امنیتی جهانی ایالات متحده با حفظ حضور نظامی پیشرو ایالات متحده و مسئول مستقیم ثبات مناطق فراتر از نیمکره غربی است.
حامیان استراتژی تعامل عمیق، استدلال می‌کنند که حضور نظامی قوی ایالات متحده «خطر یک درگیری خطرناک را کاهش می‌دهد» تعهدات امنیتی ایالات متحده، دولت‌هایی را که تمایل به هژمونی منطقه‌ای دارند، از فکر توسعه باز می‌دارد و شرکای ایالات متحده را از تلاش برای حل مشکلات امنیتی به‌تنهایی به روش‌هایی که در نهایت منجر به تهدید سایر کشورها می‌شود، منصرف می‌کند همچنین نظریه‌پردازان این دکترین اعتقاد دارند که کاهش تعهدات امنیتی ایالات متحده «تأثیر بی‌ثبات‌کننده‌تری را که سیاست ایالات متحده قبلاً خفه کرده بود، آزاد می‌کند. ممکن است رقابت‌های امنیتی که مدت‌ها خوابیده بودند، دوباره بیدار شوند، زیرا کشورها با شدت بیشتری خود را مسلح کردند. تضادهای تاریخی بین رقبای قدیمی ممکن است در غیاب حضور قوی ایالات متحده و اطمینان‌خاطری که این کشور ایجاد می‌کند دوباره ظهور کند.
از سوی دیگر، حامیان استراتژی متعادل‌سازی فراساحلی (موازنه فراساحلی) معتقدند که ایالات متحده باید تعهدات امنیتی خود را در خارج کاهش دهد. استفان والت نظریه‌پرداز این دکترین معتقد است تعادل در خارج از کشور استراتژی بزرگ ایده‌آل برای دوران هژمونی امریکاست. قدرتی که این برتری بر آن استوار است را در اختیار می‌گیرد و ترسی که این قدرت را برانگیزد به حداقل می‌رساند.
این دو دکترین در طول 4 دهه اخیر به صورت تجربی در مناطق مختلف آزمون شده است. اما به‌نظر می‌رسد که دکترین موازنه فراساحلی در حال غالب شدن در امریکاست. این موضوع در میان رؤسای‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه یکسان است. هرچند به سه دلیل مهم خلیج فارس برای ایالات متحده بسیار مهم محسوب می‌شود اما امریکا به دنبال این است که از دکترین تعامل عمیق فاصله بگیرد و به سمت موازنه فراساحلی حرکت کند. در دوره اوباما روی این موضوع تأکید شد و در دوران ترامپ به‌صورت رسمی از این دکترین رونمایی شد(به صورت عملی).
سه دلیل مهم حضور امریکا در منطقه عبارتند از: انرژی، حضور رژیم صهیونیستی و مهار قدرت‌های چالش‌گر؛ با رونمایی از طرح معامله قرن و فرایند عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی به‌خصوص کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس، بتواند ائتلاف‌سازی، فروش تسلیحات، توافق هسته‌ای با ایران و تعهدات امنیتی خود را در منطقه خلیج فارس کاهش دهد. بحران‌های مختلف در آسیای شرقی و بحران اوکراین امریکا را به این نتیجه رسانده است که همپیمانان این کشور به‌خصوص کشورهای اروپایی توانایی پرداخت هزینه‌های مختلف را ندارند و گویی در این بحران‌ها ایالات متحده شریکی ندارد.
طبق برآورد‌های صورت گرفته میزان هزینه‌کرد امریکا در منطقه غرب آسیا با توجه به حضور نظامی در منطقه، بین 65 تا 75 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این در حالی است که امریکا باید در اوکراین برای مقابله با روسیه و در شرق آسیا برای مقابله با چین هزینه‌های دیگری انجام دهد. به‌نظر می‌رسد امریکا به دنبال این است که با ائتلاف‌سازی و ایجاد پیوندهای امنیتی با کشورهای این منطقه به موازنه‌سازی در برابر ایران بپردازد تا بتواند هزینه‌های تعامل عمیق را صرف تحولات آینده با چین کند. اکنون در بسیاری از مراکز مطالعاتی و پژوهشکده‌های امریکایی در مورد خروج امریکا از منطقه مطالبی نگاشته شده و حتی جداول زمان بندی خروج نیز تعیین شده است. از سویی دیگر کتاب‌ها و مقالات مختلف با موضوع خروج امریکا از منطقه نوشته شده است و عنوان شده امریکا باید به‌صورت تدریجی و با دکترین موازنه فراساحلی از منطقه خارج شود.
خروج امریکا از افغانستان، کاهش نیروهای خود در عراق، خارج کردن سامانه‌های پاتریوت از عربستان، عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی با اسرائیل و متغیر‌های مختلف دیگر باعث شده است که امریکا گام به گام در حال اجراسازی موازنه فراساحلی باشد. هرچند مسأله تأمین امنیت انرژی و تأمین امنیت اسرائیل برای امریکا حیاتی است، ناچاراً ایالات متحده باید تعهدات امنیتی خود را در منطقه کاهش دهد. به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها در ابتدا از تمام ابزار‌های خود برای تضعیف قدرت‌های چالش‌گر (روسیه، چین، ایران) استفاده خواهند کرد اما سرانجام تعهدات امنیتی خود به‌خصوص نیروهای نظامی‌شان را در منطقه کاهش خواهند داد.

انتهای پیام/

عماد هلالات
mdi-tag خلیج فارس mdi-tag آمریکا
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
8937
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۴۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۳:۵۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو